mengoptimakan kesederhanaan




passion atau ghairah adalah suatu perasaan seronok dan bersungguh2 melakukan sesuatu.. tanpa perasaan ini hati kita akan kaku dan merasa keterpaksaan dalam perbuatan.. bagaimanakah rasanya ghairah ini? mampukah aku mewujudkannya dalam setiap perkara yang aku kerjakan?

seorang sahabat mengatakan pada aku bahawa ghairah itu berada di antara rasa takut dan bosan..

dia kata, "mari kembali ke zaman muda kita.. masa mula2 kita cukup umur dan mengenal seks.. kita tengok perempuan yang punya sesuatu yang padan dengan impian kita, terus kita akan teruja.. padahal perempuan tuh tak sempurna pun pada pandangan orang lain.. maksudnya apa? impian setiap manusia berbeza.. keinginan setiap manusia berbeza.."

"ada orang susah nak berkenalan dengan perempuan.. sebab takut.. ghairah dia tak cukup kuat utk mengalahkan ketakutan dia.. nih sama dalam setiap kejadian dalam hidup kita.. kita tak buat bukan pasal tak mahu tapi takut kita lebih besar.. takut nih macam2.. takut malu.. takut gagal.. takut pada diri sendiri.. takut nak mulakan.. ini semua yang menghalang kita dari maju.. maksudnya apa? impian kita belum betul2 mantap.. kita tak betul2 inginkan apa yang kita impikan.. mudah citer.. kita belum nak sebenarnya.. atau mungkin bukan itu yang kita nak sebenarnya.."

"ada pulak orang mmg senang nak berkenalan.. tapi mudah pulak putus.. sebab bosan.. ghairah berlebih2an pada awal jadi anti-klimaks.. sama juga dalam hidup.. kita over-confident sampai kita tak dengar nasihat orang lain.. sampai lupa benda2 lain.. lupa dunia.. bila dah lupa dunia maka lupalah Tuhan.. bosan nih pun macam2.. takder cabaran.. habis tenaga.. takder idea baru.. bukan makna takder ghairah tapi dah jadi biasa.. bila biasa2 jer dah rasa tak istimewa, dah rasa tak penting.. atau mungkin juga baru sedar bukan itu yang kita nak sebenarnya.."

"maka bersederhana nih penengah.. kena ada takut sikit dan kena ada bosan sikit.. jadi kita jaga tak jatuh ke belah2 mana.. bila bosan, timbulkan takut.. bosan dah biasa, camna kalo dah tak ada.. takut hilang.. timbul ghairah balik.. bila takut, timbulkan bosan.. bosan asyik takut.. tak dapat2 laa.. buat jer.. timbul balik ghairah.."

"macam hubungan badan suami-isteri jugak.. bila dah kurang berhubungan, takut pulak isteri bosan.. bila selalu berhubungan, kang bosan pulak takut tak teruja.. kena main tarik-tali.. Tuhan bagi nikmat hubungan suami-isteri nih bukan saja2.. ada benda dia nak ajar dgn nafsu yg dia bagi tuh.. macammana nak control diri kita.."

"nih citer psal hubungan suami-isteri.. ada orang takut sampai tak naik.. takut tak puas laa.. takut tak keras laa.. ada orang pulak tak naik sebab bosan.. asik2 itu.. asik2 itu.. yg naik full nih antara takut dgn bosan.. dia tak takut dan dia tak bosan.. camna nak adjust nih terpulang.. kena tau mana titik takut dan mana titik bosan.. nih kena sama2 jaga.. bayangkan masa muda2 dulu camna.. apa yg buat kita ghairah tak bertepi?"

kenapa ghairah hidup nih penting adalah kerna ghairah ini berkaitan langsung dengan makna 'kebahagiaan'.. orang yg bahagia ialah orang yg sentiasa ghairah dalam hidupnya.. dia seronok buat apa saja yg dia buat.. bila kerja, dia rasa seronok dengan kerja dia.. tenggelam dalam berkreativiti.. ghairah... bahagia.. orang yg kerja tak seronok nih, tak ghairah bila kena buat sesuatu nih, tak bahagia.. sebab tuh dia banyak merungut.. banyak mengeluh.. sebab tak bahagia..

ciri2 orang yg ghairah dengan apa yg dilakukannya:
  • merasa punya matlamat dan tujuan yang jelas terkait dengan apa yg dilakukannya
  • sangat berkonsentrasi dan menumpukan perhatian penuh aka kyusu'
  • tidak terlalu memikirkan dirinya sendiri
  • mudah lupa waktu
  • berinteraksi langsung antara tindakan dengan hasil atau feedback
  • merasa seimbang antara tujuan dan kemampuan untuk mencapai hasil
  • memegang kendali penuh terhadap situasi ataupun tindakan
  • merasa yakin ada kepuasan batin yg terkait dengan tindakannya
  • mudah lupa keperluan fizik, seperti makan atau mandi
  • larut dalam aktivitinya..

bagaimana pula nak mendapatkan ghairah nih?

nih bab eksperimentasi kita.. secara umum kita faham otak kiri dan otak kanan.. fungsi otak kanan terkait dengan kreativiti dan berkhayal aka 'bermain'.. gungsi otak kanan pula terkait dengan tugas mengingat, berfikir dan menganalisa aka 'serius'.. secara mudahnya, nak guna otak kanan kena 'bermain' dan nak guna otak kiri kena 'serius'.. nak optimal guna otak, kena 'bermain dengan serius' atau 'serius bermain'..

jika kita melakukan apa yang kita biasa lakukan, kita serius, sebab kita hanya buat apa yang kita ingat.. optimalkan dengan mengisi 'bermain' supaya dapat mencuit kreativiti kita..

contoh dalam kerja, kita jadi bosan bila terus-menerus 'serius'.. routine.. tambahkan 'bermain'.. bukan kerja main2.. tapi menginovasi pekerjaan kita supaya kita jadi seronok.. kena ada rasa cinta pada kerja kita dengan cara berbaik sangka dengan atasan dan syarikat kita.. begitu juga jika anda seorang peniaga, kena rasa cinta pada perniagaan kita dengan berbaik sangka pada pelanggan dan pemborong.. kena cari dan cipta insentif buat diri kita dan kena tegur dan beri memo pada diri kita..

waima dalam solat pun, pesan beberapa sahabatku yang lain, bukan sekadar 'serius' ingat, baca dan buat rukunnya, malah kita juga harus mampu 'bermain/berkhayal'.. bukan solat main2 atau fikiran mengkhayal entah kemana.. tapi merasakan Tuhan ada depan kita.. Tuhan tengok kita solat.. kita berdiri dengan huruf alif.. kena rasa kecik dan menyerah diri waktu sujud.. kena rasa rindu ketika tahiyyat.. baru datang ghairah nak solat.. baru kyusu.. kena cintai solat dengan cara berbaik sangka kepada Tuhan.. berbaik sangka pada imam atau makmum.. berbaik sangka dengan diri sendiri..

maka sesungguhnya apabila Nabi saw menegaskan tentang kesederhanaan, subhanallah, mmg tepat sebagai panduan dalam setiap jalan hidup kita.. antara takut dengan bosan, mari kita optimalkan kesederhanaan itu.. supaya betul2 sederhana..

wallahualam..



About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008