the people vs the government?


Topik: Rakyat ada hak untuk berperang ngan kerajaan?
Telah Dihantar oleh Hazairi: Mon Jul 28, 2008 10:17 pm

Hazairi wrote:
Kita dah lihat banyak kemungkaran berlaku di depan mata kita. Isu AP, isu perlantikan hakim, isu Altantuya, isu fitnah Anwar, rasuah dan macam-macam lagi!!

Kerajaan dah control kita gila-gila sampaikan polis jadi cam a-n-j-e-n-g suruhan. Bila kita buat demonstrasi depa marah? Inikah namanya demokrasi kalau kerajaan control semua demi kepentingan kerajaan itu sendiri?

Kalau kerajaan sudah mencapai tahap melampaui patutkah rasanya rakyat isytihar perang dengan kerajaan?!!


Miss Vogue wrote:
Dah namanye Melayu, sentiasa LAYUlaaa...... akak dah kata ni, lagipun kaum Melayu sendiri kalau dalam sejarah memang terkenal sebagai kaum pendengki sesama sendiri, kalau dilihat kaum lain dopk bantu2 menegakkan kebajikan sesama mereka, kaum Melayu pulak tak leh nak tengok ahli dalam kaum sendiri lebih sikit dari yang lain, in fact kaum Melayu sendiri penuh dengan muslihat dan kekejian, tengok jelaaa kerajaan yang diketuai ( bendera keris ) sekarang, penuh dengan kerakusan, kekejian, dan kejahatan.... sorry to say, thats is the fact yang perlu di terima...


azlalchedin wrote:
patut la u malu guna melayu??


Hazairi wrote:
Ini bukan soal bangsa Melayu atau rakyat Malaysia.
Ini soal menentang kemungkaran yang berlaku di depan mata kita sendiri.


Giggs wrote:
" Lu olang mau pelang, lu pelang la..lagi bagus...wa manyak suka maa... hahahaha... bolooo punya olang.." kata Ah Seng..


usoPkuChai wrote:
hazairi..
takleh perang dgn kerajaan sebab akan didakwa memerangi raja-raja melayu.. kena ingat kerajaan tuh ada 'approval' dari majlis raja2.. kecuali agong isytihar darurat dan bubar kerajaan..

sebab tuh kalo nak 'perang' waktu election.. kalo lain parti, 'perang' masa pilihanraya umum.. kalo dlm parti, 'perang' masa pemilihan pucuk pimpinan..

giggs,
aku doubt ah seng tuh suka kalo jadi perang betul2.. sebab 'diorg' rugi lebih banyak kalo berlaku perang berbanding melayu yg mmg dah rugi sejak 500 tahun dulu.. bukan sekadar 50 tahun dulu..

cuma secara perasaan, mmg melayu lebih 'takut' perang.. sebab takut mati.. walaupun mati syahid..

Hazairi wrote:
Memang betul, tapi takkan kita nak tunggu kemungkaran berlaku didepan mata? Kita dah nampak sah-sah benda2 ni berlaku. Kita nampak sah-sah rasuah berleluasa. Kita nampak sah-sah kerajaan cuba nak setup pengiraan undi. Kita nampak sah-sah kerajaan bunuh Altantuya. Kita nampak sah-sah kerajaan cuba 'fabricate' bukti-bukti untuk memfitnah Anwar. Kita nampak sah-sah kerajaan ugut ramai rakyat. Kita nampak sah-sah polis jadi a-n-j-e-n-g suruhan kerajaan.

Nak tunggu lagi satu penggal, habislah sumber-sumber negara ini rakus ditelan pemimpin2 atas tuh. Dah berbillion duit kita semua habis kerana rasuah. Takkan kita cuma nak tengok kemungkaran berlaku didepan mata?


usoPkuChai wrote:
aku dah penah sebut dah psal nih dulu.. tapi aku sebut lagi laa sikit2.. yg ko sebut tuh pun namanya provokasi.. sebab semuanya assumption mengikut pandangan ko sendiri.. walaupun ko pakai perkataan 'kita'..

