perangai ikut keturunan?



dua hari lepas aku melepak lagi di kedai buku.. windows shopping.. dan aku baca satu buku yang aku anggap agak merepek pada mulanya namun aku menemukan satu hasil kajian yang menarik yang dilakukan disebuah tadika di jepun..


dulu pernah aku baca buku mengenai hubungan golongan darah terhadap diet dan kesihatan.. (Eat Right 4 Your Type - Dr Peter J D'Adamo) sangat menarik untuk mengetahui bagaimana makanan yang dimasukkan ke dalam tubuh kita mempunyai kesan yang berbeza terhadap orang yang mempunyai golongan darah berbeza..

aku pernah dengar pendapat beberapa orang sahabatku sebelum ini mengenai hubungan golongan darah dengan personaliti seseorang, dan ini adalah teks yang pertama aku jumpai membahaskan perkara ini.. enuff with the intro..

mari kita buat observasi terhadap anak2 kita..
bayangkan hari pertama di tadika..
anak2 memasuki perkarangan sekolah dan...

kanak2 berdarah O
sekalipun jika mereka menangis, pelukan guru akan membuat dia tenang.. jika mainannya diambil kanak2 lain dia akan menangis dengan kuat.. dan dapat dialihkan perhatiannya dengan permainan..

kanak2 berdarah A
akan langsung menangis dan akan mulai tenang setelah diberitahu dan difahamkan kepada dia akan urutan2 kegiatan hari itu.. dia akan jarang menangis jika berada bersama guru yang sudah ditetapkan buatnya..

kanak2 berdarah B
akan langsung bermain.. namun setelah beberapa hari tiba2 dia akan menangis dan mahu pulang.. jika diberi permainan dia akan bermain sebentar namun akan menangis semula..

kanak2 berdarah AB
menangis tetapi tidak menangis sehingga tidak terkendali.. namun ketika dijemput pulang oleh ibubapanya dia akan terus membuat perangai seperti marah, masam atau menangis..

sekarang tibalah waktu makan..

kanak2 berdarah O
makan sehingga puas.. malah makanan orang lain ataupun makanan yg sudah jatuh pun akan dimakannya, pada waktu dia mahu..

kanak2 berdarah A
pandai makan menggunakan alatan.. seperti sudu, garpu malah jika diajar menggunakan chopstick..

kanak2 berdarah B
makannya berselerak.. ketika anak2 lain mulai bermain, dia akan langsung ikut bermain..

kanak2 berdarah AB
jarang menambah makanan.. makan makanan yg dia suka sahaja dan menolak makanan yang dia tidak suka..

bagaimana pula dengan tabiat buang air..

kanak2 berdarah O
tidak suka jika sedang bermain harus ke toilet.. mereka tidak suka dipaksa.. bila tak tahan baru tergesa2 ke toilet..

kanak2 berdarah A
sensitif dengan sesuatu yang memalukan dan sangat peka dengan ayat "kawan2 semua buang air di toilet."

kanak2 berdarah B
akan ke toilet pada bila2 masa, malah menganggap ke toilet juga adalah suatu cara bermain..

kanak2 berdarah AB
tidak membantah dan mengikuti dengan baik ketika dilatih toilet training.. suka pada kebersihan makanya sesuai diberi penekanan pada kebersihan seperti, "kalau basah tak selesa kan?"

dan saatnya untuk berlumba lari merentasi halangan..

kanak2 berdarah O
berorientasi pada menang-kalah.. meninggalkan anak lain dan terus maju..

kanak2 berdarah A
mahu menyelesaikan seluruh halangan dengan sebaik2nya..

kanak2 berdarah B
mengarahkan diri pada sasaran dan mencabar dirinya untuk menyelesaikan perlumbaan..

kanak2 berdarah AB
baik hati dan menunggu teman2nya yang keletihan..

alamak! anak2 sedang berebut permainan..

kanak2 berdarah O
berawal dengan keinginan utk memiliki sepenuhnya dan berakhir dengan pertengkaran dengan kekuatan..

