projek tergendala


herizam wrote:
Sektor2 projek kerajaan BN jatuh teruk ni, manifesto BN tak dapat di laksanakan hehe...Dah tak ada negeri cuma WPI je la...

Pelabur bimbang, IKKL junam 100 mata
10/03/2008 1:40pm
KUALA LUMPUR 10 Mac. - Pasaran saham tempatan menjunam hampir 100 mata tengah hari ini ekoran kegusaran dan kekeliruan di kalangan pelabur berhubung arah tuju dasar pembangunan ekonomi dan kewangan berikutan kemenangan tipis Barisan Nasional pada pilihan raya umum ke-12 pada Sabtu lalu.
Pada penutup tengahari ini, penanda aras utama pasaran saham tempatan Indeks Komposit Kuala Lumpur menjunam sebanyak 99.22 mata atau 7.65 peratus untuk ditutup pada 1,197 mata, paras terendah dalam tempoh lima bulan.

zuhaimi wrote:
Apa akan berlaku dlm minggu selepas ni.. keadaan gomen yg takdpt 2/3 majoriti dikira gomen yg lemahkan? Aku tgk buletin utama semalam, presiden or org MCA ckp, BN akan hadapi masalah utk select menteri kabinet dari parti MCA & MIC sbb only few yg menang parlimen dari MCA & MIC ni. So depa tanak kabient nanti akan dibarisi oleh satu kaum sahaja.. camtu lebih kurang bunyinya yg aku ingat. Nada tu lain mcm sikit...

BA cuma perlu 30 kerusi lagi untuk form new gomen dgn simple majority.. ada kabar2 angin MCA akan join BA, dan some other parti komponen dari Sabah or Sarawak join BA. Selepas April Anwar dah boleh bertanding balik, so kalau BA dpt tarik parti2 ni semua ada kemungkinan Anwar akan jadik PM yg baru?? Unless Paklah resign & Najib takeover, rasanya angin dlm BN sejuk sket kot compare sekarang ni ramai yg marah ngan Paklah, tapi Paklah dgn hensemnya buat cam tak bersalah.. siot punya paklah!

Atau kabar angin, rusuhan yg didalangi oleh KJ akan berlaku?? 13 Mei sekali lagi? harap2 tak lah kot...

kawan2 di Msia, update la sket apa cerita terbaru di Msia... org Bangi yg dpt gomen baru ni... gosip2 panas ke, syok dgr ni...

Ok dah terjawab dalam keadaan keterpaksaan dalam buletin hari ni...PPP ke PBS ke MCA ke...dorang stick pada government la tak akan berlaku sebagaimana khabar2 angin tu hahaha....

Pak lah tu masih tak sedar yang orang tak suka dekat dia bro...pasal tak ada sepanduk rakyat dah tak suka pada dia, semua media dan menteri yg ada kata kami menyokong sepenuhnya pada pak lah haha....kita tunggu je la apa akan berlaku bila dia announce new menteri cabinet...Mungkin si KJ tu jadi Menteri Kewangan ke atau menteri dalam negeri ke atau menteri pembangunan wanita dan keluarga ke atau menteri kerja raya ke, silap2 dia jadi timbalan perdana menteri hahahha...

Tentang rusuhan tu ada la sms macam tu tapi biasa la setakat simple majoriti jgn harap la dia boleh buat macam 1969, tahun 2008 ni berbeza...bukan setakat melayu dgn cina yg bermasalah dulu tapi sekarang melayu, cina dan india pakat benci BN...

Tentang bangi macam biasa la pembangunan kian bertambah tapi pembangunan rohani la hahaaha....

zuhaimi wrote:
kalau KJ naik jadik Menteri.. mmg kena wat rusuhan ni!

Tapi aku masih tercari2 berita atau interview dgn Khir Toyo lepas jadik pembangkang ni.. hehe.. dulu nak pembangkang sifar di Sgor... la ni dia yg jadik ketua pembangkang... kwang kwang2..

Nazri Tansri Aziz & Rafidah, tak plak org perak ni kasi kalahkan jugak..

Lepas ni Selangor, Perak, Penang & Kedah automatik akan jadik negeri mundur laa... silap la hang bro pi pangkah BA... haha..

herizam wrote:
Haa..Dalam part ni gua jawab sikit je la selebihnya team Kelantan akan jawab nanti hehe...;

Sebab pertama: Lu bro dah menyamakan negeri yang menang akan jadi seperti Kelantan yang kelihatan mundur dari segi pembangunan, tapi lu tak tahu bro pembangunan rohani dorang macam mana haa..hehe

Sebab kedua: Ini lu kena tahu bro, masa ni la kita orang nak jadi seperti Kelantan, naikkan taraf pembangunan rohani dan "zero" hutang hehe...(Terengganu nanti banyak hutang nak kena beres bro masjid kristal tu kos dia tinggi plus dengan monsoon cup lagi hahaha...)

Sebab ketiga: Disebabkan gabungan 3 komponen alternatif ni di Dewan Undangan Negeri di Selangor ni plus WP KL gua rasa ada "special" sikit la cara pemerintahan dia mungkin lu akan tengok semua yg tinggal di sini akan start fasih dalam mandarin dan cina mula cenderung untuk belajar tentang Islam disamping rakyat berbilang kaum hidup dalam keadaan aman , makmur, bergotong royong "menyapu" sampah yang BN dulu buat dan penuh dgn kebajikan hahaha...(hutang tadak)

Itu je la dulu...suka tak bro dengar hehe...so tinggal2 la di Klang Valley ni hehe..

zuhaimi wrote:
tu dia.. cuit sket, 3 sbb diberinya.. hehe.. semangat baru betul nampaknya ni... syabas..


sowi tuan2 semua.. dlm keseronokan kita meraikan kesengsaraan bn nih aku nak ingatkan sikit laa.. ini pendapat aku saja..

pru 2008 nih telah menunjukkan kekuatan bukan melayu dlm mencorakkan politik malaysia.. nampak apek n keling nih mmg bersatu dlm undi.. yg pecah ialah undi melayu.. kecuali kelantan dan kedah yg mmg dikuasai oleh pas (melayu), penang jatuh ke tangan cina (dap), perak dikuasai dap walaupun terpaksa lantik mb melayu (sebab syarat dlm perlembagaan).. selangor pula tergantung pada kebijaksanaan pkr..

