Doktor, penggali kubur dan niat jahat?


err.. kerja doktor (n juga bomoh) nih lebih kurang sama dgn tukang buat keranda n nesan (termasuk penggali kubur).. korang baca first line ayat aku mesti marah, especially doktor.. antara sebab ialah menyamakan profesion korg dgn kerja2 tak professional.. bukan itu maksud aku.. dan bukan juga maksud memperkecilkan.. korg sangat penting dlm masyarakat, cuma bagi perumpamaan camtuh supaya org macam aku paham.. bagi techinal jargon kang pening lak nak explain balik..

sambung.. yg sama ialah sebab kerja (upah/untung) bergantung pada berapa banyak org sakit dan org mati.. sebab tuh dlm daulah Islam, kesihatan nih percuma.. doktor dibayar gaji.. kesihatan sepatutnya bukan satu profesion yg membuat keuntungan.. sektor kesihatan sepatutnya menjadi salah satu sektor perkhidmatan percuma yang memberi bantuan kepada setiap org yg memerlukan.. negara sosialis pun implemen cara yg sama..

melencung sket.. nih sama gak dgn pendidikan yg bergantung pada berapa banyak org yg bodoh.. lagi banyak org bodoh lagi ramai laa sekolah dia.. selagi tak pass peksa selagi tuh laa kena bayar yuran pengajian.. sebab tuh dlm sistem Islam pendidikan adalah percuma.. yg kita bagi upah ialah mengikut kadar kemampuan sebagai hadiah kepada guru.. kerna pada guru, mengajarkan ilmu itu sendiri adalah upah yg tidak ternilaikan..

masuk balik citer asal.. makanya setiap dari perbuatan kita itu bergantung pada niat.. contoh kita puasa, tapi tghari tekak haus nampak air bandung, kita niat nak buka posa, ikut imam syafie batal posa kita, kecuali kita cepat2 tukar niat kita nak posa.. nih sama cam kita solat juga.. bila kita rasa bangga solat kita lebih baik dari org depan kita, nih dah kira riak/ujub, habis amal solat kita tuh walaupun kita tak sebut.. cuma terbetik dlm hati saja.. tapi tak sama laa dgn niat nak buat jahat, tapi kita tak buat, maka malaikat tak kira kita buat jahat, tapi masih saja niat itu telah mengotorkan hati kita..

doktor dan guru adalah dua profesion yg mulia.. kerna kedua2nya mengubat.. mengubat jiwa dan raga.. doktor bagi ubat bagi kita jadi sihat supaya kita leh ibadah lebih baik dan menafkahi keluarga kita.. guru bagi kita ilmu jadi pandai supaya ibadah kita lebih baik dan lebih sempurna, dan kita dapat menafkahi keluarga kita dengan sebaik2 nafkah.. sebab itu besar pahala doktor dan guru.. bukan besar pasal sebab dapat selamatkan nyawa supaya org tak mati, itu yg org dok paham skrg.. tapi besar pahala sebab dapat tolong manusia meneruskan ibadah mereka dengan keadaan lebih baik.. kalo tak jadi mati, makna dapat peluang lagi utk ibadah.. cuba bayang camna kita tua2 nak baca Quran kalo doktor tak tolong buang katarak.. camna kita nak solat dan cari nafkah keluarga kalo kita asik dok pitam kat tgh jalan.. dan seribu satu macam penyakit lagi yg Tuhan turunkan kepada manusia sebagai dugaan, cubaan dan kifarah..

bila sentuh bab niat, maka nak kata org jahat ker baik nih, bukan kita manusia yg leh suka2 menghukum dan memfatwa org nih.. ada ulama2 yg wara saja yg leh jatuh hukum dan fatwa.. Tuhan jadikan setiap kejadian di muka bumi ini adalah sebagai panduan pada kita, terpulang pada kita sama ada mahu mengambil kebaikan atau keburukan di dalamnya, ilmu yg terkandung untuk org2 yang mahu mengetahui..

kadang2 kita kata org jahat tapi realitinya lain dari apa yg kita nampak.. so bukan dia yg jahat tapi hati kita yg jahat dok bersangka benda tak baik kat org.. sebab tuh kita kena bersangka baik walaupun benda yg berlaku tuh tak menguntungkan malah merugikan kita.. dan bila kita bersangka tak baik, kita kena tengok dlm diri kita, mungkin hati kita tgh tak baik, sebab tuh kita dok pikir benda tak baik.. maka adalah mungkin lebih baik bersangka tak baik terhadap diri sendiri dan sentiasa bersangka baik pada org lain..

bukankah kita manusia nih dijadikan oleh Tuhan supaya kita 'menyembah' kepada-Nya.. ada yg bagi maksud supaya kita beribadah kepadanya.. semua yg kita buat adalah ibadah.. kalo bukan ibadah jangan buat, sebab perbuatan yg sia2 tuh Nabi saw tak bagi buat.. mula dari kita tidur, mandi, makan, minum, bercakap, kerja.. semua tuh ibadah.. sebab tuh takleh buat benda haram.. sebab kerja haram tuh sia2, bukan ibadah.. ini tujuan penciptaan manusia.. untuk beribadah kepada Tuhan.. sebab tuh kena peksa dan kaji apa yg kita buat tiap hari.. jadi ibadah ke idak.. kalo tak jadi ibadah rugilah kita.. kalo ibadah, sempurna tak ibadah kita, kalo kurang kita perbaikilah, perlahan2.. insya-Allah Tuhan Yang Maha Penyayang akan memudahkan semuanya utk kita..

jadi panjang pulak.. hehe.. wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008