mencari tapak dasar perjuangan


persiapan diri dan ilmu

apa kita nak buat untuk jemaah nih adalah perjuangan.. jadi bila berjuang nih mmg banyak dugaan dan godaan.. sebab tuh kita kena paham adab.. adab nih adalah persiapan dlm diri kita..

sebab tuh bila kita mula nak belajar ilmu2 nih, ramai tok guru ajar cara tadbir hati dulu.. cara nak hilangkan riak dan cara nak sabar.. yg kita dok buat selalu bukan sabar tapi tahan marah.. ada beza tuh.. nih yg biasanya org ikut tabligh.. nak rendahkan diri.. nak buang sombong dan marah dalam diri.. ini namanya persiapan mental..

nih beza cara org kafir dan cara muslim.. antara falsafah dan sufi.. falsafah, duduk dan berfikir.. sufi, merasai dan menginsafi.. yg kita paham akal jaga hati.. yg kita tak buat hati tadbir akal.. org tua2 kata ikut hati mati.. sebab tuh kena jaga hati.. pikir pakai akal saja, anggap semua ikut rasional dan logik, kita jadi sombong dengan Tuhan..

ilmu dan amal

tapi bak kata atuk aku, org muda skrg ilmu banyak.. kalo bercerita hebat, habis semua nas keluar siap dengan istilah2 arab.. mmg org sekarang nih hebat tapi amalan takder.. rasa macam penampar besar sampai kat muka aku.. kebas jer muka.. namun itulah realitinya.. kita nih banyak ilmu tapi takder pengisian..

tahu hikmah itu ini, tau macam2 teori, tapi apa amalan kita.. paling kuat pun amal untuk diri sendiri.. kalo doa pun, doa utk diri sendiri.. paling tidak pun doa utk mak bapak dan anak bini sendiri.. rasa melampau bila nak doa murah rezeki utk jiran kita sebelah rumah..

sebab tuh perjuangan kita tak kemana.. kita hanya bercakap2 sekitar ilmu tapi kita tak buat pengisian dalam diri kita.. kita cakap psal perjuangan tapi kaki kita tak turun pun dari tangga rumah.. kita dok harap pahala niat saja.. kata atuk aku laa..

amal dan perjuangan

aku pun bertanya2 tentang beza perjuangan org dulu dan sekarang.. ada pendapat kata, org dulu berjuang untuk jemaah berbanding org skrg berjuang untuk diri sendiri dulu..

org dulu dia tak peduli sangat psal diri dia.. semangat jemaah dia kuat.. dia sanggup tak tidur malam nak jaga kampung bila kampung ada pencuri.. sebab tuh diorg tak boleh ditumbuk rusuk, sebab mmg diorg bukan buat itu semua utk dapat imbuhan..

org skrg kalo kwsn perumahan ada pencuri, dia advance sket, upah 'security guard' jaga.. itu pun cari yg murah2.. bila dah murah sangat jaga nih pun buat komplot dgn sang pencuri sebab dia pun jaga kwsn tuh sebab duit saja.. bukan sebab dia nak jemaah di kwsn tuh rasa selamat.. kalo dia nak jemaah kwsn tuh rasa selamat pun supaya kontrak dia jadi panjang.. semuanya untuk diri sendiri.. kalo tak bayar ada yg nak jaga percuma dan sukarela?

ada yg buat rukun tetangga, sukarela.. sama2 jaga.. itu pun ramai jugak yg kelepet.. ada saja alasan bila sampai jadual dia, dan yg jaga pun sebab rasa untung dapat cuti tak keje esok.. yg paling semangat ialah yg rumahnya mmg dah kena pecah.. antara takut rumah kena pecah lagi atau rasa marah nak pecahkan muka tukang pecah rumah tuh..

perjuangan dan paham

makna kata kita kena tgok balik dlm hati kita semula kenapa kita nak berjuang? untuk diri kita ke atau untuk jemaah? apa keperluan kita dalam perjuangan? apa fungsi kita dalam perjuangan nih? soalan2 yg seumpama ini kena tanya balik dlm diri kita.. kena betulkan balik niat kita..

