alam pemikiran kontemporari melayu

trend dan musim

tiap kali aku beli suratkhabar macam2 benda berlaku.. dulu masa aku sekolah rendah suratkabo nih aku baca tiap2 hari.. abah aku melanggan utusan malaysia.. antara yg aku akan baca dulu ruangan kartun2 pendekar oleh zoy, ruang pojok awang selamat (dan sblm tuh ada satu lagi nama pena aku lupa) dan forum surat dari pembaca.. kalo hari ahad lagi aku suka sebab ada kolum2 mingguan.. mmg kalo sehari tak baca suratkabo rasa hidup tak lengkap hari tuh.. cuma sejak beberapa banyak tahun lepas rumah aku dah tak langgan suratkabo.. dan sejak kebelakangan nih kadang2 rasa pening dan serabut bila baca suratkabo.. aku masih beli dan baca utusan malaysia (walaupun kerajaan negeri dah haramkan), disamping akhbar2 lain, terutama hari jumaat (sebab ada sisipan mega yg khusus ada rencana tentang pertanian) dan hari ahad (aku masih baca kolum2 mingguan walaupun makin byk pendapat yg aku pertikaikan)..

begitu juga bila tgok rancangan tv.. baik yg percuma mahupun saluran kabel yg berbayar.. jadi kompius pun ada jugak, kadang2 rasa macam sedang bersantai di indonesia.. agaknya dah trend skrg nih ngetop sinetron indo.. dulu org sibuk dok tgok hindustan sampaikan semua tv siar citer hindustan pada waktu yg sama.. ada satu masa tuh citer cina, tiap2 petang org bersidai depan tv menengok drama cina.. ari tuh sekejap citer latin.. dulu citer2 nih takder alihbahasa dan sarikata pun org tengok jugak, boleh paham lak tuh apa citernya.. hebat org melayu.. skrg nih citer indo pun ada sarikata melayu.. dah tak susah dah.. yg susahnya bila nengok berita dan iklan2 yg ditaja oleh kerajaan.. aku teringat citer bapak aku zaman lepas merdeka dulu, waktu tuh org kaya jer ada tv, hitam putih lak tuh, selalu kuau iklan kerajaan terbitan filem negara malaysia.. psal muhibbah laa, komunis laa, mengundi laa.. mmg itulah peranan media, menyebarkan informasi..

yg aku nak sentuh disini ialah trend berfikir org melayu yg bermusim.. betullah berfikir mengikut keperluan.. tapi betapa sembang warung kopi itu berubah topik meninggalkan isu yg terdahulu sebelumnya tanpa kesimpulan.. umpamanya penjaga gol menggelecek bola hingga ke kawasan gol lawan kemudian dia kompius sama ada dia sendiri perlu menjaringkan gol atau membuat hantaran lintang kepada kawan2 sepasukan yg lain, akhirnya bola direbut pihak lawan atau dia buat2 terjatuh untuk mendapatkan penalti.. org melayu diajar untuk berusaha keras mencari kejayaan dan gigih merebut peluang tetapi setelah itu apa? org melayu diajar menghargai kesusahan dan keperitan hidup tetapi tak ramai dari kita yg mengajar anak2 tentang bagaimana cara menikmati dan mengurus kejayaan.. paling2 yg kita ajar ialah jangan itu dan jangan ini.. kita diajar dan mengajar bahawa org kaya itu kedekut dan bakhil manakala org yg berkuasa itu sombong dan angkuh..

contohnya, aku membaca dan mendengar byk versi tentang kisah bukit antarabangsa.. ada yg mengeji dan ada juga yg bersimpati.. tetapi yg aku pahami ialah setiap komen itu menunjukkan perlambangan latar belakang dan 'mental picture' org yg memberi komen.. misalan catatan pyanhabib yg aku kirimkan ke teman2.. mengenali pyanhabib sebagai seorg yg sederhana dan merapat dengan marhaen, tidak sukar memahami mengapa pyan menyentuh isu yg satu itu.. aku tidak mengatakan pendapat pyan salah, hanya saja itu sebuah kisah dalam satu hikayat yg lebih besar.. tidak aku menolak pendapat bahawa mmg ada hartawan yg kelihatan sombong dan angkuh, berbanding dengan keadaannya jika yg sama berlaku pada penduduk setinggan.. hanya saja terpulang pada cara mana kita melihat sesuatu peristiwa..

