memilih untuk memahami..



alhamdulillah, telah berlaku pada petang semalam, satu perbincangan yang menarik mengenai keyakinan dalam tubuh yang bernama manusia.. bukanlah menjadi satu keinginan untuk setiap orang bersetuju apalagi mempercayainya, melainkan hanya untuk berkongsi pendapat dan berbahagi fikiran.. jika ianya terasa menyesatkan maka abaikanlah..

dicontohkan dua orang sahabat bekerja membina masjid, dengan semangat yang berbeza.. ketika ditanyakan mengapa mereka bekerja, kedua-duanya memberi jawapan yang berbeza.. yang pertama mengatakan bahawa dia perlu bekerja untuk mendapat gaji seterusnya untuk memberi makan anak-isterinya.. manakala yang kedua pula mengatakan bahawa dia bekerja untuk membangun bangunan yang akan digunakan oleh banyak manusia lain untuk kegiatan ibadah, dan pasti Tuhan akan memberikan balasan yang berlipat ganda kepadanya..

maka diterangkan oleh seorang sahabat bahawa keyakinan manusia itu ada tiga tingkatan atau bahagian.. yang pertama adalah bahagian sebab-akibat.. segala yang berlaku ada sebab dan sesuatu yang dilakukan ada akibatnya.. maka sebab berlaku untuk menyampaikan akibat.. bekerja untuk mendapat gaji dan membeli makanan.. sakit harus berubat untuk sembuh.. berbuat baik akan mendapat pahala dan masuk syurga.. logik akal yang menghantar kepada matlamat..

manakala yang kedua adalah bahagian menjelaskan makna.. akan apakah makna dalam setiap kejadian dan kelakuan.. contohnya seorang yang meyakini keluarga adalah amanah akan berbeza sikap dengan seorang yang menganggap keluarga adalah beban hidup.. bekerja sebagai satu dakwah.. sakit adalah satu bentuk pengampunan dosa.. sekadar mengumpul pahala bukan jaminan syurga.. memberi penekanan kepada proses dan bukan sekadar matlamat..

dan yang ketiga adalah bahagian penjelasan nilai.. sesuatu yang penting dalam hidup manusia.. yang tidak akan tergugat dan ditidakkan dalam hidup manusia.. manusia akan melakukan apa sahaja untuk menyelaraskan apa sahaja yang dilakukannya dengan nilai yang ada dalam dirinya.. contohnya bekerja, makan, sakit dan masuk syurga adalah semata2 rahmat Tuhan dan manusia tidak berkuasa apa pun.. mengasimilasi proses dan matlamat, dan melihatnya sebagai satu..

adapun telah ditambah pula oleh seorang sahabat yang lain bahawa manusia melihat kehidupan ini juga dalam tiga perspektif.. satu, sebagai dirinya sendiri.. mengapa dia melakukan sesuatu yang dilakukannya.. association.. dia berada dalam dirinya.. melihat, mendengar dan merasakan dari sudut pandang dia sebagai dirinya..

kedua, memposisikan dirinya sebagai orang kedua.. disassociation.. berada di luar dirinya dan melihat dirinya melakukan sesuatu kepadanya.. melihat, mendengar dan merasakan dari sudut pandang orang yang berinteraksi dengan dirinya..

dan ketiga, memposisikan dirinya sebagai orang ketiga.. observer.. berada di luar dirinya dan melihat keadaan tersebut sebagai orang yang tidak terbabit dalam apa yang berlaku.. melihat, mendengar dan merasakan dari sudut pandang orang yang tidak berada dalam state yang sedang berinteraksi..

bingung? ;) itu petanda baik otak anda sedang memproses sesuatu yang baru..

kita beri contoh.. katakan anda sedang marah kepada pasangan anda.. bayangkan situasi itu.. perspektif pertama ialah anda masuk ke dalam diri anda sendiri dalam situasi tersebut.. lihat, dengar dan rasa, anda sebagai seorang yang sedang marah.. perspektif kedua, anda keluar dari tubuh anda dan memasuki tubuh pasangan anda dalam situasi tersebut.. lihat, dengar dan rasa, anda sebagai pasangan anda yang sedang dimarahi.. perspektif ketiga, anda keluar dari tubuh pasangan anda dan masuk ke dalam tubuh anak anda yang sedang melihat anda memarahi pasangan anda dalam situasi tersebut.. lihat, dengar dan rasakan, anda sebagai orang ketiga yang tidak mengetahui apa yang sedang berlaku..

dengan contoh yang sama, adakah kita meyakini bahawa marah itu disebabkan oleh sesuatu dan dengan tindakan itu dapat mengubah sesuatu.. atau, marah itu sebenarnya bukan kerana sesuatu yang baru berlaku melainkan sebab2 lain yang terkumpul sebelum kejadian itu berlaku dan dengan kejadian marah itu adalah suatu kejadian yang boleh dipelajari, difahami dan menjelaskan sesuatu .. atau, marah itu terjadi bukan dengan kehendak kita sendiri, kita tidak mahu marah tetapi marah jua akhirnya, dan kejadian itu adalah terjadi untuk tujuan tertentu..

