penyakit kronik melayu

Daripada Tsauban r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'."Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati (berperang)";- (Riwayat Abu Daud ).

inilah penyakit kronik muslim, terutama dlm konteks tanah melayu terkini..

bila wabak inflasi menyerang kita, kita terlalu asyik memikirkan tentang kesusahan dunia kita dan bagaimana cara mengatasinya.. kita terfokus segala2nya tentang duit hingga mimpi dan igau kita jua tentang duit.. kita takut kehilangan duit melebihi dari ketakutan yg lain.. kita memaksakan diri kita utk tunduk dengan tekanan dan berbuat sesuatu yg kita tahu tidak di jalan Allah swt kerna kita takut rugi atau kurang untung.. kita sentiasa mengira2 apa yg kita miliki.. inilah simptom penyakit yg bernama cinta dunia..

bila waktu kita perlu mempertahankan apa yg benar, kita menikuskan diri.. walau jahat itu di depan mata tapi kita tahan raga kita kerna takut musibah menimpa diri kita dan keluarga kita.. kita diam membuntut segala suruhan org.. kita ghairah menjilat utk mendapat kesenangan.. kita takut bersuara kerna takut dipenjara.. kita berdemo hanya diwaktu lapang kerna tidak mahu terganggu urusan kita.. kita memilih2 utk bertindak.. malah mencari2 alasan utk tidak berada dalam jemaah.. inilah simptom penyakit yg bernama takut mati..

tidakkah kita melihat akan apa yg terjadi ini sebagai signal dari Allah swt supaya kita mengambil pengajaran akan betapa tiada berartinya seluruh harta yg kita kumpulkan.. tentang bagaimana segala yg kita perbuat utk dapat naik gaji itu tidak mempunyai makna apa2.. bukankah rezeki itu milik Allah swt yg bukanlah kita perolehi hanya kerna usaha dan kepandaian kita? waima usaha dan kepandaian kita itu hanyalah rahmat Allah swt semata2..

bukankah sepatutnya kita melihat apa yg berlaku ini hanya ingatan kecil dari Allah swt supaya kita muhasabah semula akan apa yg kita perbuat selama ini..

atau adakah kita perlukan bencana lebih besar seperti tsunami, gempa bumi, banjir besar, kemarau panjang, dsu., dan barulah kita mahu menginsafinya?


About this entry

  1. hiiiiiiiiiiiiiiiii

    you are fantastic!!!

    a kiss for you, my dear friend!

    god bless u dear

    can we exchange our link

    r u ready to do?


    hiiiiiiiiiiiiiiiii

    você é fantástico!

    um beijo para você, meu caro amigo!

    Deus te abençoe u Caro

    podemos trocar os nossos link

    r u disposta a fazer?

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008