di kawasan bandar semua dap yg sapu.. ratio antara wakil melayu dan bukan melayu dalam parlimen pun memihak pada bukan melayu.. kita kena insaf semua nih.. disebalik 'kemenangan' ini ada harga yg kita kena bayar.. undi melayu ke pembangkang hanya di pekan2.. di kampung2 masih memihak ke bn.. survival org melayu akan bergantung pada coalition pemimpin2 melayu dlm parlimen.. stat blum siap.. heheh

pada aku yg penting dlm 4 tahun ke depan nih ialah mencari formula untuk menyatukan melayu dlm pas.. dan cuba menaikkan seberapa banyak pemimpin melayu yang berkaliber dlm pkr.. bukan sekadar anwar jer.. kena belajar apa yg dah jadi pada gerakan.. maknanya kena keje lebih kuat lagi sedarkan melayu akan keperluan untuk bersatu..

just my 2cents.. wallahualam..


azelan wrote:
Haa apa komen BA…
La ni depa dah kata DEB talak dah..
Lantak laa sama mau kaya.. kena keja sampai mati laaa acamam……

azri wrote:
kalau baca atau dengar berita dari media kerajaan, takde apa yg baik dari pembangkang..... tak cerita la plak pasal org2 UMNO gunakan DEB utk memperkayakan suku-sakat je! memang patut pun DEB ni dibuang.....


my fren.. its not about umno, pas, pkr anymore..
its about melayu.. mmg inilah yg aku tunggu..
inilah masanya untuk melayu bersatu semula..

jgn sampai bertambah teruk macam kat kampung..
sampai org pas tak gie kenduri umah org umno..
org umno tak gie solat kat masjid pas..
sana kata sini kafir, sini kata sana ekstremis..
dok mengharamkan sesama kita..
tapi kita dok beli juga kat kedai apek n keling..

hak istimewa orang melayu kita trade dengan warganegara..
kita bagi apek n keling nih jadi warganegara.. bukan kecik brg tuh..
bila diorg nak tarik hak istimewa, kita nak senyum saja?
cuba kita tarik lak hak warganegara.. korg ingat dia senyum?

toksah khutbah psal assobiyah..
kalo melayu takder, ingat apek n keling nih nak dengar cakap mualaf?
sapa nak perjuang Islam kalo melayu tak kuat?

pru dah habis.. takder makna dah parti mana..
kita kena insaf siapa musuh kita yang sebenar..
musuh kita kapir.. bukan melayu yg macam kapir..
itu kita boleh bentuk, boleh tarbiyah..
musuh kita sebenar ialah kapir yg betul2 kapir..

kita org melayu nih kena bersatu..
bukan ala2 umno laa.. tapi kesatuan melayu..
kita nih sibuk dgn perpaduan kaum..
tapi kaum melayu sendiri tak bersatu..
kaum lain mmg bersatu dah.. tak nampak lagi?

kita dah gegarkan umno..
skrg adalah masa utk susun semula jemaah..
hidup Melayu! hidup Islam!
insya-Allah..


JB wrote:
Deb pada awal penubuhannya, baik, and diterima semua kaum....tapi pelaksanaannya...itu yg harus diperbetulkan....rumah rosak...jgn terus robohkn...perbaiki dulu


pada awal penubuhan DEB, bangsa lain terima baik, sebab kek ekonomi tuh masih besar.. skrg nih kek ekonomi dah kecik, sebab tuh diorg nak kek yg khas utk org melayu tuh.. masa nak merdeka dulu, kita kata apa pun sebenarnya diorg akan setuju, asalkan diorg dapat taraf warganegara.. tuh jer yg diorg nak.. sebab diorg tanak balik negeri tongsan dia.. skrg nih diorg dah rasa tanah melayu nih diorg punya.. kita lak dia suh balik ke mana tatau..


Othlah wrote:
Assalamualikom.

Dah beberapa hari ni tak dapat masuk internet, baru ni dapat dan ada masa sikit. Alhamdulillah ramai diantara kita terpanggil memikirkan apa yg akan jadi lepas PRU dan selepas Kerajaan Negeri dan Kabinet tertubuh. Itu tandanya kita semua sangat2 prihatian atas nasib kita kini dan akan mendatang.

Aku bukanlah org yg banyak pengetahuan pasal politik ni.

Ada juga tercebur gak sampai jadi naib ketua pemuda UMNO daerah masa bujang2 lagi.. 1977 baru lepas STPM berlanjutanlah sampai tahun 1982..Aku chow sebab tak berkenan dgn cara mereka.

Kini aku masih agak condong ke UMNO dan tidak bermakna aku tak sokong PAS dan ADIL. Dari permerhatian mmg ada benar yg ADIL dan PAS perjuangkan tapi "maaf" ada juga kekurangan2 yg masih perlu diperbaiki dan dikaji dengan lebih telus dan mendalam.

Rasionanlnya (bagi aku) kita MELAYU masih ramai lagi yg tak mengerti (termasuklah aku sendiri) permainanan lawan politik bangsa kita - maksudnya bukan MELAYU-ISLAM misalnya DAP, MCA, MIC, Gerakan dll.

Kadang2 kita banyak "sorak" dari membantu dan jadilah kita "menang sorak" yg akhirnya hilang "SUARA" dan dapat sakitnya.

Tak kira apa fahaman politik kita samada PAS, UMNO atau ADIL kita punya satu Cita2 mahukan yg terbaik untuk MELAYU dan ISLAM. Tak der siapa yg bolih menafikan ini dari setiap kita walau dimana kaki anda berada dan menara mana Yg anda dongak.

Marilah kita kembali kepada gembilingkan tujuan dan cita2 bersama mengujudkan MELAYU BARU yg bukan sentiasa mengharapkan subsidi walaupun kita selalu digula2kan olih parti2 politik dalam manifestonya bila PRU. Rata2nya janji2 mereka itu tak mungkin dapat ditunaikan jika mereka dapat 2/3 majoriti sekalipun. Jadi tak perlukan kita mengharapkan minyak dan harga barang turun kerana masih ada org yg diuntungkan dan ada yg merugi.

Yg penting sekarang kerajaan baru dapat satu pertanda mereka akan ditumbangkan olih kuasa rakyat jika mereka masih lebih mementingkan diri Dari rakyat.

Sekian buat masa ni.

