satu hari yang lucu..



beberapa hari lalu serang teman kepada seorang sahabat menemuiku untuk meminta pendapat mengenai permasalahan yang dihadapinya.. beriya2 dia mahu menemuiku walaupun telah aku tolak beberapa kali.. lucu.. penolakan membuat orang lebih berghairah untuk mendapatkannya..

maka aku bertanyalah padanya apakah yang menjadi masalahnya.. dan dia pun bercerita bahawa dia baru herhenti kerja kerna tidak tahan dengan penyelianya yang baru naik pangkat.. aku tanya adakah itu masalahnya? dia jawab itu bukan masalah.. lucu.. orang selalu suka memperkatakan sesuatu yang bukan merupakan masalahnya..

ketika aku bertanya apakah perasaannya terhadap perangai penyelianya itu, setelah selama hampir 30 minit memperkatakan segala keburukan sang penyelia, namun dihujungnya dia mengatakan bahawa dia tak kisah dan tak marah pada sang penyelia.. lucu.. ramai orang tidak mahu mengakui perasaannya sendiri..

seterusnya aku bertanya adakah berhenti kerja itu satu tindakan yang salah? dia menjawab tidak.. dia mengisahkan pula dengan bersemangat betapa karyawan lain turut mengikuti jejak langkahnya.. dan betapa sekarang mereka tidak mempunyai penghasilan.. lucu.. orang selalu menjadikan masalah orang lain sebagai cara untuk melupakan masalahnya sendiri..

aku bertanya lagi sama ada tindakan itu menyebabkan dia risau? dia menerangkan pada aku betapa bukan dia merisaukan diri dia tapi dia kasihan akan keadaan seorang lagi temannya yang sudah tua dan kerna dia sudah berhenti, tempat pekerjaannya sudah kurang pelanggan, dan temannya itu tiada penghasilan.. lucu.. betapa orang selalu merisaukan sesuatu yang bukan masalahnya, dan berusaha pula menyelesaikannya..

lalu mengapa dia mahu bertemu aku? dia bertanya apa yang harus dilakukannya? aku kata ada banyak cara untuk mendapatkan penghasilan.. lalu aku menerangkan kepadanya tentang satu program yang boleh dilakukannya.. dia bersikap menolak.. lucu.. orang tidak sedar betapa ketika dia mengatakan 'mahu' malah dalam dirinya sendiri menolak ke'mahu'annya..

aku katakan padanya program ini mampu merealisasikan impiannya dengan kerja keras selama 2 tahun berbanding keadaannya setelah bekerja selama 15 tahun.. aku tunjukkan kepada dia bukti2 hidup dan cara mudah menggelutinya.. dia bertanya padaku apakah impianku.. lucu.. saat orang mengatakan dirinya terbuka, disaat itulah sistem pertahanan dirinya diaktifkan..

maka aku berkisah tentang mengapa aku mengikuti program tersebut.. berkisah tentang makna 'kebebasan', 'ghairah hidup' dan 'kejayaan'.. mengapa aku mahu dia maju bersama dan bukan menunggu.. malah dia ketawa dan merasa puas dapat mengatakan bahawa aku juga belum 'berjaya'.. lucu.. betapa orang dapat menyedapkan hatinya sendiri ketika dapat me'nurun'kan orang lain ke tingkatan yang sama dengan dirinya..

dalam kesibukannya melayan panggilan telefon dan menjawab sms, dia dengan 'riang' bercerita tentang susah hati dan sakit hatinya seputar permasalahannya dengan penyelia di tempat pekerjaan yang sudah ditinggalkannya.. dan tidak mengendahkan apa yang perlu aku katakan.. lucu.. orang sanggup membuang masanya dengan melakukan perkara yang tidak disukainya..

aku bertanya pada sahabatku kenapa dia mahu menemuiku sebenarnya? sahabatku hanya mengangkat bahu.. lucu.. orang tidak tahu apa yang dimahukannya dalam hidup, tidak pula memperdulikan dirinya sendiri dan mahu orang lain bersimpati padanya..

selama 3 jam, dia lebih banyak menghabiskan waktu dengan handphonenya.. hingga aku pun tak tahu macammana nak charge.. aku ketawa dalam hati.. lucu.. teringat kata2 seorang sahabat suatu waktu dulu, "MANUSIA SERING MELAKUKAN SESUATU YANG TIDAk DIGEMARINYA UNTUK MENYENANGKAN HATI ORANG YANG TIDAK DISUKAINYA"

lucunya hari ini..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008