choosing a battle and winning the war

"ari tuh ko cakap psal fokus kan? maksud ko melayu nih tak fokus camna? bukan ker semua tgh penuh perasaan pada satu-satu isu? tuh bukan fokus ker?"

"haah.. mmg laa fokus tapi fokus ke mana?"

"buang masa, buang tenaga"

"itu sebab kita dok fokus kat benda yg kita takleh nak buat dan selesaikan.. pasal apa kita fokus kat benda yg kita tahu kita takkan boleh buat apa2?"

"kalau kita nak bangunkan bangsa nih.. nak bagi hebat agama Islam nih.. kita kena fokus kat benda yg kita tahu kita boleh buat sesuatu.."

"tuh yg last sekali tengok diri sendiri, buat untuk diri sendiri, keluarga , jiran2, pastuh baru jemaah.. sampai bila pun usaha tak sampai ke jemaah.."

"haha.. maksud aku bukan camtuh.. kita kena fokus kat bahagian yg kita rasa kita leh buat sesuatu.. kalau kita boleh bergerak dlm bidang ekonomi kenapa kita nak pi rembat bab politik? nak buat apa kita dok bercerita psal undang2?"

"betui gak kata hang.. macam la nih aku tengok india2 nih dah conquer bab kehakiman.. berapa banyak lawyer india dok ada kat malaysia nih.. cina pulak dah tentu laa monopoly bab meniaga.. kita org melayu nih dok kecoh bab politik.. kita nih yg dok penuh nak jadi pegawai kerajaan.. selagi org kita dok bawah kerajaan nih, org kita takkan buleh lepas dari kekangan politik.."

"kita tak perlu start besar.. nih org melayu kalo nak buat mesti kena projek raksaksa.. projek mega.. kena panggil habis semua org nak rasmi.. tak perlu.. kita buat apa yg kita boleh buat dan fokus.."

"haa.. jangan dok jadi macam pak menakan dia nih.. org pi juai sate, dia juai sate.. org bukak kolam pancing, dia pun nak bukak.. diversify laa konon.. last sekali habih kampuih semua melingkup.. org kaya, dia dok asik kira rugi sana sini.."

"tak baik hang mengumpat.."

"dak aih.. bagi contoh.. hehe.. hang jangan laa marah.."

"itu maksud aku, kita kena fokus.. benda nih macam perang.. strategi perang nih bukan pi serang semua org.. tapi serang mana tempat yg kita leh menang.. kita kena pilih peperangan kita sendiri.. pilih apa yg kita nak takluk.. kena tahu kekuatan dan kelemahan kita.. bila dah menang satu perang, baru kita pilih perang yg lain, makin lama makin sengit.. but then what we want is to win the war, not only the battle.."

"choose your battle wisely and focus.. jangan dok buat benda mengarut.. org jerit kita jerit, org marah kita marah, tapi kita tak tahu kenapa kita jerit, kenapa kita marah.. bila org nih kata camnih, kita setuju.. org kata lagu tuh, ooo betui juga.."

"nak choose battle nih kena ada ilmu.. sebab tuh jangan malas tuntut ilmu.. kena selalu gie dengar ceramah agama bukan ceramah politik jer.. kena rajin baca buku bukan baca gosip saja.. cari ilmu tuh fardhu ain.. tapi kita nih pengalaman kita sendiri pun kita tanak belajar.. semua main ikut suka talipusat kita saja.."

"Islam dulu tuh jadi gemilang psal dlm jemaah dia ada budaya ilmu.. kita nih hancur tak berguna.. menyalak2 tak bermakna.. sebab dalam jemaah kita tak ada budaya ilmu.. ilmu yg kita duk tuntut ilmu nak menjadi duit.. kalau ilmu tuh tak jadi duit kita takmo tuntut, rogi.. haa.. itu laa org melayu.. tanak rogi langsung.."

"kena spend sikit utk ilmu.. invest.. nih melabur yg betul.. nih dak.. bila tengok buku harga lebih tiga ringgit.. wuih mahai tuh.. beli laa yg lain.. hang pi tengok buku anak hang.. berapa harga buku paling mahai kat rumah hang? buka apa dia tuh?"

"satu lagi aku nak tanya juga, kita dok hantar anak gie tuisyen tuh buat hapa? nak bagi anak kita pandai ka nak bagi anak kita lulus peksa?

nih benda paling tak masuk akai kat malaysia nih.. dua benda.. renovation rumah dan tuisyen budak sekolah.. nih dua2 nih re-work.. psal apa kena wat re-work? nak buat hapa beli rumah kalo kita peruntuh buat rumah baru, baik kita beli tanah.. sama gak tuisyen, adakah itu tanda sekolah yg dok ada kat malaysia skrg nih tadak kualiti dah? kena upah lagi cikgu yg sama pi ajaq pulak kat rumah.. kat sekolah tuh cikgu tak boleh nak concentrate kat anak murid psai apa? nih yg kena perbetui.."

"itu kena tengok balik Y-factor kita apa.. Nabi saw dah sabda setiap perbuatan itu bergantung pada niat.. sama nak perang nih pun kena tengok Y-factor kita apa.. kita nih perang utk apa dan utk siapa.. adakah kita berjuang dalam perang kita atau kita nih berjuang utk perang org lain.. jgn pisang berbuah dua kali.. dulu kita kena tipu dah dengan penjajah.. takkan kita nak buat lagi benda yg sama kan?"


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008