Berdoalah kita supaya kita tetap dalam lindungan Allah dan diberikan kemenangan. Aminnn.

azelan wrote:
Ada kebaikannya bila DAP ni dah pegang tampuk pemerintahan

Baru ada yg nak celik pasal DEB,, kalau tak DEB ni tuk kroni2 jer

So bila benda ni dah terjadi baru laa nak pk DEB tu utk semua… pasal dia pun ilang piruk nasi ..

Kalau tak .. cakap cam ne laa pasal DEB.. semua masuk kroni2 jer…..

Yg miskin tetap miskin.. ZAKAT berjuta2 ntah ke mana….. walhal kira ZAKAT ni pun antara sumber utk orang2 ISLAM …

Kita tgk laa kalau lepas ni MELAYU blame MELAYU melayu jatuhkan MELAYU lagi…


setuju wak.. sebab tuh aku duk tunggu dap buat hal.. mmg geng2 apek n keling kalo dapat kuasa mmg macam kaduk naik junjung.. tapi takpa.. bagus gak sekali2 bergoncang camnih.. baru semangat melayu tuh naik.. kalo tak asik semangat umno saja.. semua auta belaka..

lepas nih kita leh tgok antara beza pemerintahan pas di kelate n kedah, dap di penang, pkr di selangor dan kalo kerajaan campur lak camna rupanya di perak.. dah bagus dah tuh.. setiap satu ada testbed.. pastuh kita akan dapat tgok jugak apa akan jadi bila melayu bukan majoriti kat parlimen macam skrg nih.. mmg 4 tahun ke depan nih adalah tahun eksperimen.. bersedia utk tidak mengeluh..


zuhaimi wrote:
one comment... aku selalu dgr isu melayu bersatu atau melayu berpecah ni bila org2 melayu mula berpihak kepada pembangkang. adakah melayu hanya considered as bersatu bila dibawah payung UMNO?

tapi aku setuju dgn isu kita kena berhati2 dgn agenda DAP.


not at all bang joe.. melayu berpecah bukan kerna berpihak pada pembangkang.. mmg selama nih melayu berpecah pasal topi politik tak sama.. cuma skrg nih bukan melayu beralih arah.. tuh jer.. maka keseimbangan pada yg sejak dari dulu dok atas tuh tergugat.. bila jadi macam nih bukan salah melayu sokong pembangkang.. bukan itu isunya.. isunya skrg baru nampak melayu nih pecah camna.. dulu tak nampak sebab pemerintah melayu tuh duk dlm bayang2 bukan melayu..

sebab tu skrg nih bila dah nampak situasi melayu camna, tak penting dah melayu dok parti mana.. bawah payung umno pun huru hara.. rasanya lebih kuat yg dok bawah payung pas.. skrg nih kita nak kena tanggal topi politik dan pakai jubah melayu.. this is part of the process..

tak mustahil ini jadi titik tolak melayu dapat dimartabatkan semula.. tak mustahil umno akan berjinak2 dgn pas.. dan pas leh tarbiyah umno untuk kembali pada Islam.. aku rasa pikir camtuh lagi baik dari dok pikir pas nak tarbiyah dap dan org bukan melayu berbondong2 masuk Islam.. walaupun tak mustahil tapi almost impossible.. camna pun umno tuh melayu, masih Islam.. masih leh taubat.. dibandingkan dengan kafir..

wallahualam..


zuhaimi wrote:
ok setuju dgn hang... cuma kurang sedap didgr bila org timbulkan isu melayu berpecah cuma dan hanya bila org melayu lari dari UMNO kepada pembangkang terutama kalau dibaca dari media kerajaan pusat. cuba baca ruangan Forum kat Utusan Malaysia, bukan main byk surat pembaca bagi keluhan pasai melayu berpecah.. kononnza hanya dgn UMNO, melayu bole bersatu... kepala hotak dia laa!

baru seminggu PRU selesai.. bagi peluang kpd kerajaan baru di Kedah, Penang, Perak & Selangor buktikan kemampuan depa. Itu pilihan majoriti rakyat dinegeri tu. kita ada 4thn utk menilai kerajaan baru ni... rakyat Msia ramai dah celik sekarang, berani berubah utk sesuatu yg lebih baik... kalau kerajaan yg depa pilih tak berkemampuan melaksana tanggungjawab, pilih yg lain in next PRU.


biasa laa org kalah mmg camtuh.. takut tak tentu hala.. kita tgok jer..
diorg mmg nak sangat tengok melayu hancur sebab org pilih ba..
sebab tuh aku kata kena kuatkan jemaah, teutama antara pas n pkr..
bila coalition nih kuat, nak tanak diorg terpaksa akur dan join..
melayu pecah lama dah.. cuma tak nampak saja.. media tipu..
cuma skrg nih bukan melayu dok sokong puak belah nih..
haa gelabah laa diorg


anuar wrote:
Dan demi utk kepentingan melayu di satu lagi negeri yg majoriti kerusi dikuasai DAP (PERAK)...... Cakap2 yang kemungkinan besar untuk PAS bergabung semula dgn BN seperti yg dilakukan oleh Arwah Tun Razak dan Dato Asri adalah tidak mustahil.... Tunggu dan lihat sajala...


nih baru betul, melayu adalah penentu kerajaan..
kita tgok jer apa yg akan berlaku..


sabri wrote:
YB-YB, Dato- Dato, Tan Sri -Tan Sri yg dihormati..

Kejayaan PAS di Kedah dan Perak pun atas undi orang UMNO yg pangkah depa..Nie kata sorang member pensyarah dari KEDAH...

Jadi orang melayu la nie dah pandai buat strategi la. Sebab nk clean kan UMNO...

Soalan saya yg arif..Kalau UMNO boleh pakah PAS..Bolehkah PAS pangkah UMNO?

Sejahat jahat "MAHAZALIM" TUN MAHATHIR pun..dia lepas jugak peruntukan utk kerajaan PAS di Kelantan RM600 Juta dengan menggunakan kuasa detaktor dia tu...Tu Nik Aziz kata la..."Dia Kagum ngan Mahathir"...Bila Nik Aziz kata macam tu..Anuar Ibrahim lak melatah...adess...

DAP dah terang terang kata depa x mau Negara Islam kalau PAS menang.Tu pun mangkuk tingkat jugak DAP nie.. kalau PAS bertanding 60 kerusi PARLIMEN , PAS nk bentuk kerajaan ISLAM macam mana?? awai awai lagi DAP dah melatah....