sebagai contoh boleh saja aku melihat yg berbeda dari perspektif pyan, misalnya mengapa pasukan penyelamat tidak boleh membaca keadaan bahawa bukit antarabangsa merupakan kawasan elit yg mana apabila berlaku apa2 terhadap kediaman mereka sudah tentu mereka2 ini mempunyai bukan sebuah rumah atau sekurang2nya akan terus berpindah ke hotel atau sudah tentu saudara mara atau sahabat handai mereka punya rumah banglo besar, yg mempunyai bilik tetamu yg jauh lebih selesa, akan lebih segera menawarkan budi.. bagaimanakah kita boleh terfikir bahawa tan sri, datok dan selebriti ini akan sanggup bermalam di balairaya atau dewan sekolah beramai2? hanya saja kita rasa mereka sepatutnya manusia yg berpikiran seperti kita dan akhirnya kita kecewa apabila menyedari bahawa mereka tidak seperti kita lalu kita jadi tersinggung?

bukan persoalan perbezaan taraf yg cuba aku lihat di sini tetapi lebih kepada tanggungjawab mereka dalam memastikan keselesaan keluarga mereka merupakan keutamaan mereka.. kerna mereka ada pilihan sedangkan jika kita yg menjadi mangsa maka tiadalah kita pilihan selain berkhemah dimana sahaja.. begitu juga golongan ini pada kebiasaannya mengetahui akan hak mereka, apa dan bagaimana, berbanding dengan kita yg akan terus bersyukur kerana masih hidup.. perlu kita insafi bahawa mereka2 ini tidak akan berada pada kedudukan mereka sekarang jika mereka hanya mengetahui apa yg kita tahu..


kelompok dan prasangka

maka meluatlah org mendengar perkataanku seolah mempertahankan org2 kaya lagi ternama di kawasan tersebut.. namun bagi aku apa yg benar itu tetaplah benar dan apa yg salah itu tetaplah salah.. hanya yg menjadi permasalahan kita ialah prasangka kita terhadap org yg berada di luar kelompok kita.. adakah kita merasakan bahawa hanya org miskin sahaja yg perlu kita perjuangkan dan kita menidakkan org2 kaya yg menyumbang sedikit sebanyak kepada kemakmuran org miskin.. org miskin itu nikmat bagi org kaya.. bukan kerna nikmat mahu bermegah2 dgn kekayaannya tetapi nikmat kerna dapat memberi kepada org miskin.. tanpa org2 kaya ini kemanakah org2 miskin mahu bekerja menafkahi keluarganya? tapi kita mahu lebih dari itu..

ketika rida (skrg mara) mendapat peruntukan utk membangun ekonomi, yg berlaku ialah para pemimpin tidak mahu memberikan bantuan pada kelompok yg mmg sudah berniaga untuk membesar dan memajukan lagi perniagaan mereka dengan alasan bahawa dana tersebut adalah untuk org miskin.. namun apa yg berlaku ialah dana tersebut habis gontai kerna bereksperimen mahukan org miskin terus menjadi kaya tanpa menyediakan mereka terlebih dahulu.. sedang yg sudah berniaga ini gulung tikar kerana tidak mampu bersaing lagi.. andai saja sentimen bukan panduan membuat keputusan..