bila kita mengaku warganegara bermakna kita terikat dgn perlembagaan negara.. walaupun ko tak suka tapi hanya ada cara tertentu yg boleh ko buat.. sebab kalo semua buat cam ko buat.. kita akan create 'anarchy'.. melihat kesan revolusi Iran dan reformasi Indonesia.. gerakan revolusi memerlukan sekurang2nya 10 tahun utk recover.. adakah melayu sedia utk ini? i dun think so.. at least not this generation..

sebab tuh gerakan yg macam ko sebut tuh dibuat oleh kumpulan2 kecil.. dan bila ko isytihar perang, maka mangsa bukan hanya yg bersalah tapi juga yg tak bersalah.. siapa yg sanggup dilabel terroris? dan siapa pula yg sanggup natijah 'pengorbanan'nya ditanggung oleh anak cucunya?

but i do agree one point with you.. kita perlu lakukan sesuatu.. bagaimana itu bergantung cara masing2.. bukan setiap org kena dakwah keras..

berikut pendapat aku yg berkaitan dgn isu nih..
in the mind of the maddness


Hazairi wrote:
Terima kasih semua kerna telah berikan pendapat yang bernas.

Apa yang saya maksudkan dengan perang adalah secara tersirat. Tidak semestinya dengan perkataan perang, kita pergi ke Putrajaya, menakluk pusat-pusat pentadbiran ataupun gi serang balai polis (secara fizikal).

Dr. M pernah dan sentiasa menyuruh ahli-ahli ( bendera keris ) letak jawatan kerna beliau telah merasakan bahawa Pak Lah salah gunakan kuasa. Beliau juga menyuruh rakyat supaya jgn sokong ( bendera keris ) selagi Pak Lah menjadi presiden.

Dan bagi kita sebagai rakyat biasa, kita harus bertindak. Bertindak dengan bersatu bersama-sama agen-agen yang nak menentang kemungkaran ini contohnya Pakatan Rakyat, Dr. M, Raja Petra dan sebagainya.

Dengan hujah-hujah dan fakta yang kita ada, kita boleh 'educated' orang-orang yang masih buta dan tidak menahu perkara sebenar.

Demonstrasi secara aman juga tidak salah kerana ini adalah satu cara kerajaan nak dengar suara rakyat yang sebenar.


asimin06 wrote:
aku setuju duduk bersama dgn ( bendera bulan ), PR, Raja Petra, DSAI utk menentang kemungkaran ( bendera keris ) / BN tetapi kalau berserta Dr.M aku minta maaf tak mau join.


usoPkuChai wrote:
kalo perang tersirat, ramai org dok buat.. apa yg nak dikecohkan.. cuma cara masing2 ikut kaedah paham masing2..

macam yg ko namakan agen menentang kemungkaran tuh.. beberapa nama yg ko angkat tuh tak semestinya dilihat oleh org lain sebagai penentang kemungkaran.. malah yg dok ada dlm pakatan rakyat tuh pun byk yg aku nampak lebih kurang saling tak tumpah yg dok dlm barisan kebangsaan..

sama juga dengan apa yg ko anggap hujah dan fakta, mungkin saja bukan hujah dan fakta pada org lain.. tapi itu tidak membolehkan kita labelkan org lain tidak menentang kemungkaran.. mungkin saja kita yg tak paham cara dan kaedah dia tidak bermakna matlamat kita berlainan..

sekali lagi aku nak tekankan disini ialah apapun cara dan kaedah jangan sampai kita menganggap org lain lebih bodoh dan kita lebih tau 'kebenaran', walhal kebenaran yg kita anggap benar itu belum tentu kebenaran yg hakiki.. jaga silaturrahim..


Hazairi wrote:
Memanglah mana ada manusia yang sempurna. Tapi sekarang ni yang kita hendak menentang adalah isu-isu yg kita dah nampak dengan mata kita sendiri.

Cth: Tahun sudah, isu beli screwdriver ngan harga rm200 seunit..
Isu AP Rafidah Aziz yg masih tak pernah selesai.
Isu perlantikan kehakiman dicabuli. Siap ada video lagi kantoi..
Isu penarikan balik penggunaan dakwat bla bla masa pilihanraya..
Isu minyak tiba2 naik 70sen without real explanation..
Isu Anwar kena fitnah
Isu Najib ngan Altantuya..
dan banyak lagi la.. tak larat nak taip..
Semua isu tu mai drp BN.