Sejahat jahat "MAHAZALIM" TUN MAHATHIR pun..dia lepas jugak peruntukan

Anuar Ibrahim buat press conference kat singapore pun dia kutuk..dia kata menjatuhkan imej negara..lepas tu bila DAP berdiri sebelah Anuar..DAP kata undi lah Anuar.....

Issue DEB di Penang:-
Dan lagi satu, masalah masalah berniaga nie..berapa ramai yg kat sini yg berniaga ? Pernah bidding dlm tender-tender kerajaan?

Kita ckp tender yg kecil sebagai contoh di bawah kementerian kesenian dan kebudayaan(Rais Yatim).:-
Untuk amik tender menyelengara rumah P.Ramlee kat Penang , 100 contractor Bumiputra(Melayu)(UMNO ka PAS ka PKR ka) beratur masuk bidding..nak pakai 2 kontraktor saja..Memang la kroni jugak yg dpt, tapi masalah kroni nie dlm tender kerajaan dh lama di tentang. Apabila di award kepada syarikat yg sama jugak..100 contractor nie sepakat hantar bantahan..ini menyebabkan Rais Yatim terpaksa buat sebut harga semula...dan result dia dpt kat syarikat baru..so selesai masalah kroni di peringkat negeri..bukan nya x bley ubah..bley kan? :-))

Cuma Kroni di peringkat Negara x selesai lagi.KJ n Pak Lah, Lim Kit Siang n Lim Guan Eng...Lim Guan Eng baru selamatkan anak gadis melayu yg di rogol oleh seekor pemimpin UMNO semua orang tengok dia HERO MALAYA....kenapa x bagi dia menang sebelum nie? kenapa hari ni baru bagi dia menang??sebab harga barang naik??

Dan pernah kah kita bertanya kenapa LIM GUAN ENG bertanding di Penang?? kenapa x Perak? Kedah? Selangor?..apa special sgt Penang?

Lagi satu..DAP nk buat open tender?? Selama hari nie pun contractor melayu dpt kerja dari kerajaan sub kat cina jugak, beli barang kt cina jugak..jadi?? open tender? Selama hari nie kerajaan buta perut tu x buat open tender kew??

DEB nie memang utk orang melayu x kira dia UMNO ka PAS ka PKR ka janji dia Melayu Bumiputra..bukan nya x dak contractor PAS dan PKR amik tender ngan kerajaan BN..kat Penang pun berlambak..

DAP nie memang depa dok tunggu nk amik Pulau Pinang..depa dh try selama 41 Tahun baru depa dapat..so bila dah dapat ..ibarat malam pertama lew....

Hal ehwal pengguna
Masalah gula,tepung , minyak masak naik harga,?? kalau tauke cina ckap wa x mau jual ini barang ...kerajaan boleh bikin apa??? tutup kilang tepung?tutup kilang gula?

Bila mereka simpan stok gula,tepung ,minyak masak dan sbg nya..mereka ini..tauke tauke ini mendesak kerajaan supaya menaikan harga syiling..mau x mau kerajaan terpaksa akur..sebab apa?(manalah aku tahu) dan siapakah belakang mereka ini?? DAP? MCA? GERAKAN? ?

Berapa ramai sangat org melayu yg ada kilang gula,tepung dan minyak masak nie..?mungkin 3:10 saja dlm Malaysia nie...kalau ada orang melayu yg dah maju skit satgi mula lah.."santau dan sbg nya.."..Orang dulu guna santau utk perang ..la nie guna santau utk jatuhkan bangsa sendiri..nie lah di panggil "Melayu dan 7 benda ajaib".

Orang Kampung
Sapa kata orang kampung susah? orang kampung lah paling kaya dari kita..sebab depa x dak hutang..depa x dak duit belanja tapi depa ada tanah..depa dapat menghirup udara nyaman yg Allah anugerahkan..kita hirup udara campuran di pekan..hehehe

Jadi marilah sama sama kita membina kilang untuk rakyat Malaysia...:-)


mantap dato'..

"Jadi marilah sama sama kita membina kilang untuk rakyat Malaysia...:-)"

aku suka dengar ayat nih.. walaupun nak citer balik benda nih bukan senang.. kita pun dah citer byk kali pasal bisnes melayu kat tanah melayu tuh.. rasanya senario tuh masih sama kalo tak jadi lebih buruk.. harap2 jadi lebih baik.. tapi bila hapus DEB susah sket laa nak citer panjang..

DEB nih dibuat lbh krg tahun 1969.. sebagai sebahagian daripada rancangan malaysia.. masa tuh dok sibuk buku hijau.. bukan dibuat terus lepas merdeka.. kena paham pelan2 nih.. antara sebab buat DEB ialah kerana kerisauan pemimpin2 melayu yg ada masa tuh (tak sure masa tuh pas dah gabung bn ke blum) ttg masa depan org melayu yg semakin terpinggir..

kita amik contoh rezab melayu.. dibuat rezab melayu nih adalah bertujuan untuk menyelamatkan tanah2 org melayu dari dibeli oleh bangsa asing.. masa tuh habis tanah pekan dibeli dek cina.. org melayu jual psal otak jadi jammed bila liat cina lambak duit atas meja.. mana org melayu penah tgok duit byk2 camtuh.. so melayu byk jual tanah.. nak halang dari habis tanah kat pekan dibeli dek cina, kita buat rezab melayu.. jadi org melayu takleh jual tanah dah.. so DEB nih macam nih laa lbh kurang fungsi dia..

apa yg jadi laa nih, pak lah n the geng buat pandai lak leh convert tanah melayu untuk kononnya dibangunkan.. nih sama dgn dasar DEB yg lain.. kita buat DEB utk majukan melayu, tapi pemimpin umno yg dok ada nih jadikan DEB sebagai pusat komisyen.. itu yg salah.. bukan rancangan tapi pelaksanaan.. maka yg kena buat ialah kaji pelaksanaan bukan buang rancangan..

aku ada baca psal jangan salahkan cina tapi salahkan pemimpin umno.. in one sense betul.. cina takder kena mengena dgn DEB, tapi diorg duk cucuk2 nak pecahkan juga DEB nih sebab skrg nih diorg rasa tanah nih mmg diorg punya dan kek ekonomi pun dah tak cukup utk diorg.. salahkan pelaksanaan DEB oleh umno, bukan salahkan DEB.. DEB nih penting walaupun org duk kata sebagai pusat komisyen org umno.. tapi kalo dilaksanakan dgn betul, banyak keuntungan kepada org melayu seluruhnya.. kena buka balik satu2 kalo nak kaji..