suatu ketika seorang sahabat mengatakan pada aku bahawa org kaya itu sombong dan angkuh, dan aku katakan kemabali padanya bahawa org miskin itu lebih sombong dan angkuh.. kita ambil misalan akan pekerjaan kita.. kita yg memohon pekerjaan kepada yg sudah tentunya org kaya.. jika kita tidak diambil bekerja kita akan mengatakan org kaya tidak mahu menolong org miskin.. jika kita diambil bekerja kelak nanti bila kita disuruh2 dan diberi berbagai peraturan kita mengatakan org kaya itu menzalimi kita sedangkan awalnya kita yg menyanggupi menghambakan diri.. kita minta naik gaji saban tahun, kalo naik sedikit kita merasa dianiaya.. benarlah sorg pekerja itu harus dihargai dan disantuni sewajarnya tetapi ketika itu kita berfikir kalau kita yg kaya.. realitinya kita bukan hamba dan kita punya pilihan untuk berhenti dan berpindah kerja, tapi kita takut untuk menghadapi kemungkinan nilai kerja kita itu tidak laku pada org kaya yg lain.. demi untuk mempertahankan satu2nya pilihan yg kita ada, kita mencaci cerca dan memburuk2kan org yg memberi peluang kepada kita menafkahi keluarga kita.. bukankah kita juga telah menjadi sombong dan angkuh?

lihat saja persoalan setinggan.. semua faham dan mengerti akan maksud setinggan itu ialah menduduki tanah yg bukan miliknya.. maka selama dia berumah di tanah itu dia tinggal tanpa dikenakan apa2 bayaran malah mengecap untung tanpa diganggu-gugat, selama tuan milik tanah itu tidak punya perancangan.. yg menjadi masalah org2 miskin seperti kita ialah setelah beberapa waktu kita melakukan sesuatu, kita merasakan bahawa itu adalah hak kita.. bukankah memunyakan sesuatu yg bukan milik kita itu satu pencabulan hak? maka bila kita dihalau dari kawasan setinggan yg wajar ialah kita memohon waktu untuk mencari tempat berlindung yg lain atau boleh saja kita merayu budi bicara tuan milik tanah utk memberikan kita pilihan kawasan lain buat kita berteduh.. tetapi yg menjadi kewajaran pada masa ini ialah jika setinggan itu mahu dihalau maka tuan tanah wajib menyediakan penempatan alternatif malah wajib juga memberi pampasan.. pampasan? bukankah seharusnya tuan tanah meminta ex-gratia daripada penduduk setinggan kerana menggunakan tanahnya sebelum itu?

ini cara berfikir org melayu.. jika mercedes berlanggar dengan basikal, tetap saja mercedes itu yg salah walaupun hakikatnya penunggang basikal itu yg tidak berhati2.. jika yg berbadan besar melempang yg kecil, yg besar jualah yg salah walaupun matanya telah lebam terlebih dahulu.. maka walau bagaimana hak org kaya itu hanya akan terpelihara setelah hak org miskin dituntaskan.. sebagaimana dlm keluarga walau bagaimana salah pendapat si ayah tetap jua si anak yg harus meminta maaf.. walau bagaimana apa pun yg berlaku dlm sesuatu perkahwinan tetap jua si suami yg harus bertanggungjawab.. ini kesantunan org melayu dlm kononnya menjaga kebajikan org yg lemah.. maka dlm keadaan sebagaimana sekali pun org kaya tetap salah tetap sombong tetap angkuh berbanding org miskin..

bukan pula aku bermaksud memperlekehkan org miskin, tetapi aku cuba untuk berhenti sebentar dan merenung bahawa disebalik semua ini segalanya bergantung kepada apa yg berlaku dlm hati dan benak kita.. tentang bagaimana kita bersangka2 terhadap org lain terutama terhadap org yg berada diluar kelompok kita.. bukan sekadar miskin-kaya, tetapi juga antara yg berbeda bangsa dan berlainan agama.. sikap prejudis kita terhadap sesuatu yg berlainan dari kita..