Dan semua kemungkaran tu depa (BN) takdak langsung hujah utk depa 'backup' diri depa. Sebab apa? Sebab mmg benda2 tu betoi..

Kalo dah sampai hakim depa control, polis depa control.. demokrasi apa ni?


usoPkuChai wrote:
itulah namanya demokrasi berparlimen, raja berpelembagaan..
nak menentang sistem?


Hazairi wrote:
Kalo camtu, cuba hg bg skit cadangan...

Camna nak menentang kemungkaran kalo sebelum hang nak naik, depa dah fitnah hang, depa dah suruh polis jaga hang, depa dah suruh hakim buat keputusan agar hg kena sumbat dalam penjara?

Pehtu hang pon nak duduk senyap dengan jawapan ' Nak buat camna, inilah system negara kita.. demokrasi berparlimen, raja berpelembagaan'

Abih tu, apa jalan penyelesaian?


usoPkuChai wrote:
YB mahfuz quote ayat sorg prof,
"jika kita lupakan sejarah, sejarah akan mendera kita".

cuba lihat semula sejarah awal mula perjuangan kemerdekaan tanah melayu.. bagaimana cara penggerak kemerdekaan mengubah minda masyarakat yg terjajah? bagaimana perjuangan dan pengorbanan mereka? ramai dari kita sekarang merasa akan keperluan untuk membuat sesuatu yg besar dalam mendapatkan perubahan besar dan segera.. cukup bersediakah org yg nak kita pimpin?

YB mahfuz juga mengakui,
"sejarah tidak pernah berulang, sebaliknya yang berulang ialah kesilapan manusia."

umpamakan skrg nih kita mengalami obesiti dan berusaha untuk jadi lebih sihat..
pilihan kita:
(1) makan ubat utk pecahkan lemak atau perangkap lemak yg masuk badan kita..
(2) kita diet tak makan nasi atau kita makan sayur saja..
(3) kita buat exercise macam nak rak secara intensif..
(4) gie buat liposuction atau pembedahan buang lemak..
(5) betulkan gaya hidup kita terutama tentang pemakanan dan aktiviti..

obviously, semua org akan kata pilih cara (5).. tapi berapa ramai yg disiplin ikut.. kebykan kita tak sabar dalam mencapai tujuan.. itu yg buat kita selalu ambil ringan atas apa yg kita buat kerana kita berasa kita berada di landasan sebenar.. sebab tuh lebih ramai org melayu akan guna cara (1) dan (2) utk kuruskan badan..

and the best part is.. org melayu kuruskan badan bukan utk jadi lebih sihat tapi utk kelihatan lebih lawa.. bab sihat yg dia sebut tuh cuma dijadikan langsir jarang utk pertahankan ego utk bersifat rendah diri..


joedett wrote:
Apakata kita berperang dgn kemungkaran pada peringkat yg paling kecil dan paling dekat dgn kita dulu? Kita mulakan dgn diri kita. Perang dgn nafsu dulu,lepas tu kita perangi gejala sosial dalam masyarakat, mulakan dgn keluarga, kawasan kejiranan dan perkara2 mungkar yg berlaku depan mata dulu. Kalau kita sanggup tegur anak2 jiran yg berpeleseran laki perempuan di depan mata misalnya,itu dah cukup bagus dah.

Negara kita tak betul, sebab pemimpin kita tak betul, sebab masyarakat kita tak betul, anak2 muda kita tak betul, keluarga kita tak betul atau diri sendiri kita pun tak betul. Jadi kita cuba betulkan pada skala yg paling kecil dulu, di tahap yg dlm kawalan kita dulu sbl kita nak melancarkan 'perang' dgn kerajaan yg tak betul yg berada di luar kawalan dan kemampuan kita. Yg ini kita kena tunggu PRU13 lah kot.

Pada aku 'perlakuan' kelompok terkecil (individu, keluarga, masyarakat sekeliling) membentuk 'perlakuan' kelompok terbesar iaitu negara. Maksudnya tidak mungkin gabungan kelompok terkecil yg baik boleh membentuk kelompok terbesar yg buruk. Gambaran corak pemerintahan yg buruk adalah hasil drp nilai2 berkehidupan yg buruk(majoriti)dlm masyarakat. Boleh juga kita namakan sbg hukum sebab dan akibat.