nak citer bersaing dgn sihat.. melayu boleh bersaing.. kalo apek n keling nih berani bersaing dgn sihat.. tapi diorg nih byk strategi.. mmg mahir betul liuk-lentuk bisnes nih.. kita org melayu baru nak meniaga balik.. last org melayu betul2 meniaga masa zaman melaka jadi pusat perniagaan dunia.. pastuh kita ditekan oleh penjajah dan lepas penjajah balik, kita dimainkan oleh cina.. sebabnya kena mengaku org melayu dah tak berapa pandai meniaga.. nih baru nak cuba mula balik.. so bersaing boleh tapi macam aku sebut dulu cina apek nih kena buka channel yg diorg dah kontrol tuh..

aku takleh nak komen lagi psal behavior pengundi sebab stat blum siap.. nanti dah siap baru kita leh kupas sama2..


taufik wrote:
Sejarah telah membuktikan perpecahan Melayu disebabkan kurangnya kekuatan IMAN dan juga selalu bertaqlid membabi buta. Kaum kaum non muslim, raja mereka adalah kesenangan materi yang kebanyakan nya berprinsip "matlamat menghalalkan cara". Mereka tidak tahu apa yg baik untuk mereka dan Kaum Islam inilah yg seharusnya membimbing mereka agar kenal cara hidup yg seharusnya. Kaum kaum Islam dituntut mengembangkan syiar Islam dan menjalankan hidup sesuai cara Islam. Tapi apa yg berlaku. amat mudah digula gula dengan kesenangan dunia yg sementara, dgn mudah sekali apa yg dituntut oleh syarak ditinggalkan.

Kalau dilihat zaman pemerntahan Sultan Sultan dan Raja Raja Islam Nusantara dulu, tiada beza muslim dan non muslim. Selagi mereka membayar ufti hak mereka akan dijaga. Ini selaras dgn tuntutan pentadbiran Islam. Hak manusia utk hidup dgn aman dan tiada halangan untuk mencari rezeki.

Kebiasaan yg berlaku, kaum non muslim mahu kesenangan dgn cara mudah dan pada masa yg sama ada pua juak juak muslim yang taqwa nya tipis. Ini menjadi peluang terbaik bagi kaum non muslim mengambil kesempatan.

Perubahan yg berlaku ini amat memberangsangkan untuk mengembalikan kesyumulan pemerintahan islam kembali di Nusantara. Menjadi tugas kita sebagai generasi kaum Islam untuk senantiasa memantau arah tuju pemerintahan. Tidak ada satu perkara didunia ini yg sempurna dari azali, kerana memang kita ini diciptakan supaya saling bantu membantu untuk mencapai kesempurnaan.

Jangan terpedaya dengan media media yg senantiasa memutar belitkan fakta utk memporak peranda kan kesatuan yg telah didirikan dgn nyawa, darah, air mata dan penat lelah rakyat. Kemuskilan harus diarahkan kepada yg arif agar dapat penjelasan yg sesuai.

Mungkin dah lari dari topik perbincangan, tujuan aku cuma satu bergerak lah dalam jemaah. Kalau kita hanya diluar sendirian, amat sedikit yg dapat kita sumbangkan untuk kembalinya Kesyumulan Pemerintahan Islam yang adil lagi saksama.

JB wrote:
A lone sheep is an easy target for wolves... but stay in pack.. then the survival chances is higher....


mantap pak jalal.. the pack of sheep already stumble the elephant.. heheh

dan setuju dgn pak taufik..
sebab tuh kena jelaskan sejarah melayu dgn lebih terang pada org melayu.. bukan untuk pusing ke belakang tapi amik iktibar.. dah byk kali jadi tapi masih jer melayu buat benda yg sama.. asas melayu nih Islam.. so nak perjuang melayu ker nak perjuang Islam ker kena paham konsep melayu-Islam nih.. ini konteks tanah melayu..

skrg adalah masa utk melayu bangun.. kalo boleh nih masa yg sesuai kita julang balik raja-raja melayu terutama yg muda2 nih.. byk yg berpotensi untuk kembalikan darjat Islam.. insya-Allah..


hanif wrote:
yg aku kurang senang pasal ni la. Sepatutnya bila kalah doakan la yg menang tu boleh buat lebih baik drp kita, semoga berjaya. Ni tak, bila dah kalah doakan sebaliknya...'tgk la depa ble buat tak memorandum depa dulu, ckp senang la...´ ni ckp org yg tk pueh hati. Kondem, org mmg melayu terer. Nampak sgt nk join politik bukan utk rakyat, tapi utk diri seniri.
InsyaAllah apa yg jadi adalah yg terbaik utk semua. Time will tell...

Cuma secara peribadi yg aku ralat, kita boleh cakap mcm org2 tua sembang politik kat kenuri kawin, kt kedai kopi tapi apapun aku tk ble sumbangkan utk negara...ngundi tak, kempen tak, byr tax pun tak, ckp lagi la tk pandai..


bang.. setiap org ada sumbangan tersendiri.. tak semestinya dlm jemaah.. kita khalifah in our own way.. bak kata pak taufik (lupa the exact phrase, next time kena tulis =D), lebih kurang bila kita bersuara, kita kena sentuh utk menguja (not the exact word), bukan sekadar bersuara.. mungkin pak taufik leh tulis balik kata2 hikmat tuh utk jadi pedoman kita semua..


taufik wrote:
Aku permudahkan jelah.... , dari Uztaz Abu Saif: Erti Hidup Pada Memberi .....

othlah wrote:
Aku pernah terlibat bersama UMNO lepas STPM dulu 1978 hinggalah ke peringkat Ketua Pemuda Bahagian, semakin lama aku disitu makin terasa banyak yg tak kena, tak selari dgn jiwa. (Biarlah yg usuk aku simpan sendiri)
Sudah serik rasanya buat masa ini nak bersama mereka.

Kalaupun ada kesempatan untuk bersama2 berparti aku rasanya tidak memihak kemana parti
Parti hanya wadah saja. Yg penting undi masa PRU..

taufik wrote:
Aku tak percaya dgn pilihanraya, tapi selepas tahun 1994 aku tak pernah lagi miss mengundi. Insya Allah tak kiralah aku dimana, tetap aku akan balik mengundi...