logika akal dan rasa hati

maka baca suratkhabar dan tonton tv kadangkala membongkar ironi masyarakat kita yg tidak konsisten dlm bersikap dan jumud kita dalam memihak.. dari satu sudut, ketelitian masyarakat sudah dipicu dgn sumber maklumat yg berbagai, hanya bergantung pada dogma yg kita pilih untuk menapisnya.. org melayu sudah tidak lagi sekadar mengikut.. sudah ada yg keluar dari tempurung pemikiran sehala walaupun setelah itu hanya kepalanya saja yg keluar dari kepompong..

sesungguhnya yg benar itu adalah apa yg kita percaya walaupun tidak selari dengan pendapat org lain.. yg penting ialah keterbukaan kita dalam menghargai perbezaan pendapat.. cuma yg menjadi kekangan ialah cara kita memihak.. dalam bahagian ini kita masihlah bersikap seperti melayu.. walau apapun kita tetap akan menyokong pentafsiran kelompok kita sendiri.. kita merasa ada keterbukaan jika ada kelompok lain cuba memahami kita tetapi kita sendiri tidak mahu membuka diri untuk melihat dan mengakui kemungkinan ada sebutir intan dipantai kaca.. ini mmg sikap melayu sebagai hamba yg taat setia pada rajanya..

jika kita berani melihat kekurangan dalam diri kita nescaya kita juga akan jadi berani utk melihat kebenaran dalam diri org lain.. melihat kurang diri bukan untuk menghina.. melihat kelebihan org lain bukan makna memuja.. tetapi untuk saling melengkapi dan berdiri sama tinggi dalam memperteguh langkah seterusnya.. dan sekali lagi yg menjadi halangannya ialah perasaan kita.. sentimen org melayu yg dimanipulasi oleh spekulasi dan emosi.. tapi mungkin juga itulah kekuatan melayu.. kadangkala yg kita sangka kelemahan itu adalah sebenarnya kekuatan.. hanya kerana kita melihat sesuatu itu tidak mungkin tetapi tidak mustahil yg didepan mata kita itulah yg kita cari..

dlm cara pemikiran zaman ini, kita diajar dengan logika akal dlm memahami sesuatu perkara namun dalam banyak segi kita diasuh mengikut intuisi rasa hati.. ini kekuatan panglima melayu dahulu, intuisinya lebih tajam.. dengan menggunakan logika akal, kita mencongak apa yg akan berlaku, melihat2 muslihat dan berandai yakin mengikut pengalaman dan pemerhatian kita dimasa lalu.. jika sesuatu yg diluar jangkauan logika kita berlaku, akal mudah menjadi buntu.. dengan rasa hati kita sentiasa waspada dan bersikap terbuka sambil sentiasa bersedia untuk menghadapi sesuatu yg tidak tersangkakan.. mungkin inilah penyebab mengapa ramai menganggap org melayu itu terlalu berhati2 dan lambat bertindak..

permainan dalam gelanggang zaman ini ialah logik.. org melayu semkin tumpul rasa hatinya.. kalau dulu kita mampu menentukan jantan betina dengan melihat sekilas ikan di air tetapi kini kita tidak akan yakin selagi tidak kita menangkap dan membelek ikan tersebut.. limpahan maklumat boleh saja membuatkan kita muntah dgn analisis menjadikan kita tahu dan ingat tetapi tidak menjadi ilmu dan amalan.. logik kita ialah bila kita yakin dengan pendapat kita maka segala org2 yg membantah itu bodohlah semuanya.. kerna kita rasa kita tahu apa yg mereka tidak tahu.. sebab kita rasa org lain itu berdosa dan masuk neraka.. ironinya kita terlalu takut untuk mati kerna rasa hati kita mengatakan kita juga mungkin masuk neraka bersama2 org2 yg kita anggap bodoh, bebal dan zalim itu.. hati kita masih waspada dan bersedia mungkin2 kita juga salah.. tidak yakin penuh jualah kita terhadap pendapat kita sendiri.. dan mereka2 itu tidaklah jua bodoh sepenuhnya.. mungkin juga kita yg tidak mengerti atau sengaja tidak mahu mengerti..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008