Melayu Racism?

m
sejak zaman penjajahan lagi, ekonomi tanah melayu tidak dipegang oleh melayu. penjajah dah pahatkan dalam fikiran melayu bahawa tempat yg paling sesuai utk org melayu ialah bidang pentadbiran. konon mentadbir kuasa memerintah.. dan biar kerja2 lain bangsa pendatang dan penjajah yg buat.. penjajah uruskan (baham) semua hasil tanah melayu dan gunakan bangsa pendatang sebagai pekerja mahir mereka.. melayu takyah buat kerja susah2.. cukup bulan dapat gaji.. buat apa pikir banyak2.. disini titik mula sembab bangsa melayu..

bila merdeka pun, penjajah nih tetap guna bangsa pendatang sebagai proksi mereka dlm berbagai sektor ekonomi.. org melayu yg beratus tahun dah tak buat kerja meniaga (tak ambil tahu), dah hampir tidak ada melayu yang mempunyai kemahiran, tiba2 merasa keperluan untuk turut serta dlm pembangunan ekonomi.. dalam keadaan bertatih2 nih byk melayu cuba berniaga tapi telingkup.. kerna tidak ada kemahiran (kita skrg sebut ilmu) dan juga tiada kepandaian sepertimana bangsa pendatang yg mmg dah mahir dan licik dlm meniaga..

bangunan asal UiTMpemimpin2 melayu cuba nak betulkan keadaan dengan bentuk RIDA (asal MARA) dgn tujuan nak tolong memajukan melayu dlm sektor ekonomi.. apa yg berlaku ialah peruntukan yg diberikan kepada RIDA diberikan kepada org2 melayu yg baru nak meniaga dan tiada ilmu.. peniaga melayu yg sedia wujud tidak diberikan bantuan sepatutnya untuk pengembangan.. dgn alasan bahawa mereka dah kaya dan bantuan hanya untuk org miskin.. akhirnya duit peruntukan habis, matlamat pemimpin melayu tidak tercapai.. ini kita kena belajar..

waktu sekarang nih melayu dah mula ramai dlm perniagaan.. walaupun penglibatan melayu hanya dlm beberapa bidang kecil dlm sektor ekonomi.. tapi kesungguhan generasi yg ada skrg meluaskan penglibatan melayu di berbagai bidang.. kalau dulu kita tak ramai doktor dan peguam melayu, skrg kita leh bangga dengan ramai pakar perubatan melayu malah dengan peguam2 melayu yang berkaliber.. itu semua berlaku kerna berlaku perubahan mentaliti melayu ttg sektor perubatan dan perundangan pada tahun 70an.. ditambah pula dengan peluang dlm melanjutkan pelajaran..

kenapa kita perlu setarakan ekonomi org melayu dengan bangsa pendatang? adakah semata2 kerna kita dengki dan iri hati dengan kekayaan yg mereka perolehi? lebih jauh dari itu, penstabilan ekonomi bermakna kestabilan politik.. bila melayu berada pada tahap ekonomi yg sama dengan bangsa pendatang, maka tanah melayu akan lebih stabil dari segi politik.. kita naik2kan semangat melayu bukan untuk berperang tapi, melangkaui dari dakyah sempit kaum pendatang nih, iaitu supaya tanah melayu terus menerus aman dan makmur..

"survival of the fittest" nih ungkapan kegemaran golongan kapitalis.. dan ungkapan itu digunakan untuk mempertahankan keberadaan mereka.. mereka melaung2kan ini supaya mereka sentiasa diberi peluang untuk meneruskan monopoli mereka.. perang dunia bermula di Poland, kerna org tempatan, malah eropah, tidak berpuashati dengan monopoli kaum yahudi.. kerna itu jerman berdendam nak hapuskan yahudi ketika perang dunia.. tak mustahil ini juga berlaku di tanah melayu jika bangsa pendatang dibiarkan memonopoli ekonomi.. bahangnya dah mula terasa.