Kempen, masa aku dizaman jahiliyah dulu kat Kluang, aku antara yg akan sabotaj poster poster dan ceramah pembangkang.... siang malam jadi hamba UMNO... tidur pun kat pejabat UMNO Kluang. Hidup dan mati pun kerana UMNO. Dan pernah buat kerja gila utk UMNO & BN yg tak perlu aku sebut lah.. sampai ker Bintulu l

Bila hijrah datang, Pemuda PAS wadah aku,. Biarpun jauh, gerakan tetap dijalankan walaupun hanya dengan memberikan sumbangan idea.

Bercakap, mengikut keperluan dan kefasihan.


alhamdulillah.. ini semua keje Tuhan.. kita ikut jer..
aku nih mmg tak penah buat keje parti, cuma kena paksa dgn pak imam
sign borg umno jer..
masa tuh atuk pun org kuat umno gak.. heheh

salah satu antara sebab aku mula menjauh dari umno nih psal bapak aku..
aktif dari belia 4B, GPMS, sampailah jadi hardcore umno..
sebab masa tuh mmg umno jer lah channel org melayu yg mampu buat perubahan..
dah jadi ketua pemuda bahagian pun..
dah mmg nak jadi calon wakil rakyat bapak aku tuh..
tapi baru org cadang2, BPR muncul depan rumah..
nih kalo mmg betul bapak aku makan rasuah takpa laa jugak..
bapak aku nih anjur sukan kampung bwh belia pun duit sendiri kuau..
begitulah dahsyatnya backstabbing org umno nih..
sejak tuh laa bapak aku slowdown, walaupun kena usung jugak masa kempen..

bukan aku sakit hati psal bapak aku tak jadi wakil rakyat..
elok pun tak jadi, kalo tak aku tak jadi camnih.. silap2 jadi cam KJ.. heheh

cuma masa tuh aku dah mula paham senario politik umno..
mintak mahap laa.. pas masa tuh pun berserabut..
takder agenda dan perancangan yg jelas..

aku salute org2 pas yg muda2 skrg nih..
tapi kat kampung aku, pas nih sama jer.. sibuk nak jadi wakil rakyat..
dok seronok maki hamun tapi takder program pun diorg buat..
kalo pkr mintak mahap ye.. terutama atuk dan heri, org kuat bro anwar..
aku tak setuju adil nih dari awal lagi..
antara sebabnya anwar double-cross arwah fadzil nor dua kali..

bukan aku kata anwar tak bagus ek..
aku dah setuju kan anwar masih relevan..
tapi aku lebih setuju dgn che det cakap, jadi pm takleh laa..
anwar nih takkan duk diam selagi dia tak jadi pm..
itu aku punya pendapat peribadi.. heheh.. kita tengok jer laa nanti..
sebab tuh aku ajak korg naikkan pemimpin pkr yg lain..
byk pemimpin yg ada kredibiliti dlm pkr.. cuma tak sensasi saja..
toksah laa buat pkr tuh cam ada anwar sorg jer..
dah sama bunyi cam umno lak.. citer tok ketua saja..

ok laa.. merapu banyak dah nih..


anuar wrote:
Salam....

Sebut pasal PKR.... Siapa boleh ulas, kenapa Ezam keluar PKR? Dari kenyataan2 dia yg aku baca, lebih kpd tidak puas hati dgn pucuk pimpinan PKR (anwar) yg dilihat lebih mementingkan agenda pribadi dalam perjuangan. Tapi itu yg tersurat.... Siapa tau yg tersirat, diminta tlg sharekan maklumatnya.

Aku sendiri pun naik musykil bila DSAI boleh pi buat ceramah utk support Lim Guan Eng yg telah bergelar ketua menteri P.Pinang tuh. Yer la... PKR bleh ngam dgn DAP.... PKR juga bleh ngam dgn PAS.... Tapi PAS dgn DAP??? Rasa aku sampai sudah pun payah nak sefahaman lebih2 lagi sejarah hitam telah mengajar DAP pada PRU10 (1998) bila semua DAP leader kalah kerana majoriti pengundi cina tak bleh terima DAP jv dgn PAS. Jadi berbalik pada kata2 mantan PM.... DSAI tak akan duduk diam selagi dia tak jadi PM tu nampak cam ada kebenarannya.... Apa2pun, tunggula bulan APRIL nih.... Antara 3 MP... Yg mana akan melepaskan jawatannya bg memberikan laluan utk DSAI masuk ke parlimen.... Dato Khalid (Bdr Tun Razak), Izzah (Lembah Pantai) atau Datin Azizah (Permatang Pauh)


nih aku dengar citer org adil laa sendiri.. ezam nih masa anwar dlm bn dia jenis tak byk cakap.. sebab tuh org terkejut bila anwar kena pecat, dia antara yg paling lantang.. cuma bila dia kuau tuh susah nak citer.. gosip psal nurul izzah pun ada jugak.. heheh

pas nih tak bergabung dgn dap.. cakap saja.. ko tengok calon pas kat mana.. yg dok arrange dap nih pkr laa.. bro anwar yg cordinate pembahagian kerusi dgn dap.. pas mmg dah mantap kat mana dia nak bertanding.. sebab tuh bila dap kata apa pun, anwar pasti akan sokong.. sebab anwar sangat perlukan sokongan dap nih..

psal april lak.. mak wan dah siang2 bagitau dah, dia yg akan bagi kerusi dia untuk papa anwar.. takpa laa.. sama jer.. mak wan tuh pun proksi jer selama nih.. dan memang pun dia takkan berenti selagi tak jadi pm.. dia akan sanggup buat apa saja.. korg nih cam tak kenal lak camna anwar.. blum laa lama dia kena pecat dari umno.. tapi dia mmg a very good public speaker.. nak belajar public speaking, ko ikut anwar
masa dia kempen.. heheh..

weh.. aku bukanlaa anti-anwar.. pada aku dia masih melayu.. cuma aku merasakan betapa perlunya pemimpin melayu di barisan pelapis dimasyhurkan.. yg dah lama nih dah jemu lah tgok.. heheh


herizam wrote:
Gua baca dan ikuti perkembangan isu ini secara mendalam samaada di dalam group ini mahupun di luar group ini. Okay mungkin pemikiran gua tidak berapa betul pasal baru bangun tidur iaitu tepat pada jam 10 pagi, gua harap dapat menyampaikan beberapa message supaya kengkawan gua tidak salah paham tentang gua hehehe...

