taboo blockage

"ini yg susahnya nak bercakap dengan org melayu nih.. bila aku tak bagi ayat Quran mintak nas.. bila aku bagi dia suh tanya tok guru pulak.."

"ko jangan amik ati laa.. apa yg dia cakap pun betul juga"

"emm.. aku nih bukanlah kata apa yg dia cakap salah.. cuma kalau awal2 lagi dah bagi ayat knockout nih siapa pun takkan berani cakap apa2.. mmg apa yg dia cakap tuh betul tapi cara dan konteks.. awal lagi dia buat blockage untuk org berbincang susah laa.."

"aku paham ko cuma nak create awareness.. biasalaa org melayu.. kita anggap nih perjuangan laa.. nak buka minda org melayu.. tak leh putus asa.."

"ini labelling tau.. inilaa masalah org melayu.. bila sebut Quran jer semua dah takut nak sebut.. semua kata takut salah tafsir.. padahal ayat tuh jelas.. bukannya aku main kuau2 ayat tuh, aku dah tengok tafsir pun.. mmg itu citer dia.."

"cuba ko citer balik kat aku.."

"surah al-baqarah ayat 240.. lebih kurang makna jika kita rasa kita tak hidup lama kita kena wasiat utk nafkah setahun buat isteri dan isteri kena ada rumah utk duduk selama setahun.. ikut tafsir hamka, maksudnya waris kita kena biar isteri kita duduk rumah yg dia duduk selama setahun dan kena tanggung nafkah makan minum pakai setahun utk isteri kita.. apa yg boleh jadi salah tafsir dlm ayat nih?"

"ayat nih mmg org tak nampak relevan dengan hidup diorg sebab diorg rasa takkan anak2 nak halau mak sendiri.. tapi berapa banyak kes yg anak jual rumah yg mak dia tinggal.. camna pulak dengan isteri nomor dua yg takder anak? kena ingat semua isteri hanya berkongsi 1/8 daripada harta.. and to most melayu, this 1/8 takleh cover pun harga sebiji rumah.."

"ok laa mungkin aku silap tulis perenggan last tuh dengan ayat rock.. tuh pun sebab aku nak lighten up dan nak ajak org berdiskas.. just an approach laa.. tapi bila org suh aku rujuk tok guru, then they missing the whole point.. org tak fokus pada isu yg aku cuba angkat.. the diversion has been made.. berapa org yg tahu surah nih? berapa org yg selama nih menyimpan jadi confuse sebab para sahabat sendiri tak tinggalkan harta utk keluarga?"

"ko nih defensive laa.."

"bukan defensive, just that i'm trying to make a point here.. taboo org melayu bila bincang bab agama.. i'm trying to create awareness among us, hoping that when we start talking about it we will aware how important is estate planning.. ini semua wealth management.. dan crowd yg aku citer pun bukan org miskin, semua gaji besar dan berharta.. mana ada tok guru saja2 nak sebut benda nih, jadi bila kita tahu kita akan bertanya pada tok guru masing2 dan jadi paham.. tapi kalo awal2 lagi dah set the block not to talk about it, it goes nowhere"

"nih kira kecewa laa nih.. dah start cakap omputih.. hehe"

"aku boleh reply lagi but they already missing my point.. so kalo aku explain pun mental block dah ada.. org takkan nak diskas.. dah laa isu nih nak diskas dlm keadaan normal pun susah, apalagi bila dah ada org set the block.. sebab tuh selama nih aku tanak quote mana2 nas sebab aku tahu benda camnih mesti keluar.."

"org melayu laa beb.. ko tengok fatwa.. mana boleh tanya? bukan nak argue or contest pun tapi cuma nak details pun org melayu dah kata kalau tak percaya cakap ulama nak percaya cakap sapa? pastuh dia compare ulama dgn kita.. ulama bukan maksum.. kalau kita kuau persoalan pun kan lebih memantapkan fatwa yg dah kuau.. but no, takleh argue, takleh cakap apa2 lagi, terima jer.."

"haa.. ini laa org melayu main terima saja.. org nih cakap macam nih sokong.. org belah sana cakap macam lain pulak, masuk dek akal dia, dah sokong sana pulak.."

