pendidikan percuma cara Rasulullah saw



tersentak bila bahuku ditepuk oleh seorang sahabat ketika aku sedang asyik memerhatikan gelagat beberapa orang kanak2 yang berlarian mengejar setiap kereta yang memasuki kawasan letak kereta di hadapan deretan kedai di F-11 markaz. sejurus setelah pemandu memberhentikan keretanya, kanak2 seumur 10-12 tahun ini mengetuk cermin bahagian pemandu sambil mempamerkan wajah sayu memohon agar mereka diberi kebenaran untuk mencuci kereta demi upah purata 50 rupees. 

setelah membuat pesanan makanan tengahari kami duduk di meja dan pandanganku masih terikat pada gelagat anak2 tersebut. aku teringat anak2 jalanan yang sebaya mereka di jakarta yang memenuhi persimpangan jalan menjadi sibuk dengan kerjaya mereka sebagai pengamen sepanjang hari dan malam. dan aku terfikir sesuatu..

kebanyakan anak2 kecil ini mencari upah atau sedekah hanya untuk menghidupi hidup mereka. anak2 ini tidak punya keinginan selain untuk makan dan sebahagiannya untuk ubat. mereka bukan seperti sebahagian pengemis2 yang menggunakan duit mereka untuk dadah dan alkohol. 

maka berkatalah sahabatku, "alangkah indahnya kalau masjid2 dapat memberikan ruang untuk kita kumpulkan mereka supaya mereka boleh belajar ilmu Allah swt setiap hari, sambil jemaah berpeluang untuk menyediakan keperluan asas buat mereka seperti makanan dan pakaian selama mereka berada di atas hamparan sayap2 malaikat. jadi anak2 ini tidak perlu merisaukan perkara tersebut melainkan hanya fokus mempelajari al-Quran dan hadis."

terdetik difikiranku, persis seperti keadaan Masjid Nabawi di zaman Rasulullah saw dan khulafa ar'rasyidin. masjid menjadi institusi ilmu hingga melahirkan ulama2 hebat. dengan itu masjid dilestarikan dengan majlis ilmu sepanjang hari. betapa indahnya keadaan itu..

namun realitinya, masjid2 kita yang besar dan indah itu dipagar dan dikunci di luar waktu solat fardhu. duit kutipan sedeqah solat jumaat dan dalam kotak2 kutipan yang tersedia di sekeliling masjid dirasakan lebih afhdal digunakan untuk membeli penghawa dingin, sejadah lembut, menambah marmar, mempercantik mimbar khutbah dan membayar penceramah2 hebat, daripada dilaburkan untuk pendidikan anak2 miskin sebegitu.

kita melaung-laungkan pendidikan percuma, mendesak2 kerajaan, sedangkan kita terlupa betapa Rasulullah saw telah menunjukkan jalan yang sangat mudah. bukan hanya untuk anak2, malah juga untuk penganggur dan orang2 tua yang hanya menghabiskan masa persaraan di kedai2 kopi. telah terbukti bagaimana jika anak2 remaja dan orang2 miskin yang tidak mempunyai pekerjaan ini dikumpulkan di atas hamparan sayap malaikat di rumah Allah swt, maka tidaklah golongan ini sentiasa sibuk untuk merancakkan gejala sosial yang semakin sensasi ketika ini.

apalagi masjid2 mewah kita biasanya mempunyai imam yang bergaji sepenuh masa. alangkah indahnya jika imam2 ini dapat membuka halaqah2 ilmu sepanjang masa di masjid, dan anak2 yang sebatang kara ini diberi ruang untuk tinggal di masjid. masya-Allah, jika ini berlaku maka masjid2 kita tidak akan pernah sunyi, dan para pentadbir masjid juga boleh tidur lena kerana kipas dan sejadah masjid tidak akan dicuri lagi kerana masjid mereka sentiasa terjaga oleh pengawal keselamatan yang menerangi masjid dengan masjlis ilmu dan qiyamulail.

tapi mungkinkah ini semua dapat kita realisasikan? 

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008