Dari dulu sampai kini, gua repect dengan kengkawan gua tak caya tanya bro Mujib dan kengkawan lain yang pernah bersembang dengan gua samaada dari konok mahupun subcon. Semua rata2 mengatakan yang gua ni pro-anwar hehe...Sebenarnya tidak benar sama sekali, gua mula minat dalam politik ini sejak dari 1998. So, gua rasa kengkawan gua semua tahu pada masa tersebut apa yang telah berlaku.

Di zaman era Mahathir naik iaitu pada tahun 1981, gua yang pada masa tu baru masuk darjah dua, perasaan gua telah terdetik dan gembira dengan perlantikan Dr. Mahathir sebagai perdana menteri Malaysia yang baru. Walaupun gua tahu Tun Hussein Onn tu bagus, tetapi hati kecil gua merasa bangga dan gembira yang teramat bila Tun Dr Mahathir ni telah terpilih menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-4, perasaan itu seolah-olah ibarat Malaysia telah menggugurkan "bom Atom atau nuclear" ke atas Amerika dan Israel hingga dorang mengaku kalah dalam "peperangan" menentang kezaliman dan terroris ni..hehe..

So, dalam konteks sekarang gua nak jelaskan sebenarnya gua ni amat benci akan penganiayaan dan juga kezaliman, ketidakadilan yang berlaku amatlah mendukacitakan. Dari 1981 sampailah 1998 perasaan dan pemikiran gua tentang politik itu taklah ketara sangat. Gua tak sokong UMNO ataupun DAP mahupun PAS. Cuma bagi gua cina dan india ni adalah musuh gua, musuh org Islam selain dari kristian kafir laknat ni. Dari sekolah rendah sampai ke menengah kalau bergaduh tak pernah sesama bangsa gua, selalunya dendam gua pada bangsa cina dan india ni. Dari sekolah di Gombak sampailah gua sekolah di Taiping, kalau tak cina, mesti india. Walaupun gua tak rasa diri gua ni macam Rambo ataupun Van Damme tapi dapat kalahkan cina ataupun india ni satu kepuasan bagi gua dan geng2 gua semua pada masa tu. Kerambit ataupun Buku Lima sentiasa ada dalam beg gua, bayangkan la budaya samseng yang kuat pada masa gua di zaman muda dulu hehe...

Semenjak Mahathir dengan Musa berkuasa gua rasa mereka ni hebat tetapi Musa telah undur diri atas sebab2 yang gua pun tak ambik pot. Kemudian timbalan perdana menteri semua berubah, so dipendekkan sampailah ke Anwar. Jadi bilamana Anwar nak naik jadi Timbalan sekali lagi semua bangsa2 Melayu ni gembira termasuklah gua, hebatnya Anwar ni kononnya. Gua tak suka sokong mana2, but I like what I see. Jadi Anwar pun dilantik sebagai Timbalan, diibaratkan sperti seorang bapa dengan anak oleh Mahathir pada masa tu. Itulah dia kehebatan political agenda dari Mahathir. So, dimana letaknya parti PAS dan DAP ni, memang gua tak ambik tahu. Kenapa PAS tak ambik pendekatan "menyerang" terhadap musuh2 politik Islam mereka, kenapa tak ada ketua yang berkarisma untuk membangkitkan semangat Islam buat anak2 muda pada masa 1981 hingga 1998. Adalah kerana PAS tak mampu kerana Mahathir dan UMNOnya telah tutup peluang2 tersebut tinggal lah Kelantan aje yang berkuasa. Masa Semangat 46 menang gua pun tak rasa apa2.

Booooom!!! Letupan kuat kedengaran, peperangan di tahun 1998 meletus Anwar Ibrahim tiba2 muncul dalam gelombang arus yang dipanggil "Reformasi" belum sampai ketahap revolusi lagi. Bayangkan betapa hampanya perasaan gua dan melayu2 lain, bila saat2 gembira dan hebatnya Malaysia di mata dunia ni, diruntun dengan kemelut politik yang dikatakan busuk ini. Anwar telah membangkitkan semangat pendekar pada generasi baru agar menentang kezaliman dan penganiayaan. Gua mula aktif kembali dalam arena politik walaupun di sebalik tabir. Gua mula kumpulkan maklumat dan start mendaftar nama untuk pilihanraya 1999. Tapi malangnya di minit2 terakhir nama gua dan 600k lebih pengundi ataupun pejuang yang bersemangat ni telah dinafikan hak mereka. Dari situlah gua benci pada kezaliman.

So, dipendekkan lagi dari 1998 sampailah 2008 my instinct sering tewas dengan keadaan, gua sudah tak ada harapan untuk melihat PKR mahupun PAS berjaya bangkit untuk menghapuskan kezaliman. Anwar terpenjara, 2004 melihat kekalahan besar barisan alternatif ni tewas teruk bilamana pak lah mula memegang tampuk kuasa setelah mahathir mengundur diri ataupun bersara dari menjadi PM Malaysia. Walaupun gua tak mengundi di tahun tersebut instinct gua merasakan yang BA tidak akan menang, walaupun gua menginginkan kemenangan. Semenjak isu anwar itulah gua mula beralih arah ke Barisan Alternatif ini kerana kezaliman dan ketidak adilan pemerintahan terhadap rakyat marhaen. Semangat gua untuk menjatuhkan kerajaan pemerintah berkobar2 tapi gua tak nampak ruang untuk mengalahkan mereka.

Pada tahun 2005 ataupun 2006 tak silap gua, Anwar telah dibebaskan. Dari perkembangan semasa kita lihat sorang2 yang menganiaya Anwar telah tewas dari situ gua percaya yang Allah itu maha berkuasa. So, Anwar telah teraniaya dengan isu yang paling keji dan buruk sekali. Dia dibelasah hidup2 sambil tangan dan kaki terikat, dimana kah keadilan sedangkan orang no 2 sebegitu rupa diperlakukan. Tak payah kengkawan gua bangkitkan semangat setiakawan dalam UMNO mahupun melayu sedangkan saudara seIslam kita seperti Ibrahim Libya, Ishak Baharum, Fadhil Noor, Kamal Ashaari, Harussani ataupun Anwar tiada pembelaan. So, PAS adalah wadah politik survival gua selain dari PKR dan DAP. Walaupun gua bukan ahli PAS tapi Islam TG Nik Aziz telah mencairkan kemelayuan gua. Gua mula tertumpu pada agama berbanding bangsa, agama tidak mengajar kita supaya menganiaya saudara2 seislam kita jadi bila sekular menjadi agenda pemerintahan gua tak boleh terima.