sebab nak paham diri sendiri nih yg org pergi beruzlah.. kalo org melayu kata pegi bertapa.. bukan sebab nak tingkatkan ilmu batin berguru dengan rimau jadi2an tapi berkhalwat dgn diri sendiri.. kena dalami hati kita sendiri.. bukan sekadar tau (akal) tapi juga paham (hati)..

paham dan dugaan

bila kita sendiri dah paham apa yg kita paham maka baru kena gerakkan badan.. nak mula bergerak nih yg paling banyak cabaran, dugaan, godaan dan halangan.. sebab tuh hati kena betul2 yakin..

dugaan yg paling besar pada org lelaki ialah isteri dan anak2nya.. isteri dan anak2 nih harta dunia juga.. sebab tuh tok guru zaman2 dulu tak bagi kawin selagi tak tamat belajar.. kalo dah tamat, tok guru sendiri yg carikan jodoh..

masalah org perempuan nih semua nak suami soleh tapi dia tak sanggup nak jadi solehah.. jadi org lelaki kena belajar jadi lelaki.. kena tau bila kena tegas dan bila kena berlembut.. ini masing2 punya dugaan..

lelaki zaman nih dah banyak yg tak lelaki.. dia tak sampai hati nak tegur bini sebab kononnya sayang bini.. melampau2 sayang bini nih sampai dah tahap takut bini sebenarnya.. salah lelaki bukan salah perempuan..

kita org lelaki nih terlalu sibuk dengan rumahtangga.. terlalu sibuk dengan diri kita sendiri.. toksah tgok jemaah dulu.. dengan adik beradik dan mak bapak kita pun kita lebih suka amik sikap tanak masuk campur.. makna kita biarkan saja apa yg diorg nak buat..

sikap yg sama kita pegang bila dalam jemaah.. kita mmg ada rasa sedih, geram, marah, dsb. tapi kita tak buat apa2.. kita pegang bila nampak maksiat, kalo takleh ubah dengan tangan, kita ubah dengan mulut, dan sekecil2nya kita tanam rasa benci dlm hati.. kita amik yg kecil saja.. sebab kita tak benar2 mahu perubahan berlaku..

kita cakap psal sunnah tapi kita tak mampu nak ikut sunnah sebab malu dengan org.. kita malu buat benda yg betul, tapi kita tak malu buat benda yg salah, sebab yg salah tuh dah jadi perkara biasa.. kita bukan keliru tapi malu dan takut nak jadi baik..

ramai dari kita nih hati kecik dan telinga nipis.. kita tak sanggup kena kutuk walaupun kita tau apa yg kita buat tuh betul.. dan kalo dah betul pun, bila kena kutuk dan sindir, sama ada kita naik angin atau kita rasa was-was.. nih masalah dgn hati kita nih..

dugaan dan usaha

bukankah kita dah tau bahawa kita nih usaha saja.. apa saja hasilnya itu semua Tuhan yg tentukan.. sebab itu bila kita buat sesuatu, usaha kita lebih penting dari hasil.. nih pun susah nak paham nih..

camnih.. bila kita buat sesuatu kita buat kerana Allah swt.. maka apa2 perkara yg kita buat akan berkisar disekitar tujuan perjuangan.. bila kita fokus tujuan perjuangan, segala strategi akan fokus pada tujuan..

sama cam bila org citer psal buat bisnes.. ramai yg paham maksud 'diversify' tuh kita buat macam2 benda.. tuh yg kita jadi serabut.. kejap buat ayam kejap buat roti canai kejap buat rumah tumpangan.. 'diversify' tuh kena berkisar sekitar bisnes utama kita.. baru kita leh 'grow'..

contohnya bila buat satu projek kita kena tumbuhkan industri2 sokongan yg membantu projek kita tuh.. bila bela ayam contohnya, kita kaji balik apa yg kita perlukan.. benih, makanan, pasaran, contohnya.. bila kita kembangkan projek kita tuh utk 'supply' projek utama kita, maka kebergantungan kita pada org lain akan berkurang..

contoh buka kedai makan, kalo kedai sebelah dah jual nasi goreng, kita jual mee, sate, soto, yong tau fu, dsb. org kita lain, kalo nampak warung sebelah jual sate laku, dia pun jual sate jugak.. ini akan mencipta persaingan.. utk sedapkan diri kita katalah persaingan tuh persaingan sihat.. kononnya.. sama tanak mengalah pulak..