dan inilah yg org melayu sendiri takut, terutama pada golongan menengah yg merasakan akan kehilangan semua yang mereka usahakan jika berlaku ketidakstabilan di tanah melayu.. maka kita sangat berhati2 dengan isu yg berbau perkauman.. bila sentuh bangsa pendatang, kita akan dianggap 'racist'.. jika ada yg mempertahankan melayu, kita akan jadi 'ultra melayu'.. sebab tuh bila ada isu yg berbau perkauman dengan cepat pihak berkuasa akan menutup2 cerita tersebut.. untuk kestabilan tanah melayu..

yang mengherankan, bila bangsa pendatang nih pertikai 'hak istimewa org melayu', kita tak kata diorg racist.. kita kata diorg tak paham.. bila bangsa pendatang pertikai DEB, kita tak kata mereka spesis ultra, tapi kita pulak sama2 melayu yang bertekak sama sendiri.. ini realiti melayu..

benarkah org melayu tidak boleh bersaing? benarkah melayu bangsa subsidi? benarkah melayu takkan boleh maju jika kerajaan tak tolong? benarkah byk anak2 melayu yg masuk universiti itu tidak berkualiti? apa yg kita percaya adalah kebenaran untuk diri kita..

aku selalu sangat dengar org melayu tak pandai meniaga dan saling berdengki sesama melayu.. dari satu perspektif ada kebenarannya.. tetapi adakah persepktif ini yg mahu kita tanamkan dlm pemikiran anak2 kita tyg menjadi generasi penerus?

pada pandangan aku berdasarkan pengalaman2 org melayu yg meniaga (aku ada cuba juga tapi byk yg gagal kerna mmg tak cukup ilmu meniaga).. iklim ekonomi tanah melayu nih tak sihat.. peniaga melayu byk ditekan oleh monopoli bangsa pendatang.. byk dah aku jumpa org melayu yg terpaksa kembali makan gaji kerna tidak tahan dipermainkan oleh jaringan ekonomi bangsa pendatang.. hampir mustahil kita nak bersaing dengan mereka.. kalo kita sekadar meniaga kecil2an mmg mereka tolong tetapi jika kita buat komersil besar2an yg boleh membahayakan jaringan mereka, kita akan terpaksa menjadi timun menentang durian.. golek ke kiri luka ke kanan pun luka.. dan mereka kata kita tak boleh bersaing? kalo mereka berani melonggarkan kekangan monopoli mereka, insya-Allah mereka akan tidak sanggup melihat kemunculan ramai jutawan melayu..

rata2 peniaga melayu skrg hanya mempunyai beberapa pilihan untuk meniaga, ambil tender kerajaan yg besar2 tak mampu maka bangsa pendatang dah sapu, maka berebut2lah mengambil tender kerajaan yg kecil2.. itu juga mewujudkan persaingan tak sihat antara melayu sendiri.. ini menyebabkan berlakunya 'survival of the fittest' di antara sesama melayu.. jika tidak terpaksa bergabung dengan bangsa pendatang, yg kebanyakannya melayu hanya dapat merasa kuah sahaja.. tapi demi untuk men'curi' ilmu (kerna bangsa pendatang tak ramai yg betul2 nak ajar melayu) dan menjadikannya sebagai batu loncatan untuk melonjak lebih jauh, terpaksa melayu berpuashati dengan apa yg diberikan kepada mereka.. jika tidak, para peniaga melayu ini harus mengorak langkah menceburi bidang baru yg masih belum dimonopoli oleh bangsa pendatang, dan ini memerlukan kekuatan dan ketabahan..

walaupun begitu, sudah terbit kesedaran di kalangan peniaga melayu, terutama peniaga yang bermodal kecil untuk saling bergabung membentuk satu konsortium yg lebih kuat.. bangsa pendatang dah guna lama dah cara nih.. bergabung bersama menanam modal, dan bantu ahli yg perlu bantuan.. ini pendekatan yg sedang kita kempenkan sesama melayu.. jika tidak sesuai dgn gabungan yg dah ada, buatlah gabungan baru yg lain.. biar lebih banyak gabungan2 melayu ini terbentuk.. hingga nanti akhirnya semua gabungan2 melayu ini bergabung membentuk satu jaringan ekonomi melayu yg lebih kuat dan mantap..

