daulat tuanku!

hikayat dua pindaan

ada org bertanya pada aku pasal pendapat aku tentang isu raja2 melayu nih, perlu ker kita bagi balik kekebalan kepada raja2? org nih tanya sebab masa kes tahun 93 dulu, aku antara org yg risau bila kerajaan nak hapus kebal raja2 melayu.. sorg dua tanya aku tak komen tapi bila dah empat lima org aku rasa dah sampai keperluan untuk aku komen.. maka beginilah..

adapun isu raja nih ada dua kali pindaan yg kita kena paham dulu sblm kita berpanjang cerita..

satu, pindaan tahun 1983 yang berbunyi, ""Rang Undang-undang akan dikuatkuasakan sebagai Undang-undang apabila ditandatangani oleh Yang di-Pertuan Agong. Jika di atas apa-apa sebab Rang Undang-undang itu tidak ditandatangani di dalam tempoh 15 hari selepas Rang Undang-undang itu disembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Baginda dianggap telah menandatangani Rang Undang-undang tersebut dan Rang Undang-undang itu berkuatkuasa sebagai Undang-undang." ringkasnya ia berkenaan dengan kuasa meluluskan undang2..

dan yg kedua, pindaan tahun 1993, yg kesimpulannya (aku short-cut sbb byk bhgn yg dipinda) membawa maksud bahawa raja2 melayu tidak akan didakwa atas apa2 yg dibuat atau yg tidak dibuatnya berkenaan dengan undang2 sahaja, dan membolehkan tindakan mahkamah dibuat, dengan kebenaran peguam negara, dan satu mahkamah khas, dimana majlis raja2 boleh melantik dua dari lima hakim, boleh ditubuhkan untuk mendengar pendakwaan tersebut. pendeknya ia menghapuskan immuniti raja2..



asbabun hikayat

kemudian dari itu, kita kena sorot semula apa yg telah terjadi sehingga berlakunya pindaan perlembagaan..

asbabun 1983 tuh konon asal kisah antara tok perdana menteri dengan yang dipertuan agong.. asbabnya konsesi balak pahang.. dalam tahun 1981, yg pro kata raja2 nih suka2 hati bagi konsesi balak kat negeri dia pada siapa dia suka sampai habis hutan dan kemudian bila parlimen dah lulus raja pulak tak nak terima sebab, kata yg kontra, merasa itu hak baginda ke atas negeri baginda.. maka ketika itu terma raja berpelembagaan, yg bermaksud rakyat yg mengurus raja memerintah, dianggap mulai kesasar..

sebermula citer 1993 tuh pula dikisahkan berkenaan jurulatih hoki bernama douglas gomez dan istana johor dipenghujung tahun 1992.. dan merentet sampai ke mana2, semua keaiban terbuka memfokuskan salahguna kuasa dan keangkuhan raja2 dan kerabatnya.. hinggalah pada jan 1993, kerabat raja didakwa mencederakan penjaga gol hoki bernama mohd jaafar selvaraj.. maka pemimpin bangkit bertegas dan rakyat seperti terluka tiada mahu lagi raja yg dianggap zalim dilindungi..

walaupun terdapat kepentingan rakyat pada kedua2 kisah tersebut tetapi aku tercuit melihat kepentingan melayu dan Islam, kerana raja2 melayu ini kita kekalkan atas daulat bangsa melayu dan agama Islam.. kerna itu kedua2 perkara ini berkait rapat dengan musabab kenapa kita masih mempertahankan kedudukan raja2 melayu di singgahsananya.. maka waktu itu aku bersetuju dengan berat hati..



tersurat dan tersirat

syahdan bila ketua yang mengaku memimpin pakatan rakyat, yg dahulunya menyokong kuat pindaan 1993, mengatakan mahu mengembalikan kekebalan raja, aku rasa mengapa hanya kebal (pindaan 1993) saja mengapa tidak kuasanya (pindaan 1983) juga.. dan mengapa berlaku tawaran ini hanya setelah seorg lagi kerabat, yg ayahandanya disaman oleh pelakon amerika, membuat kenyataan akhbar, sedang selama ini baginda senyap sunyi bila melayu dan Islam diperlekehkan?

ini yang membuatkan aku, sepertimana isu2 terkini yg lain, bermenung panjang.. perlu dan tidak perlu..