Hazairi wrote:
Hg tak jwb lagi soalan aku.

Aku nak bagi situasi, kalo hg kena fitnah, polis fabricate bukti untuk salahkan hang, pehtu bila masuk court, hakim plak dah pakat utk jatuhkan hukuman kat hang, apa yg hang leh buat?

OK betoi, mungkin hg akan kata kita berdoa jerla pada Allah. Tuhan Maha Adil.

So, hg tak kisah la benda ni jadi kat org lain gak? Biaq jerla apa jadi sebab kita takleh wat pa?

"Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu mengubah nasib mereka sendiri"

Lani persolannya, apa hg akan buat kalau hg ada di senario seperti atas?


usoPkuChai wrote:
bukankah abuya anwar pernah sebut..
"kalau takut dengan risiko, jgn bicara tentang perjuangan"..

aku tak kata doa saja.. usaha kena ada.. cuma jgn sampai usaha yg kita dok buat kononnya utk menyatakan kebenaran itu berlaku dilandasan yg tidak benar.. kalo kita lihat perjuangan dulu2 pun semua memerlukan perngorbanan.. malah pejuang2 dulu pun semua masuk penjara tanpa bicara pun.. kalo sudah bersedia utk berjuang maka bersedia jugalah utk berkorban dan terkorban.. perjuangan nih utk apa dan utk siapa?

aku dah malas nak ulas bab abuya anwar nih sebenarnya.. aku jawab kat atas tuh pun tak sentuh abuya anwar.. aku tulis secara umum.. tapi nampaknya ko insist nak berkisah ttg abuya anwar.. supaya tak serabut aku gunalah contoh abuya anwar, sebab mmg ini pun yg ko maksudkan dari awal..

maka beginilah seterusnya..

mmg kita boleh kata takkan nak biar saja.. camna kalo jadi kat kita? sebab tuh kita kena tolong lawan utk abuya anwar supaya tak jadi pada org lain.. itu mmg perspektif khas pengikut abuya anwar..

cuba lihat dari perspektif kalo semua org yg didakwa polis buat macam abuya anwar buat.. semua kes yg dok ada kat mahkamah sekarang org kata polis fabricate evidence.. apa jadi kalo semua yg disyaki menggunakan dadah tanak bagi air kencing utk ujian dadah? sebab tak percaya pada polis dan beranggapan polis fabricate evidence..

kalo ko kata kes abuya anwar nih mmg sah abuya anwar nih tak salah.. tak perlu naik turun mahkamah.. mmg dah sah tak salah.. beribu org lain pun akan boleh buat kenyataan yg sama.. adakah kerna dia seorg abuya anwar maka dia leh buat macam tuh, tapi org macam aku takleh buat macam tuh bila didakwa? adakah jika aku dilokap maka aku akan dilayan sebaik layanan polis pada abuya anwar?

kalau kita secara rambang menggampangkan sistem yg kita ada sekarang, bagaimana ko kata kita nak buat perang secara tersirat? kalo kita nak runtuhkan serta merta sistem yg ada skrg bermakna kita perlukan revolusi.. hanya dgn revolusi kita boleh tukar sistem yg kita kata korup nih terus minggu depan pakai sistem baru yg belum tau kurapnya lagi.. kalo betul kita buat revolusi.. bukan evolusi dan bukan reformasi.. kita perlukan revolusi.. tapi ko nak perang tersirat jugak..

maka sebelum itu semua berlaku, sorry to say that in my opinion abuya anwar still have to go through the so-called monkey court.. kalo dulu dia tak salah, dia bebas dah.. makna kalo skrg dia tak salah, tetap juga dia akan bebas..

kalau benar abuya anwar itu org yg dianiaya, maka doalah mintak pada Tuhan, bukankah doa org yg teraniaya itu makbul.. tak percaya pada janji Tuhan ker? doa tuh bukan usaha ker? kalo dah doa tetap juga kena masuk penjara, maknanya ada hikmah yg tersembunyi.. maka canailah hikmah..