gabungan melayu yg dianjurkan ini bukanlah satu bentuk berpersatuan sepertimana dulu sibuk org melayu dgn koperasi.. koperasi yg dibentuk byk yg terlalu 'gomen-oriented' dan terlalu dipolitikkan.. byk yg statik dan tidak dapat mencapai matlamat yg disasarkan.. kita harus belajar dari kesilapan ini dalam membentuk gabungan melayu.. mulakan dengan org2 yg dekat dgn kita.. kawan2, adik-beradik, saudara-mara.. dan seterusnya kita bentuk jaringan dgn kumpulan2 kecil yg lain.. kita cuba berniaga sesama kita.. jika ada kawan yg perlukan sesuatu, kita cipta perniagaan baru yg boleh membantu kawan2 kita tersebut..

contoh mudah, ramai kawan2 kita meniaga goreng pisang.. pisang nak murah beli kat pasar borong.. pasar borong yg jadi pemborong bangsa pendatang, padahal pemborong beli kat petani melayu.. bila kita lihat ramai kawan2 yg meniaga goreng pisang dan punya kilang kerepek nih merungut ttg harga pisang, kita kumpul 2-3 org kawan2 kita dan buat persefahaman dengan diorg untuk membekalkan pisang pada mereka.. kalo kita tak leh tanam, kita jadi pemborong kecil2an.. untung kecil lah tapi kita dah bentuk jaringan ekonomi melayu..

zaman berzaman dah tertulis ntah berapa byk kali dlm sejarah, melayu hanya boleh maju jika bersatu.. dah tertulis dlm sejarah, byk kerajaan melayu lama jatuh kerana perpecahan rakyatnya kerna kelemahan raja2 melayu yg tidak mahu berpegang pada adat melayu.. hanya melayu yg boleh jatuhkan melayu.. portugis serang melaka berkali2 tak menang.. tiba2 dibuktikan dlm sejarah bahawa ketika portugis melanggar melaka, ada armada laut melayu berlabuh.. itu sejarah yg kita kena jadikan tauladan dan sempadan.. malayan union buat melayu bangkit untuk mempertahankan raja2 melayu.. 13 mei 1969 tiba2 bersatu dlm politik.. selama ini kita hanya bersatu bila kita terpaksa.. dah terhantuk baru nak tengadah.. sebab tuh skrg nih kita kena hantuk2kan melayu supaya tengadah sebelum terlambat.. nasi jadi bubur tak guna nak mengeluh.. nanti terpaksalah pula anak cucu kita makan bubur saja..

blending the masjid and the twin tower
dalam setandan pisang pasti ada yg busuk.. tapi janganlah kerna yg busuk ini kita persalahkan seluruh bangsa melayu.. jika dikeliling kita semuanya hanya ada melayu yg dah tak melayu.. kita kena bakar semangat melayu.. kita nih org melayu.. bukan kita nak perkecilkan bangsa lain, tapi bangsa melayu yg kita cerita nih berada di tanah melayu.. bukan melayu pulau seychelles dan bukan melayu cape town.. kita nih melayu di tanah melayu.. tanah org melayu.. tanah tumpah darah datuk moyang kita.. kalau kita tak pertahankan, tak mustahil kita akan terus merempat di tanah sendiri.. jadikan melayu singapura sebagai tauladan.. itukah melayu yg mahu kita wujudkan di tanah melayu?

kalau generasi kita tak bentuk jaringan ekonomi melayu dan tak tanamkan mentaliti melayu dlm anak2 kita dan generasi dibawah kita, maka tanggungjawab siapa lagi? kita tak boleh jadi generasi sebelum kita yg mengharapkan kerajaan melakukan tanggungjawab tersebut.. kalau melayu tak ingatkan melayu.. tak cuba bentuk melayu.. bangsa pendtang takkan buat benda nih.. kita tak boleh berputus asa dengan bangsa kita sendiri.. dan kalau kerna kasih sayang aku pada bangsa melayu maka aku dikatakan perkauman.. so be it.. i'm a racist then..

aku tulis nih bukan kerna aku benci pada bangsa pendatang... pada aku melayu adalah satu kesatuan ummah dalam agama Islam, seperti mana amerika merupakan satu kesatuan bangsa dalam sebuah ideologi.. sebab itu melayu itu mempunyai berbagai rupa.. arab, eropah, cina, india, dsb.. sebab semua bangsa yg cintakan perdamaian dan menjunjung Islam itu adalah melayu..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008