takdir, qada dan qadar


takdir tak berubah psal usaha.. takdir tuh boleh berubah kerana doa.. kalo usaha tak doa pun tak guna.. sebab kita tak serahkan semula usaha kita pada Allah swt.. bila dah serah maknanya tawakal.. tuh psal doa penting.. jangan main amin2 saja tapi tak paham maksud doa, bila tak paham apa yg kita mintak, kita tak sungguh2.. doa kena sungguh2, lebih sungguh2 dari usaha..

bila doa dah sungguh2, usaha kita akan mengingatkan kita pada Allah swt.. bila dah ingat Allah swt, maka semua usaha tuh kerana Allah swt.. bila semua kita buat kerana Allah swt, kita dah tak kisah sangat hasilnya, sebab kita tau dah kompem pahala..

bila dah tau kompem ada pahala, kita buat sungguh2.. dapat hasil baik alhamdulillah, hasil buruk pun alhamdulillah.. baik bukan bermakna baik utk kita dan masyarakat, buruk pun bukan bermakna buruk buat diri kita dan masyarakat.. sebab yg kita cari bukannya ada dlm dunia.. rezeki dunia dah tetap.. rezeki akhirat yg belum tau..

maka yg penting usaha, doa, tawakal, syukur.. apa yg Allah swt bagi tuh rezeki kita.. kita syukur.. Allah swt beri rahmat pada org yg syukur.. dlm syukur kita usaha lagi, doa lagi, tawakal lagi, syukur lagi.. sentiasa ingat pada Allah swt.. itu maksud qada dan qadar..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008