dari perspektif umum, dlm kekalutan polemik perihal melayu, terlihat akan keperluan memartabatkan semula kedaulatan raja2 melayu dlm perlembagaan, untuk menegas kata dan menegap tindakan.. agar raja2 melayu dapat bersuara bebas mempertahan daulat bangsa dan agama.. begitu juga dlm menguat pendirian dan mengalirkan semula semangat dlm jiwa org2 melayu.. kerna bersatu melayu itu dan besar jiwanya bersandar harapan pada pandangan jauh dlm naungan rimbun kasih rajanya.. bak pepatah 'raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah'..

namun melihat kepada gerakan ini yg berpaksikan kepada kepentingan survival politik sebahagian dari pimpinan, maka aku merasakan sedikit hilang keikhlasan dalam perjuangan.. sepertimana jua keletah politik dlm isu2 yang lain.. di sini letaknya dilema berprinsip bila ada 'udang disebalik batu' walaupun org banyak mengatakan aku 'serkap jarang' bila berpendapat mereka 'sudah terang lagi bersuluh'..

kekeliruan ini berlaku dlm umum masyarakat melayu.. isu2 sebegini bukan sekadar retorik tapi mencari yg tersirat dalam yg tersuratnya lebih sukar dari 'menarik rambut di dalam tepung'.. namun aku berpendirian berfokus pada isu sahaja tanpa melihat muslihat mahu berprasangka terhadap yang membawa usul.. org putih kata 'give someone the benefit of the doubt'..



kekuasaan atau kekebalan?

maka aku berpendapat bukan kebal yg melayu perlukan tetapi kuasa.. atas sebab itu aku lebih bersetuju jika pindaan 1983 itu yg dimansuhkan berbanding pindaan 1993.. hanya dengan kuasa meluluskan sebarang rang undang2 maka melayu benar2 mempunyai benteng pertahanan terakhir kerana sebarang undang2 tidak boleh dipaksakan kepada raja2 melayu.. seperti nantinya apabila rang undang2 menghapuskan semua kuasa sultan dan menjadikan negara ini sebuah republik tidak memerlukan kebangkitan besar2an org melayu seperti yg pernah berlaku suatu ketika dahulu..

akan kekebalan itu pula pada pendapat aku masih selari dengan keperluan demokrasi berparlimen yang tidak meletakkan sesiapa saja di atas undang2.. walaupun hakikatnya hanya raja2 melayu sahaja yg tidak mempunyai immuniti sepertimana raja2 lain di seluruh dunia.. namun aku optimis raja2 melayu bukan sebarang raja yg mahu berlaku sesuka hati kerna itu tiada perlulah kekebalan jika tiada kesalahan.. namun jika berlaku mungkar maka tiadalah raja itu diangkat sembah org melayu melainkan dicari jua penggantinya..

akan tetapi jika masih jua kita merasa perlu akan raja itu kebal, maka aku lebih suka berpendapat bahawa kita runtuhkan saja sistem demokrasi yg kita junjung ini dan kita serahkan semula segala kuasa total kepada raja.. jika kita menganggap perlu raja itu diatas segala undang2 maka lebih baik raja itu sendiri menjadi undang2.. kerna sistem kesultanan melayu itu tiada cacat-celanya melainkan kerna nafsu tamak haloba dan angkuh manusia itu sendiri, baik pada raja, pembesar negeri mahupun rakyatnya..

maka begitulah adanya aku berpendirian.. wallahualam..

About this entry

  1. Teringat aku masa aku naik taksi di negara jiran dulu... Drebar tu mula bukak citer.. "bagusnya kalau pemimpin negara ini adalah Raja-raja...seperti di Malaysia"... aku angguk je... dia tak tahu kut kat sini sistem Raja berperlembagaan, demokrasi jugak... aku tanya dia "Kenapa bapak ngomong begitu?"... dia jawab sempoi je... "Kerna Raja ini dari keturunan.. dan sudah pasti hartanya sudah terlalu banyak, terkumpul dr zaman berzaman.. Mereka gak kepingin lagi utk menumpuk harta... Presiden dan menteri sekarang, berkuasa hanya utk satu atau dua penggal... dlm tempoh waktu itu mereka akan menumpuk harta sebanyak2nya".....

    terdiam aku dengar... ada logik jugak ckp dia...

  2. haloba itu bukan kerna tidak cukup tetapi kerna nafsu manusia yg tidak kenal puas..

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008