Melayu dan Revolusi

apa akan jadi kalo melayu ditekan sepenuhnya?

kalo kita tengok sejarah, org melayu nih bukan jenis melawan kerana bangsa.. masa kerajaan terdahulu, org melayu hanya bangun kerana mempertahankan raja.. masa malayan union, org melayu bukan pertahankan melayu tapi hanya nak pertahankan raja.. masa 13 mei, org melayu melawan kerna rasa dirinya terancam..

semuanya bukan kerna bangsa.. bangsa melayu tak pernah melawan untuk pertahankan bangsa melayu itu sendiri.. sebab tuh bila ditekan oleh penjajah british, orang melayu leh pasrah saja..

persoalannya, dalam situasi kita sekarang, dimana hak org melayu digadaikan satu persatu oleh para pemimpin melayu sendiri dengan berbagai alasan, apa yg akan diperbuat oleh orang melayu?

kalo kita tgok sejarah, org melayu hanya akan buat satu anatara dua perkara.. pasrah atau lari..

masa melaka ditawan portugis, melayu lari ke johor, kat johor merajuk lari ke pahang, negeri sembilan, kena serang dengan acheh lari ke selangor, perak.. bila kena tekan kat bandar2, melayu lari ke kampung2.. yg professional, rasa tertekan kat malaysia, gie keje luar negeri.. semuanya melarikan diri..

yg takleh lari, pasrah.. portugis jajah pasrah.. belanda jajah pasrah.. siam jajah pasrah.. jepun jajah pasrah.. siam bagi kat british pasrah.. 'quote' yg paling tipikal, "apa lagi kita nak buat, timun takkan nak gelek durian".. bila dah pasrah kita pun jadi talibarut.. atas nama 'survival'..

yg aku nak citer nih ialah melayu tak penah ada revolusi.. org melayu umpama air hanya mengalir mengikut arus sungai.. maka jika satu hari kelak melayu kembali merempat di tanah melayu sendiri.. tidak akan ada apa2 yg akan dilakukan oleh orang melayu.. yang ada hanya cakap2 kedai kopi.. masa kopi panas mmg berasap.. bila dah sejuk org pun balik..

apa yg boleh kita pelajari dari sikap melayu yg ini? melayu perlu revolusi? apakah jenis survival yg perlu melayu ada? apakah bentuk melayu yang kita nak wariskan pada anak cucu kita? macammana nak memperbaiki sikap nih? ini persoalan yg perlu kita jawab sebagai generasi penggerak dlm zaman ini..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008