adakah kerna masuk penjara perjuangan terhenti? tidakkah kita pernah melihat bagaimana ada negara dan bangsa dimerdekakan sedangkan pemimpin perjuangan mereka masih berada dlm penjara.. terhalangkah jiwa di celah jeriji besi penjara?

yg lebih menjadi kerisauan aku adalah natijah perkara ini dlm pembentukan budaya baru melayu.. jgn sampai konon kata nak pertahan kebenaran dan menghalang kemungkaran, kita berbuat, bercakap dan berkelakuan macam perangai org fasik.. kena jaga laa adab kita sebagai muslim.. takkan sebab perang dgn fasik, kita pun kena jadi fasik.. need a thief to catch a thief? *sigh*


Hazairi wrote:
Aku respect pendapat hg. Memang sgt bernas...

OK, mari kita kaji..

1. Saiful tuduh Anwar liwat dia dan dia buat report kat Najib.
2. Najib pada mulanya tak ngaku dia kenal mamat tu, lepas tu tukar plak statement, cakap yang mamat tu penah datang rumah dia utk berbicara ttg soal liwat tu.
3. Persoalannya, napa jumpa Najib? Tak gi jumpa polis atau pakar psikologi (Najib ada ckp yg mamat tu trauma).
4. Bila pemberita tanya ttg benda tu, Najib jawab sbb mamat tu kenal pembantu Najib. Siap leh datang rumah lagi.

Dari sini hampa semua takkan takleh syak apa2?

5. Polis mai tangkap Anwar utk buat laporan polis dengan siap topeng2 maa... Apa tujuan? Walhal memang Anwar akan ke pejabat polis dengan rela hati pada tgh hari itu.
6. Anwar mintak laporan polis ttg dakwaan mamat tu, tapi polis taknak tunjuk?
7. Awat yg gomen raplah sgt nakkan DNA Anwar sedangkan depa dah ada DNA dia 10 years ago?
8. Baru2 ni Raja Petra dah dapat report from doktor yang check bontot mamat tu bahawa memang takdak kesan kena toron pun.

Okie, lani berdasarkan fakta2 kat atas tu, takkan hg tak syak something fishy is going on?

Itu baru satu ja kemungkaran yg kita nampak di depan mana kita. Kes Anwar ni cuma salah satu jer beb. Belum lagi kes-kes lain lagi.


usoPkuChai wrote:
aku sebenarnya dah angkat tangan dgn saga abuya anwar nih.. aku dah sebut cukup banyak dah pasal abuya anwar dlm kmc nih dan aku dah compile pendapat aku dlm blog aku..
hikayat liwat: the sequel

yg menjadi kerisauan aku bukanlah survival abuya anwar tapi natijah semua ini pada pengikut2nya.. too much politicking doesn't bring us anywhere.. kita ada banyak kerja lain nak buat selain memfokuskan diri pada satu saga yg semain menyesakkan dan memualkan..

nak ubah satu kaum takleh buat satu malam.. 'rakyat' pun ambil masa satu penggal parlimen sebelum betul2 muak dgn kepimpinan yg ada.. perlu diingat bahawa kemenangan pakatan rakyat bukanlah semata undi sokongan sebaliknya natijah dari undi menolak barisan nasional.. ini hakikat pru12..

yg menang dlm pru12 adalah rakyat.. bukan pakatan rakyat.. pakatan rakyat hanya diberi peluang.. the people has spoken.. skrg adalah masa utk tunjukkan kemampuan mentadbir bukan menyeret rakyat dalam satu polemik soap opera nasional utk membuktikan kebobrokan kepimpinan yg ada.. the people already know it.. kerna itu mereka berpindah undi.. the question now is what next?

if abuya anwar want so much to be a pm.. so be it.. just do it.. why giving ( bendera keris ) more time to create their own strategy? ( bendera keris ) got liwat sequel and ( bendera biru merah ) got altantuya epic.. abuya anwar mmg kompem boleh menang.. sebab dia boleh pilih sarang kuat ( bendera biru merah ) utk buat pilihanraya.. adil? nobody care.. aku dah sebut, dia boleh jadi pm dlm masa sebulan, but yet he pick 16/9.. lucky number?