persoalannya, apakah gunanya segala penjelasan ini? adakah ini menunjukkan bahawa ada yang merasa lebih hebat ketika berada di tahap yang lain berbeza dengan orang lain?

maka berkatalah seorang sahabat bahawa tidak ada yang salah.. kerna kebenaran itu benar ketika kita menyakininya.. bagaimana mungkin kita yakin jika kita tidak percaya sesuatu itu benar? contohnya manusia seperti kita yang terlahir sedia Islam.. adakah kita benar2 meyakini Islam atau sekadar mengikut2 dan meneruskan asal wujud kita semata2? adakah kerna kita memahami sesuatu maka kita merasa orang yang tidak sependapat dengan kita itu salah?

benar, ada batas antara benar dan salah, dosa dan pahala.. namun dalam setiap kejadian itu, sebagaimana buruk pun kejadiannya pasti ada sisi baiknya, ada niat baiknya, ada tujuan baiknya.. kita ambil contoh seorang yang membunuh.. membunuh pada kita adalah suatu dosa.. namun adakah kita mengetahui mengapa dia membunuh? adakah tiada ruang pengampunan? apakah yang berlaku kepada dia dan impak kepada orang yang dikenali oleh yang dibunuh? dan tidaklah aku membenarkan seorang pembunuh, hanya saja sebagai contoh utk kita merenungkannya..

untuk apakah kita diciptakan secara berbeza? jika Tuhan itu penuh kasih sayang, mengapa diciptakan neraka? jika setiap Nabi yang diturunkan itu untuk menuntun manusia ke arah kebaikan, mengapa pula dikisahkan betapa terdapat dalam keluarga sang Nabi sendiri tidak tersentuh, malah menjadi musuh yang nyata?

perlu kuperjelas sekali lagi bahawa aku tidak mengatakan apa yang benar dan apa yang salah.. bukan itu tujuanku.. salah atau benar itu dalam diri kita masing2.. nilai diri kita ditentukan oleh diri kita sendiri.. kita mungkin bersetuju dengan orang lain dan orang lain mungkin tidak bersetuju dengan kita.. dan itu juga tidak bermakna pendapat mereka lebih baik dari pendapat kita, dan sebaliknya..

ketika orang tidak bersetuju dengan kita, mungkin bukan kerna pendapat kita salah.. hanya saja mereka tidak memahami apa yang mahu kita sampaikan.. begitu juga kita terhadap mereka.. maka persoalannya adakah kita memahami mereka atau kita hanya mahu mereka memahami sesuatu seperti yang kita faham? benarkah hanya ada satu jawapan? atau kita yang tidak flexible terhadap pilihan yang tersedia?

ketika dunia kafir mengkeji dan melabelkan Islam sebagai teroris, adakah kita berusaha berdakwah kepada mereka mengikut apa yang mereka faham? mampukah mereka memahami Islam dengan dalil al-Quran yang kita tahu tidak mereka imani? sejauh manakah kita meraih hati mereka atau kita langsung bertindak mengkeji mereka kembali, berdemo ganas persis seperti yang mereka labelkan kepada kita?

lupakah kita betapa ikhlasnya Nabi saw menyuapkan makanan dengan lembut ke mulut seorang yahudi buta yang memaki hamun baginda? betapa sabarnya Nabi saw dilontar batu ketika menyampaikan dakwah awalnya? Nabi saw mengerti sesuatu yang tidak ramai dari kita yang mengerti.. bahawa yang memaki hamun dan cuba melukakan baginda itu hanya manusia.. manusia yang sesat dan bodoh.. yang belum bertemu sinar dan belum memahami.. umpama seorang anak kecil yang tiba2 menampar muka kita dengan keras..

para kafirun mengkeji Islam itu wajar.. yahudi membunuh Islam itu wajar.. kerana mereka memang menganggap Islam itu musuh.. dan kita yang mengimani Islam sebagai 'rahmat seluruh alam', wajarkah kita membuat generalisasi yang sama? bagaimana Islam menjadi 'rahmat seluruh alam' jika semua yang berbeza dari Islam itu musuh? maka apakah bentuk Islam yang kita yakini? bagaimana pula kita menyikapi pelbagai sekte dalam Islam sebagai contoh antara sunnah dan syiah? malah antara organisasi Islam dan parti politik? adakah Islam kita lebih baik dari Islam orang lain?

Tuhan menyediakan kita pilihan.. supaya kita memilih.. ini sempurna penciptaan manusia.. Tuhan menciptakan perbezaan supaya kita saling memahami.. bukan sekadar memahami manusia lain, pasti juga memahami diri kita sendiri.. bukan untuk merasa lebih hebat dari manusia lain.. orang lain mungkin kafir sepanjang hidupnya dan ada kemungkinan mati sebagai Islam.. adakah kita yang Islam sepanjang hidup, yakin tidak mati dalam kekufuran? dan ketika kita menganggap diri kita masuk syurga dan pelacur jalanan itu pasti masuk neraka, mungkin sahaja kita masuk neraka terlebih dahulu sebelum dia.. lupakah kita bahawa ujub itu menghancurkan semua ibadah kita? nauzubillah..


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008