Anwar telah bebas dia membangkitkan semangat penyatuan di dalam negara, membangkitkan isu2 ketidakadilan sesama umat dan kebenaran terserlah. So, kita sebagai insan biasa dengan akal pemikiran yang tidak seberapa tak boleh ke kita berpikir tentang kebenaran dan kepalsuan!! Gua tidak meletak dia sebagai ikon perubahan di dalam negara, cuma rata2 dalam perbincangan gua bersatu bersama pembangkang, Barisan Alternatif. Sikap gua dan perangai gua totally berubah, siapa gua untuk menjatuhkan kesalahan ataupun hukuman untuk melayu, cina dan india biarlah Tuhan yang menentukan. So, di tahun 2008 ini gua berjaya mengundi dengan niat seandainya kemungkaran itu benar terjadi hapuskan lah ia. Sekiranya kebenaran itu adalah omongan kosong saja dari parti pembangkang maknanya munafik lah mereka. Tup!! Dengan doa munajat dari TG Nik telah termakbul, kemenangan Barisan Rakyat berlaku perasaan gua pada 1981, 1998 telah muncul kembali iaitu kepuasan bila menikmati sesuatu kemenangan menghapuskan kebathilan.

So, bro2 semua gua bukan letak seseorang yang hebat sebagai model kejayaan ataupun ikon kemenangan ini. Bagi gua yang benar tetap benar yang salah jangan lah dinafikan. gua lebih berbangga dengan kengkawan gua macam mujib, hanif, taufik, kengkawan subcon dan konok gua kerana bijak dalam berjuang untuk kehidupan diri dan keluarga masing2 tak mengharap rezeki di malaysia sahaja tetapi pandai menghidu peluang rezeki di muka bumi Allah ini. Kemenangan BA atau BN bukanlah pejuangan kita sebagai manusia ataupun hamba Allah ini. Tetapi perjuangan kita adalah mengejar kemenangan dan kejayaan yang abadi buat kehidupan dan diri kita semua menurut landasan yang telah Allah tentukan.

Walllahualam

azri wrote:
aku memang respect dengan perjuangan Anwar kerana dia seorang yang ada Karisma tersendiri dan berilmu! Walaupun dia hanya seorang lulusan pengajian bahasa melayu di UM tapi keilmuan dia merangkumi banyak bidang. Inilah kelebihan orang yang suka membaca dan membuat kajian!

Aku tidak cenderong kepada PKR yg dipimpin Anwar apatah lagi DAP, yang terang2 menolak ISLAM. Tapi kita tidak boleh salahkan pimpinan dan ahli DAP kerana mereka tidak tahu kemanisan ajaran ISLAM itu. Mereka selalu disajikan oleh media kerajaan tentang keburukan ISLAM yg konon2 nya bawaan PAS.

Berbalik pada Anwar. Bagi aku berbanding dengan pemimpin UMNO samada yang veteran atau pemuda, Anwar adalah pilihan terbaik.

zuhaimi wrote:
pendapat aku, Wan Azizah akan bagi laluan utk Anwar. MMg kurang menarik kalau laki bini duk dlm parlimen... haha

Dato Khalid, tak mungkin kot.. dia dah jadi MB & org penting dlm PKR, dan nampak mcm ada kaliber jugak, rugi kalau letak jawatan mcm tu shj.

Izzah plak, duduk la kat parlimen tu, tgk performance dia camana sepenggal ni...mana tau one day bole jadi PM wanita msia yg pertama..

Ezam pulak, pd pandangan jauh aku, dia ada karisma & kaliber utk jadi pemimpin. Aku sokong dgn aktiviti Gerak dia. Cuma kurang setuju dgn cara dia bila dah keluar dari PKR, dok hentam pulak kawan2 lama dlm PKR.

Anwar ni pulak... pendapat aku, dlm pemimpin BA yg ada, dia yg aku nampak paling berkaliber utk lead. He may not a perfect person or leader, tapi dia apa pengalaman yg agak luas utk memimpin sebuah negara. At least la ni terbukti dia mampu menyatukan penyokong pembangkang utk tidak pangkah BN. Anwar ni opportunist... dia akan buat apa saja utk jadikan dia PM. Tapi aku heran kenapa Anwar diam dgn isu statement DAP pasai DEB & perlantikan MB Perak.

Pemimpin PAS pulak, minta maaf aku kurang berkenan dgn Hj Hadi, entahlah kenapa, maybe faktor2 lampau semasa zaman2 sekolah ni, Hj Hadi antara punca berpuak2, kafir mengkafir antara penyokong PAS & UMNO, terutama di Terengganu. Ini berlaku dlm sedara mara terdekat aku jugak. Jadik aku tak pernah suka Hj Hadi. Aku cuma sokong perjuangan PAS dan pemimpin lain mcm Nik Aziz, contoh permimpin terbaik PAS ada. Hopefully Nasharuddin Isa akan ambik alih kerusi no 1 PAS soon.

Pak Lah pulak... bole blah!!

Ada sesapa baca biodata bakal MB Perak. Ir Nizar... very impressive, seorang professional yg bole bertutur dlm Malay, english, cina & tamil. Anak2 dia pun mostly dlm bidang agama.

JB wrote:
Masa zaman kafir mengkafir tu..... yg selalu mengkafir UMNO... Ustaz Nakhaie...ejen UMNO dlm PAS....bukan Ustaz Hadi....

basir wrote:
Salam...

Baru habis bercuti seminggu semata2 untuk JOBLOS.....

Tahniah parti BA diatas penaklukan 5 negeri termasuk KL....

Tak Mustahil kata joe suatu hari nanti Nurul boleh jadi PM Malaysia...

Mari kita keep track manifesto ini ;

RAHMAN? apa yang disebalik maksud "RAHMAN" itu sendiri????

R = PM kita yg pertama Rahman
A = PM kedua Abdul Razak
H = PM ketiga Hussin On
M = PM keempat Mahathir Muhammad
A = PM sekarang Ahmad Badawi ( Islam Hadahari )

so selepas nie N???

N = Boleh Jadi Najib Razak or Nurul...........

sama2 kita tunggu......

Pikir2 lah perkataan RAHMAN di atas... mcm ada maksud tersendiri di sebaliknya.....


emm.. ingatkan coblos ba dah tak ikut teori umno lagi..
percaya jugak teori umno tuh yer? heheh

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008