ilusi diri


siapa kita? adakah kita org yg kita lihat di cermin semalam? pagi tadi? atau apa yg kita akan jadi 5-10 tahun lagi? atau kita adalah diri kita sekarang? yg mana satukah diri kita sebenarnya?

adakah kita segunung dosa yang kita pikul selama ini? atau adakah kita hamparan lautan pahala masa depan yg belum kita kumpul? atau adakah kita hanya sekadar hembusan nafas sekarang?

seberapa pentingkah harta warisan yang ditinggalkan oleh datuk nenek kita? adakah longgokan harta yang bakal kita kumpulkan lebih penting? atau adakah niat dan usaha kita sekarang?

setiap manusia meniti takdirnya sendiri.. apa yg sudah berlaku itu pelajaran.. apa yg akan berlaku itu harapan.. tapi apa yg kita ada adalah hari ini.. benarkah?

perbuatan yg kita lakukan.. kata-kata yang kita ucapkan.. niat yg kita lintaskan.. apakah makna? dimanakah ilmunya?

antara dulu, sekarang dan masa hadapan.. antara prasangka, hipokrasi dan angan-angan.. dimanakah duduknya kita, bila kita menutup diri dari nasihat.. sedang ada cerdik pandai berkata "jika mahu tau akan kebenaran ttg dirimu bertanyalah pada musuhmu, kerna sahabatmu tidak akan mengatakannya.." jujurkah kita pada diri kita sendiri?

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008