marriage: under the carpet

persoalan dibangkitkan oleh PnAnn
(Topik:Rumahtangga - Hakikat Suami Isteri)(17hb Disember 2004)

Suami dan isteri adalah satu wujud.. rumahtangga.. memahami konflik rumahtangga seumpama memahami konflik dalam diri sendiri.. setiap pasangan akan berharap pasangannya menyempurnakan kewujudannya, memenuhi segala keinginannya.. tetapi lupa bahawa malah kita sendiri tak dapat memuaskan diri sendiri..

sebab itu, sekali lagi toleransi dan kompromi.. bila kita susah hati bagaimana kita menghiburkan hati kita.. kita bertolak ansur dgn diri kita sendiri.. bila kita marah, bahagian diri kita yg lain cuba menyedapkan hati kita sendiri..

dan jangan salah.. bila kita rasa ok, bahagian diri kita juga yg akan membuatkan kita susah hati.. perut buncit laa.. kepala botak laa.. jerawat byk laa.. ini adalah konflik diri.. malu tak tentu arah.. marah tak tentu pasal.. semua kerana diri kita sendiri.. dan jangan lupa pulak bahagian diri yg paling bahaya adalah nafsu..

kita relatekan dgn kehidupan berpasangan.. rumahtangga kita adalah satu.. hubungan suami isteri umpama satu jasad.. jelas kan mengapa konflik tu semua berlaku..

sebaiknya.. bila salah sorg dr pasangan dipengaruhi oleh nafsu.. satu lagi cuba utk mengendalikannya.. bukankah itu akan menjadikan semuanya sempurna? sebagaimana kita cuba menyedapkan hati sendiri begitu juga kita menyedapkan hati psangan.. sebagaimana kita memanjakan diri kita sendiri begitu juga terhadap pasangan.. ini toleransi dan kompromi..

memahami kita suami isteri adalah satu jasad yg telah berpadu membuatkan rumahtangga kita kuat.. jodoh jgn disesali.. ada sebab yg jitu Tuhan menjodohkan kita.. ada hikmah yg perlu kita cari.. bukan sesal yg harus kita dodoikan..

begitu juga dgn puas.. bagaimana kita mahu puaskan hati kita? nampak tak? kita refer hati kita seperti satu jasad lain.. cuba letak pasangan kita dlm posisi hati tuh.. soklan akan berubah.. bagaimana kita mahu puaskan pasangan kita?

bila kita puaskan hati kita, kita akan rasa seronok.. kenapa bila kita puaskan hati pasangan kita kita rasa tak seronok? mungkinkah kerna jasad belum berpadu?

begitu juga bila kita marah pada diri sendiri tidak pula kita hantukkan kepala ke dinding atau tumbuk diri sendiri.. tapi bila kita marah pada pasangan kita buat sesuatu yg kita tak buat pada diri kita.. emm...

ada kisah sahabat aku dgn isterinya.. isterinya agak berisi.. almaklum anak dah byk.. sisuami tak pernah risau kerna kasih sayangnya tidak berkurang malah sentiasa bertambah.. tapi isteri pulak yg risau.. seperti biasanya.. bagaimana nak handle? si isteri ada solution.. sebab laki dia tak kisah dia gemuk maka dia pulak beriya2 menguruskan suaminya.. jadi hensem tak tentu arah.. maka disebabkan suaminya dah hensem maka dia berasa dia juga perlu cantik.. bukan sebab takut laki kawin lain tapi sebab nak bagi matching.. akhirnya dua2 macam pengantin baru seminggu.. padahal anak dah berderet2 kalah keretapi senandung malam..

berdandan dan bercantik bukan kerna takut.. tapi kerna sayang.. maka ikhlas jadinya utk pasangan.. bukan kerna takut org pandang atau kutuk.. bukan perlukan pujian org.. malah semata2 utk menyenangkan hati pasangan..

sama juga dgn caci maki dan kata2 kasar.. sebahagian besar kita keluarkan perkataan tuh bukan kerna marah pada pasangan tapi pada diri sendiri.. kerna melihat pasangan sebagai sebahagian diri maka kita sering terlepas.. disini kena ada toleransi dari pasangan juga.. memahami bahawa apa yg berlaku ada sebab dan hikmah.. maka jgn cepat ambil hati.. sebaliknya berkompromi.. kalo menerima cacian boleh membuatkan hati pasangan kita senang mengapa kita patut rasa marah? sebab tuh ramai org lelaki buat muka selamba bila bini berleter..

Daun quote:
bagaimana merealisasikan toleransi dan kompromi dalam hubungan suami isteri yang hanya dilakukan oleh sebelah pihak dalam segala hal, manakala pihak satu lagi hanya bersikap lepas tangan?

byk dr kita tak sabar.. kita kata kita dah byk bersabar.. tapi adakah sabar kita tuh betul dan cukup? kalo dulu semua org jodoh orgtua yg cari aku paham kalo maslah nih jadi hambatan dlm rumahtangga.. tapi kita nih byk yg kawin cara zaman moden.. cari sendiri.. baik lelaki mahupun pompuan.. so pertamanya mengapa pula kita salahkan pasangan sebaliknya bukankah kita yg salah sebab bersetuju kawin dgn dia?