kanak berdarah A
anak menangis dengan kuat dengan sangat marahnya

kanak2 berdarah B
tidak suka bertengkar dan akan mula2 mengalah

kanak2 berdarah AB
tidak berebut barang tetapi sering berperang mulut

siapa pula yang akan mengadu ke guru?

kanak2 berdarah O
menggunakan kekuasan dengan tepat, "cakap dengan cikgu!"

kanak2 berdarah A
memegang teguh peraturan, "cakap dengan cikgu!"

kanak berdarah B
menjadi penonton yg ingin tahu, mengolok2 anak2 lain yang bertengkar..

kanak2 berdarah AB
selama tidak melibatkan dirinya, dia tidak akan ambil peduli..

bagaimanakah caranya untuk menasihatkan anak2 ini?

kanak2 berdarah O
paling penting adalah memperlihatkan dengan jelas bahawa kita benar2 risaukan dirinya.. yang penting bukanlah alasan tetapi kasih sayang..

kanak2 berdarah A
harus benar2 bersabar dan memberi ruang untuk anak2 itu bertanya dan memahami.. jika kita tidak mahu menjawabnya dan langsung mengatakan "tidak!".. dia akan memberontak dalam hati terhadap perkara2 yang tidak difahaminya dan berkata "ibu dan ayah tidak mahu memahami perasaan saya.."

kanak2 berdarah B
ketika dimarah, anak2 ini tidak akan membantah namun setelah itu melakukan perkara yang sama semula.. penting untuk bersikap tegas terhadap mereka, kerna untuk hal yang sama sekalipun mereka harus diberitahu berulang2..

kanak2 berdarah AB
jelaskan mengapa kita memarahinya sehingga mereka benar2 faham.. jangan cuba berbohong kerna mereka akan memandang rendah kepada kita.. jika anak berdarah A akan melawan, anak berdarah AB akan menyimpan.. dia tidak suka mengungkap kemarahannya dan tak boleh mengatakan perkara yang dianggapnya tidak sopan..


haha.. indahnya waktu tadika.. andai saja aku tahu ilmu ini masa anak2 aku masuk tadika dulu, taklaa susah payah aku kena handle macam2 pendapat cikgu..

tapi itu hanya sebahagian daripada kisah buku itu.. bagaimana pula dengan golongan darah para cikgu tadika memberi kesan terhadap asuhannya kepada anak2 anda? bagaimana pula impak golongan darah anda sebagai ibu atau bapa terhadap didikan anak anda? bagaimana pula golongan darah dapat memberitahu anda sesuatu mengenai pasangan anda? adakah personaliti mereka berubah dari kanak2 ke remaja juga dipengaruhi oleh golongan darah mereka?

apa pendapat anda jika mengikut kajian buku itu, bapa berdarah A tidak akan mahu menggantikan pampers bayi tetapi mahu bekerjasama memandikan anak? benarkah kajiannya yang mengatakan suami berdarah AB pula tidak akan membantu isterinya walaupun isterinya sedang sibuk jika tidak menganggap pekerjaan itu adalah tanggungjawabnya? bagaimana pula jika bapa berdarah O hanya akan membantu hanya 'jika benar2 diperlukan' dan bapa berdarah B pula akan gembira membantu jika tiada syarat atau undang2 yang perlu dipatuhinya?

ini bukan promosi buku tapi kalo aku nak ulas semula boleh jadi satu lagi buku.. aku tak pasti tajuk asal buku nih.. tajuk yang aku beli, 'Mendidik Anak berdasarkan Golongan Darah'.. penulisnya Toshitaka Nomi.. terjemahan indonesia oleh Holy Setyowati.. a very interesting book.. membuatkan aku teruja nak cari satu lagi bukunya yang bertajuk 'Membaca Karakter melalui Golongan Darah'..




About this entry

  1. oooh yer ker.. aku, laki aku, anak2 semua darah O..tq

    aku mai dr KMC
    Anaqi

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008