Y-factor

"apsal ko menggencat?"

"nih kalo aku jawab kira mencabul gencatan tak?"

"aku bukan tanya psal politik, aku tanya psal ko.."

"aku rasa dah sampai masa tak perlu dah beri pandangan pada yg tak mahukan pandangan kita.. tak boleh nak tunjuk pada org yg tanak tengok.. so it freedom of choice.. ko citer camna pun org hanya mahu lihat apa yg dia nak lihat dan dengar apa yg dia nak dengar.. rational is not relevant anymore.."

"tapi kan kita takleh putus asa dlm berjuang?"

"bukan putus asa tapi aku kena buat ikut jalan lain.. kalau selama nih kita dok asik dengan X-factor.. aku rasa skrg nih kita kena tengok Y-factor pulak.."

"benda apa pulak Y-factor nih?"

"its not about what we want and how we want.. but why we want it.."

"maksud ko?"

"selama nih kita dok pikir apa kita nak buat dan apa yg kita cari tapi aku rasa ramai dari kita lupa persoalan asal.. kenapa kita nak cari dan buat benda tuh?"

"macam citer matrix lak ko nih.."

"konsepnya sama jer bang.. kenapa Tuhan cipta manusia? sebab apa kita buat baik? kita cari dan buat pahala sebab apa? kenapa kita nak masuk syurga? simply bila kita citer bab politik pun, why kita berpihak? its all about the Y-factor.."

"betul ker citer aku nih? lain kali sambung laa.. aku nak kena gie meeting laa pulak.. cis.."


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008