vernakular: lagu lama lirik baru

1951: laporan barnes kata patut ada dua sistem, satu sekolah melayu dan satu lagi sekolah inggeris.. kalo ramai cina dgn india nak belajar bahasa diorg sendiri, boleh bukak kelas bahasa diorg.. bahasa melayu wajib kat sekolah inggeris, bahasa inggeris wajib kat sekolah melayu.. sekolah vernakular patut tukar jadi sekolah kebangsaan..

1951: laporan fenn-wu kata laporan barnes tuh dianggap bertujuan menghapuskan bahasa dan budaya org cina.. patut dibenarkan wujud sekolah vernakular.. nih asas ordinan pelajaran 1952..

1956: penyata razak kata sistem pendidikan patut jadi wadah mengeratkan perpaduan antara kaum, mengurangkan jurang perbezaan antara kaum, mewujudkan masyarakat yg bertoleransi, liberal dan progresif.. aku amik short-hand.. penyata razak ikut laporan barnes untuk model sekolah kebangsaan.. nih asas ordinan pelajaran 1957..

1961: aminuddin baki, penasihat pelajaran negara, mencadangkan kementerian pendidikan mewujudkan sekolah satu aliran. Matlamat atau agendanya adalah satu iaitu perpaduan kaum. beliau telah menjangkakan masalah perkauman pasti akan timbul di kemudian hari berikutan setiap kaum mendapat pendidikan di sekolah yang berlainan.

1970: laporan rahman yaakub, menteri pelajaran, mengarahkan pertukaran sekolah inggeris jadi sekolah kebangsaan dan guna bahasa melayu sebagai bahasa pengantar.. vernakular tadak perubahan..

2000: sekolah wawasan yg pertama dibuka di Lurah Bilut, tiga jenis sekolah ditempatkan di satu tempat yg sama.. konsep ini diperkenalkan ke seluruh negara tetapi ditentang oleh kaum tiong-hua atas alasan tidak yakin pada kerajaan untuk mempertahankan identiti setiap sekolah tersebut..

2008: mukhriz, calon ketua pemuda umno, cadangkan agar diwujudkan hanya satu sistem pendidikan dan dihapuskan sekolah vernakular untuk membentuk perpaduan antara kaum..

2008: gabungan persatuan guru-guru sekolah cina malaysia (UCSTAM) dan persekutuan persatuan-persatuan lembaga pengurus sekolah cina malaysia (UCSCAM) dalam kenyataan bersama kesal dengan kenyataan Mukhriz itu yang disifatkan boleh menjejaskan perpaduan. "Kami meminta agar kerajaan mengambil tindakan terhadap pemimpin-pemimpin yang tidak bertanggungjawab ini bagi mengelak perkara sedemikian berlaku lagi pada masa depan"

2008: samy vellu, presiden mic, menganggap sistem pendidikan yang membenarkan kewujudan sekolah yang berbeza-beza aliran berdasarkan kaum yang sedia ada sudah dapat memenuhi hasrat semua kaum. dalam kenyataan akhbarnya menggesa peguam negara mengambil tindakan ke atas mukhriz yang didakwanya mengeluarkan kata-kata berunsur hasutan. "cadangan mukhriz itu juga telah mencabuli hak-hak kaum lain di negara ini yang terpelihara dalam perlembagaan persekutuan"

2008: chua soi lek, timbalan presiden mca, tidak bersetuju dengan cadangan tersebut memandangkan ia sering diperdebatkan selama ini. "ramai kata saya mahu tunjuk hero untuk kaum cina tetapi siapa sebenarnya yang nak tunjuk hero sekarang ini"

2008: lim si pin, ketua pemuda gerakan, menggesa mukhriz menarik balik cadangan tersebut memandangkan sistem sekolah vernakular telah dipraktikkan di negara ini sejak merdeka serta terpelihara dalam Perlembagaan Persekutuan dan Akta Pendidikan.

2008: lim kit siang, pengerusi dap, menulis, "mukriz should should realize that it was razak who amended the malaysian constitution in 1971 to make it an offence of sedition to propose the closure of Chinese and Tamil primary schools."

2008: lim guan eng, setiausaha agung dap, kata, ""berdasarkan perlembagaan, kita ada hak dan rakyat Malaysia bebas untuk belajar menggunakan bahasa ibunda mereka. Saya tidak fikir ia boleh menjejaskan perpaduan di negara ini kerana silibus yang diajar masih mengikut garis panduan Kementerian Pelajaran, cuma bahasa pengantarnya sahaja yang berbeza."

2008: nurul izzah, wanita pkr, berpendirian bahawa adalah wajar memperkasa sistem pengajian sekolah kebangsaan di samping mempertahan dan meninggikan sistem sekolah Rendah Jenis Kebangsaan. hal ini kerana hanya dengan menghormati hak kaum masing-masing untuk mempelajari bahasa ibunda dan menggalakkan perkembangan pelbagai kebudayaan serta kesenian di negara ini, akan dapat melahirkan masyarakat Malaysia yang bersatu padu.saranan mukhriz berniat politik.

2008: teressa kok, ahli parlimen dap, persoalkan kenapa dia, raja petra dan chua soi lek disoal siasat polis tetapi mukhriz tidak

2008: hishammuddin, menteri pendidikan, menyatakan jika sistem sekolah aliran seperti SJKC dan SJKT dihapuskan, bermakna sekolah bantuan agama kerajaan (SBAK) juga perlu dilenyapkan.

2008: najib, timbalan perdana menteri dan bakal presiden umno, pula berkata bahawa SJKC dan SJKT akan tetap wujud selagi ada permintaan.


usoP: gua tak kacau lu, lu jangan kacau gua.. so stop bullshitting..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008