"nih org Islam zaman dulu gemilang bukan sebab kaya raya, tentera kuat dan jajahan besar.. diorg gemilang psal budaya ilmu zaman tuh.. dinasti Islam jatuh pun psal budaya ilmu hilang dalam jemaah.. Nabi saw pun dah sabda antara tanda akhir zaman ialah ilmu ditarik oleh Allah swt.. Nabi saw dah sebut pentingnya majlis ilmu.. berlambak2 citer sahabat dan org soleh yg menekankan kepentingan ilmu.. dah dekat nazak pun sempat panggil org dan ajar.. sampai org melayu pun percaya 'cari ilmu sampai negeri cina' tuh hadis.. but yet, mana budaya ilmu org melayu?"

"org kita nih tuntut ilmu pasal nak lulus peksa.. nak lulus peksa supaya dapat sijil dan dapat kerja.. nikmat ilmu tuh dah takder.. kita hapal tapi tak paham.. baca Quran bukan main sedap tapi tatau makna.. skrg pun dah ada trend hantar anak gie belajar syariah, usuludin, hantar gie mesir, syria.. bagus bukan tak bagus.. tapi org berani hantar bukan sebab ilmu semata tapi sebab org tau skrg nih jadi pendakwah bebas pun, ceramah sana sini, income boleh dapat 10ribu sebulan.. kalo popular lagi laa.. hantar anak buat tahfiz, kurang2 jadi imam masjid, kadhi, pembantu mufti.. Y-factornya balik ke asal.. duit.."

"duit pun penting bang.."

"sapa pulak kata tak penting.. tapi keutamaan kita apa?"

"sebab tuh aku cuba create awareness.. daripada bersembang bab politik yg tak tentu hala, how bout talk about ilmu.. asas ilmu tuh al-Quran.. tapi kalo boleh citer psal ayat Quran dengan tok guru saja, bila tok guru takder nak sembang psal apa? ini maksud aku.."

"kita kena terus bersembang psal Quran.. bila nanti ujung2nya kita tak sependapat atau jadi keliru, then masing2 balik jumpa tanya tok guru masing2, pastuh kita bincang pula pendapat tok guru masing2.. ini proses.. evolusi ilmu.."

"kalau kita tak buat benda nih selalu, takkan jadi budaya.. bila kita tak citer, kita tak tau.. bila kita tak tau, kita tak amik tau.. bila tak amik tau, nih la yg jadi sekarang, kita jadi ignorance.. pastuh kita heran kenapa Islam mundur dan tak bersatu.. camna nak maju kalo nak sebut pun tak boleh.. kalo takder background syariah atau usuludin takleh sebut psal ayat Quran.. no wonder sembang org melayu nih ujung mesti psal keter, bola, politik, gosip.. sebab benda2 tuh takyah tanya tok guru.. so sembang jer laa merapu bila tok guru takder.."

"sabar bang.. inikan perjuangan.."

"ye lah.. aku cuma kecewa sket jer laa.. sebab yg bercakap tuh pun bukan budak sekolah.. dan dia pun tak bagi pendapat tok guru dia psal benda yg aku sebut.. mmg dia cuma cakap hati2 but knowing melayu mentality, dia cuma akan planting perspektif block supaya jgn bincang.. ada cara ada kaedah tapi tak explain apa pun.. tapi takpa laa aku terima apa yg dia sebut tuh.. cuma kesian kat org yg tercuit tapi pun tak berani nak bersuara.."

"bukan semua org kita boleh tegur.. macam nasihatlah.. kita hanya boleh nasihat org yg nak terima nasihat.. yg tanak terima nasihat buang masa jer kita bercakap.."

"ye la.. macammana nak mengaku beriman jika tidak diduga.."

"haa betul tuh.. Nabi2 dulu kena cerca, maki, baling batu, pulau dan macam2.. nih baru kena tegur ko dah susah hati.."

"aku setuju beb.. aku pun bukan nak tunjuk pandai, cuma cuba nak buat sesuatu utk jemaah.. nak initiate benda yg makin takder dlm org kita.. bukan aku dapat duit pun, nak popular pun takder maknanya.. cuma aku harap ada org tercuit utk berfikir dan pass it around.."

"insya-Allah.. itu semua Tuhan punya kerja.. kta buat apa yg kita leh buat laa.. kalo menjadi tuh bonus.. kalo tak jadi pun insya-Allah kita dah dapat pahala.."

"betul tuh.. tenang sket hati aku.."

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008