looking for a hero?


khutbah jumaat ari nih citer psal musuh Islam.. tapi khatib hanya sentuh org yahudi saja.. walaupun dia dia 'quote' ayat yg sebut org kafir dan org munafik.. pastuh dia ceritakan sejarah perjuangan yg berlaku sekitar baitul maqdis..dan aku pulak terfikir adakah kita nih tak buat apa2 sebab kita menunggu hero datang menyelamatkan kita?

citer psal hero nih aku teringat citer seorg pemulung (cari rezeki dari timbunan sampah) kat medan masa lepas tsunami dulu.. sampai skrg aku ingat citer tuh psal aku jadi malu pada diri aku sendiri..

pemulung nih pendapatannya hanya sekadar Rph 20rb sehari.. lebih kurang kalo ikut 'currency' masa tuh sekitar RM8.. tapi setiap hari dia akan masukkan Rph 10rb dlm tabung tsunami utk acheh.. tiap2 hari dia datang kat pusat derma tuh..

bila ditanya, dia cuma kata kesian kat org acheh.. dia masih boleh makan tapi org acheh dah kehilangan semua.. dia masih boleh cari rezeki tapi acheh dah musnah.. dia buat sebagai tanggungjawab dia pada saudara seagama dengannya.. subhanallah.. this is the real hero..

setiap dari kita boleh buat sesuatu untuk jemaah.. hanya saja kita rasa apa yg kita buat terlalu kecil hingga kita sendiri pun tak menghargai apa yg kita buat..

teringat pesan Nabi saw ketika kurang lauk maka lebihkan kuah supaya boleh disedekahkan pada jiran.. kalo kita skrg lauk bertimbun2 atas meja pun makan takkan ingat jiran sebelah..

kekuatan ummah atas dasar saling mengingati.. ini kasih sayang.. kita ingat sebab kita sayang dan cinta pada saudara kita.. kita ambil berat dan berkongsi kerna kasih sesama jemaah..

tapi kita hanya berpikir sekitar diri kita sendiri.. kita dok sibuk teguhkan iman kita padahal iman kita teguh dlm jemaah.. sebab tuh Nabi saw akan tanya kalo sahabat tak datang solat jemaah.. risau takut2 sesuatu berlaku padanya.. ini asas kekuatan.. kasih sayang..

zaman nih bila kita sebut kasih sayang nih berlaku pada org muda bercinta, isteri-suami dan ibubapa-anak2 saja.. kita dah takder sebut sayang pada saudara mara dan jiran tetangga.. rasa lain macam bila sebut camtuh..

bila kita sayang, kita nak yg terbaik utk org yg kita sayangi.. kita jaga dia, kita nasihat, kita didik dan halang dia dari buat sesuatu yg merosakkan diri dia.. sebab kalo dia rosak, maka kasih sayang kita rosak, jemaah rosak..

nak timbulkan kasih sayang nih pulak bukan mudah.. sebab dia adalah urusan hati.. hati kita yg dok sibuk ttg hal kita sendiri, camna nak ambil tau psal org lain.. byk benda yg kita buat sebenarnya adalah untuk kepentingan kita, walaupun mulut kita dok sebut kita berkorban dan otak kita nak percaya bahawa kita terkorban..

kalau kita sayang dengan jemaah, apa saja yg kita buat kita tak rasa rugi.. sama cam org bercinta, mintak gelang bagi, mintak cincin bagi, mintak jemput antar pegi balik keje sanggup, makan bersuap, malah kena maki pun senyum.. cinta tuh buta kata org..

ini yg kita takder.. kasih sayang dalam hati kita dah berkurang.. kita lebih banyak bersangka2, yg kita sebut berhati2.. kita bunuh kasih sayang kita sebab kita rasa org lain pun tak sayang kita..

maka bila ada saudara kita kena aniaya depan kita pun kita boleh berdiam diri sebab kita tak mahu masalah dia jadi masalah kita.. konon kita jaga tepi kain kita sendiri..

dan yg disayang nih pun amik kesempatan.. dah org sayang kita sental habis2an.. org jemput makan, kita tala sampai habis yg menjemput pun tak dapat makan.. kita amik yg bukan hak kita..

ini semua yg berlaku dlm jemaah kita.. kita bergabung sebab ada kepentingan pada diri kita.. kalo takder keuntungan apa2 kita tanak 'join', walaupun kumpulan tuh memerlukan skil dan kekuatan kita.. konon tak mahu dipergunakan..

bila bersembang kita cepat amik hati.. sebab kita rasa saudara kita mmg tak suka dgn kita dan saja nak malukan atau perkecilkan kita.. padahal ada sebab dia marah, ada sebab dia kutuk dan ada sebab dia pujuk.. tapi kita hanya pentingkan hati kita sendiri..