toksah sembang psal kemungkaran.. ini dah jadi labeling politik.. nak sebut mungkar berlambak2 lagi kemungkaran depan biji mata kita.. tapi kenapa pilih satu kemungkaran utk dipolemikkan? kalo nak kira, yb mahfuz sendiri pun mungkar sebab berbohong psal perjumpaan dgn ( bendera keris ).. secara mudah org akan anggap kalo sekali dia leh bohong maka tak mustahil dia boleh bohong psal banyak perkara lain.. berbeza dgn chua soi lek.. dia mengaku jadi pelakon porno.. walaupun mungkar tapi dia tak bohong.. sebab tuh awal tahun dia letak jawatan, tengah tahun org lantik dia semula jadi ketua bahagian..

pemuda ( bendera bulan ) selangor pun 'perang' tanpa panglima psal konsert piala sultan selangor tapi ( bendera biru merah ) boleh lepas tangan psal konsert perhimpunan protes.. dap boleh kutuk ketuanan melayu dan negara Islam, tapi yg aku nampak ( bendera bulan ) dan ( bendera biru merah ) cuba melunakkannya..

'rakyat' tau ini semua politik.. hanya sebuah drama tengah malam dan bukan drama bersiri.. 'rakyat' nakkan sesuatu berlaku.. bukan cakap2 nak berlaku sesuatu.. jgn biarkan rakyat terus menerus dlm angan2.. we have to move on.. i have enuff of abuya anwar's polemic..

yg aku cuba sebut kat sini ialah tentang kita.. kemana arah tuju kita? aku lebih suka bincang bagaimana ( bendera bulan ) nak ubah program tv berbanding citer jubur dan air mani.. pakatan rakyat kena belajar bersikap seperti kerajaan memerintah bukan sebagai pembangkang.. don't get distract, keep focus..


Hazairi wrote:
Yeah, aku dah baca artikel hg tulis tu. Mmg aku akui ada kebenaran dalam semua tu.
Skang ni, seperti yg aku habaq, Anwar nya kes tu cuma salah satu kemungkaran. I repeat 'salah satu'.

Lani tak nampak kaa apa jadi kat negara kita? Minyak tiba2 naik mendadak tanpa explanation yg bernas? Inflasi naik mendadak dan mcm2 lagi.

Apa guna kalo kita semua dok satu kereta, bincang dlm kereta pasal isu-isu yg berkaitan, padahal driver kereta tu mabuk. Last kali kita semua nti mampuih gak akibat driver kereta yg merepek tu. Yang paling penting ialah isu sapa yg jadi driver kereta kita tu.. Sbb driver yg kita akan letakkan kepercayaan kita, bertanggungjawab ke atas keselamatan kita. Ini cuma 'figure of speech'. Driver tu adalah pemimpin kita.

So, aku nak tegaskan betapa pentingnya isu ttg kerajaan kita nie.


usoPkuChai wrote:
aku paham maksud ko.. sebab tuh aku dah penah cakap dulu.. kita kena mula cari pemimpin.. mula cerita psal pemimpin2 pelapis melayu.. jgn jadi ( bendera keris ) dok asik berkisah pemimpin yg sama sampai terlupa tadak pelapis yg berkaliber.. bila sampai masa nak tukar pening.. pak lah teruk.. tok najib lagi laa.. yg berani org lama ku li.. bang din asik dok wait n see.. ( bendera biru merah ) jgn asik dok sibuk abuya anwar.. byk lagi pemimpin yg ada karisma.. ( bendera bulan ) pun jgn asik tok nik dan tok seri hadi saja.. kena warwarkan pemimpin muda.. husam, mahfuz, mustafa ali, nasarudin, etc.. nih cara dia.. parti nih bukan keje one-man-show..


Hazairi wrote:
Baru-baru ni plak kes pembelian barang2 utk FRU dan polis. Macam-macam la kemungkaran yg kita nampak hasil drp kerajaan kita ni.

Bagi aku, objektif sesebuah parti tu memang sudah tentunya baik. Tapi masalah yg ada skarang, kepimpinan parti tu yg dok mai merepek.

Apa yang kita boleh buat sekarang, adalah sebarkan kemungkaran yg dah berlaku supaya rakyat leh tau, pemimpin-pemimpin yg menerajui negara kita lani sgt lemah.

P/S: Biar bencikan kerajaan, jgn bencikan negara.


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008