usaha dan tawakal

balik pada usaha tadi.. bila kita buat satu usaha yg kita harap pahala.. bila harap pahala kena buat betul2, kalo tidak tak dapat pahala.. naik setingkat, kita buat psal nak redha Allah swt.. lagi kena buat sungguh2 kalo tak camna Allah swt nak redha.. apa saja hasilnya kita pulangkan semula kat Allah swt.. tawakal..

kalo untung banyak, alhamdulillah, kalo rugi pun alhamdulillah.. sebab kita dah untung pahala banyak dah masa buat tuh.. bila rugi makna kena usaha lebih lagi, pahala lagi, masya-Allah.. tawakal penuh..

tawakal dan praktis

tapi jangan usaha tanpa ilmu.. usaha tuh amalan.. sama cam solat.. takder ilmu camna nak solat.. mula2 kena belajar cara2 solat, naik setingkat paham apa yg kita baca dalam solat, naik lagi naik lagi sampailah kita dapat rasa kyusu sebenar dlm solat.. sebab tuh kena praktis dari umur 10 tahun.. paksa.. tak solat rotan.. sebab amalan kena biasakan.. bila dah biasa amal, terasa nak amik tau ilmunya.. ini pun keje Tuhan.. kita pikir dan rasa saja..

yg kita kena buat ialah amalkan ilmu yg kita ada untuk diri sendiri dan maslahat jemaah.. apa gunanya kita kalo kita nih tak boleh menjadi kebaikan pada org lain.. ini kuncinya..

nak buat benda nih kena amal.. kena berlatih tiap hari.. nak hapal Quran kena baca tiap hari.. nak pandai naik basikal kena jatuh dari basikal.. nak berjuang utk jemaah kena buat sesuatu.. satu hari selembar benang lama2 menjadi kain..

praktis dan fungsi

kita kena selami diri kita dan cari apa yg kita boleh lakukan pada jemaah.. apa fungsi kita dlm jemaah? mana bidang yg jadi kekuatan kita? macammana kekuatan kita nih dapat mengisi kelemahan dlm jemaah kita..

bila kita kenal fungsi kita.. tau peranan yg perlu kita mainkan maka segala2nya jelas.. sama yg berlaku zaman Nabi saw.. setiap org tau fungsi masing2.. ada yg berniaga, bercucuk tanam, berternak, mengajar, belajar, berperang, dsb..

ini pun sama dlm ajaran bushido pegangan shogun.. setiap org bangga dengan fungsi mereka sendiri.. dan bersungguh2 untuk memperbaiki dan meningkatkan diri mereka dlm bidang mereka.. kerana mereka tau jemaah bergantung pada mereka.. setiap org tau tanggungjawab dalam jemaah..

fungsi dan kekuatan

kalau kita paham fungsi dan tanggungjawab kita dlm jemaah maka takkan ada isu org kecik org besar.. sebab setiap org memberi kesan yg signifikan terhadap jemaah.. kita bergantung sesama kita.. ini asas kekuatan jemaah.. saling menghormati dan menghargai.. mengasihi dan menyayangi..

dengan cara ini kita tidak bergantung pada para kafirun kerna kita sudah saling mengisi antara jemaah.. kita bersatu kerna kita paham bahawa kita saling memerlukan antara satu sama lain.. bukan perlu untuk diri kita sendiri tapi kefahaman bahawa adanya keperluan antara sesama kita dalam memperkuatkan Islam.. ini dasar perjuangan..

About this entry

  1. Adakah anda pernah ditolak oleh bank kerana skor kredit yang rendah? Jangan bimbang, anda mempunyai pilihan! pinjaman SOS mungkin tidak menghubungkan anda dengan pemberi pinjaman swasta yang boleh membantu anda mencapai matlamat anda.
    - GOOD KREDIT ATAU KREDIT BAD NO PROBLEM!
    - TRAIN PINJAMAN
    - Pinjaman Peribadi
    - Memupuk asalnya KREDIT ANDA
    - Memberi penekanan yang HUTANG ANDA
    Dapatkan wang anda dalam tempoh 5 hari!
    Ada sebarang pertanyaan lanjut, sila e-mel kepada kami di joycerolandloancompany@gmail.com

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008