antara jemaah pula, kita melebihkan jemaah kita dari jemaah org lain.. konon jemaah kita lebih baik.. sepatutnya jemaah kita boleh bergabung dgn jemaah lain jadi jemaah yg lebih besar.. tapi kita lebih rela jemaah lain masuk jemaah kita.. kita jadi sombong dgn diri kita sendiri.. mana kasih sayang kita?

tak kenal maka tak cinta.. maka kita kena kenal jiran kita, kena kenal saudara kita, kena kenal jemaah kita.. nak kenal kena ziarah, baru kenal, baru mesra, baru datang cinta.. tapi kita tanak ziarah org, kita nak org ziarah kita.. kalo org tuh tak datang majlis kahwin kita, kita pun tak datang majlis dia.. kena balas.. camna nak sayang?

minggu lepas ada sahabat 'forward' emel psal nak kaji impak penghargaan.. tajuknya 'Who i am makes a difference"..

dia jumpa anak murid dia dan bagitau bagaimana berharganya anak murid dia tuh dalam mengubah hidup dia.. kemudian dia pasang riben biru kat anak murid dia dan bagi satu lagi riben biru supaya anak murid dia leh cari satu org lain utk diberi penghargaan dan dipakaikan riben biru dan seterusnya..

citer tuh berterusan hingga ke seorg pengarah syarikat yg terkejut kerana didatangi oleh pegawainya utk diberitahu bagaimana dia telah mengubah hidup pegawai tersebut dan dia telah memakaikan riben biru tersebut pada anaknya, yg menerimanya dengan tersedu2 kerana telah menulis surat utk membunuh diri malam itu..

aku teringat satu filem yg mempunyai kisah yg hampir sama bertajuk "pay forward'.. kisah bagaimana seorg budak dgn sungguh2 cuba membantu seorang yg memerlukan tapi tidak mahu menerima balasan sebaliknya mahu org yg dia bantu itu menolong orang lain sebagai membalas jasanya.. maka berlakulah perkara2 yg dianggap keajaiban..

ini semua bukan konsep baru.. semua nih ada dlm Islam.. kita kena bantu saudara kita dengan ikhlas.. kisah Nabi saw yg tetap menyuapkan makanan ke mulut seorg yahudi buta yg tiap hari memaki baginda patut kita jadikan panduan akan makna memberi dengan ikhlas..

cuma saja kita hidup dlm zaman individualistik maka kita mensekularkan diri kita dari jemaah.. kita tutup hati kita dari menerima kasih sayang dan kita buat tafsiran baru ttg maksud ikhlas..

bila kita kata kita nak balik semula ke pangkal jalan, kepada Islam.. maka inilah fundamental Islam.. berkasih sayang.. bukan sekadar terbitkan rasa cinta tapi kena buang rasa benci dan prejudis kita terhadap org lain..

mmg di zaman ini hidup ramai penipu.. tetapi niat baik dan keikhlasan kita itu lebih besar nilainya dari kerugian dan kononnya harga diri kita.. kalau kita ditipu maknanya kita dianiaya, maknanya doa kita makbul.. maka sepatutnya doalah yg baik utk diri kita dan jemaah, tapi kita gunakan utk maki hamun dan doa yg buruk2 utk si penipu itu.. kita rugi satu peluang yg Tuhan bagi kat kita..

tapi jangan pula kita dah tau kita nak ditipu tapi kita teruskan juga.. jangan pula kita biar org amik yg bukan hak dia masa kita sedekah.. kena belajar dari kisah Umar ra memberi makan org miskin, dia marah bukan sebab org miskin tuh habiskan makanan, tapi dia marah sebab org miskin tuh mengambil lebih dari apa yg dia perlukan..

kekuatan jemaah bergantung pada kasih sayang jemaah.. jika kita masih menghitung2 apa yg kita berikan pada jemaah, bermakna kita adalah 'weakest link' dlm jemaah.. dan jika jemaah rosak, kitalah yg bertanggungjawab..

setiap dari kita bertanggungjawab atas apa yg berlaku pada jemaah.. setiap dari kita adalah hero pada jemaah.. jika kita yg jadi hero nih tak bersikap seperti hero, maka pada siapakah lagi jemaah nak bergantung harapan?

kita kena cari kekuatan dlm diri kita dan perkuatkan jemaah dengan kasih sayang kita.. kerana kita adalah hero.. dan hero sentiasa merasa bertanggungjawab bukan kerana dia merasa dirinya hebat tapi kerana kasihkan jemaahnya..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008