tapi bukan itu yg aku nak persoalkan.. kalo tak salah kita pernah bincangkan bab sebelah pihak nih tak berapa lama dulu.. camnihlaa kita mula dari diri kita dulu.. amik contoh kita dgn anak kita.. kita sayang anak kita.. kita tatang dari sebesar tapak tangan sampai penuh satu kuali.. bila anak kita nakal apa kita buat? kita marah, pukul dan ajar dia.. tapi lat 2-3 hari nakal lagi.. kita marah lagi, pukul lagi dan ajar lagi.. bulan depan buat lagi.. kita pun buat gak benda yg sama.. mengapa kita tak putus asa dgn anak tapi putus asa dgn pasangan kita?

check balik diri kita dulu.. cara kita dan hati kita.. betulkah cara kita mendidik anak? kalo betul kenapa dia nakal lagi.. kita ubah cara lain.. mintak pendapat org.. cuba berbagai perspektif.. kita boleh buat sebab kita sayang anak kita.. kita sanggup mati kerna anak kita.. tapi bagaimana pula perasaan kita terhadap pasangan kita? sanggupkah kita mati? atau kita cuma sanggup janji saja.. pikirkan.. and digest..

kita lihat pula dlm perspektif yg lebih besar.. mendidik bangsa.. kita tak boleh berputus asa dalam mendidik bangsa.. upah satu melayu buat keje pastuh keje tak senonoh terus kita tak percaya dgn melayu.. kedai melayu jual barang lebih 20sen kita dah pindah kedai sebelah takmo beli barag dgn melayu sendiri.. check balik.. adakah kita diposisi yg mendidik atau yg sedang dididik?

balik pada rumahtangga.. dimana posisi kita? adakah kita sedang membetulkan rumahtangga atau kita sebenarnya yg perlu diperbetulkan? kita masak penat2 hubby kata tak sedap.. kita kecik hati.. wajarkah? atau patutkah kita ambil itu sebagai cabaran untuk lebih memantapkan lagi masakan kita? mungkin juga hubby kata begitu utk mencabar isterinya? pikir yg positif dan segalanya akan positif..

byk dari para isteri terlalu pikir negatif.. laki balik lambat dah buruk sangka.. laki tumpangkan kawan pompuan hantar balik umah.. dah cemburu.. betul perlu cemburu tapi cemburu secara positif.. bagaimana cemburu cara positif? itu kita bukak bab lain nanti..

kita citer psal kepuasan pulak.. apa yg tak puas? aku cakap dari perspektif lelaki laa ek.. bukak rahsia sket.. org pompuan susah nak dipuaskan.. kecuali dia sendiri yg nak memuaskan dirinya sendiri.. kalo laki jarang balik.. dia buat hal.. nakkan laki selalu ada disamping dia.. kalo laki ada sentiasa disamping dia.. dia nakkan perhatian penuh pulak.. bila dah bagi perhatian penuh sehingga laki letak benda lain priority kedua.. apa saja masalah yg akan timbul laki tetap akan dipersalahkan.. ini nature org pompuan mana pun.. toksah defend diri masing2..

so sebagai lelaki, org tua pesan.. sayang isteri tinggal2kan.. sebab apa? sebab bila isteri kesunyian dia akan menumpukan tenaganya secara spiritual dan fizikal dgn kerinduannya.. dia takkan biarkan benda lain kacau konsenstrasi dia.. bila jumpa jgn puaskan sepenuhnya tapi tinggalkan sedikit lagi biar rindu siisteri menjadi dendam.. bila isteri buat hal.. jgn layan sepenuhnya.. sebaliknya bagi ruang utk dia geram.. sebab kalo dia tak geram maka kepuasan emosinya tidak akan terpenuhi..

teringat khutbah nikah adik aku 2 minggu lepas.. bagaimana ciri2 isteri solehah? bagi lelaki simple.. isteri yg menyenangkan hati suami bila dipandang.. apa maksdnya? adakah yg comel lote, putih kuning, hidung mancung dan pipi yg tersorong2? pandangan mata menyentuh hati suami.. kalo suami letih pandai isteri jadi segar.. ila rasa susah hati pandang isteri jadi bersemangat.. bila marah pandang isteri jadi sejuukk.. itu isteri solehah..

tapi mengapa pula tak cerita psal suami solehah? sebab tanggungjawab suami bukan hanya dirumah.. sebab itu bila sebut pasal lelaki kita akan sentiasa refer sebagai org yg soleh.. lelaki harus jadi org dan perempuan harus jadi isteri..

salah baca kita rasa double standard lak.. bukankah ramai juga wanita yg jadi pemimpin dan bekerja seperti lelaki? tapi juga sudah disebut.. antara tanda akhir zaman adalah lelaki tunduk dan diperintah oleh perempuan.. maknanya bila lelaki tak jadi org dan perempuan tak jadi suami maka ketidakseimbangan akan berlaku..

kita relatekan dgn rumahtangga kita.. dlm rumahtangga suami adalah pemimpin.. byk rumahtangga goyah bila suami tidak mampu memimpin.. walhal memimpin adalah tanggungjawab org lelaki.. aku selalu pesan kat anak lelaki aku yg baru 3 tahun.. bila aku takder dia seorg lelaki dlm rumah.. dia yg kena jaga rumah dan isinya.. alhamdulillah walaupun tak byk boleh dia buat tapi dia sangat protective pada mama dan adik beradiknya bila aku takder..

perkahwinan adalah satu ibadah dan satu tarbiyah kepimpinan buat lelaki.. sebab tuh ada disebut 'tidak sempurna iman seorg lelaki kalo dia tidak berkahwin'.. so macammana nak tahu kita lelaki nih boleh kawin ke idak? cuba bela kambing 10ekor.. kalo kita leh sabar dan tekun.. insya-Allah kita mampu meminpin rumahtangga dgn baik.. (jgn kata aku samakan isteri dgn kambing 10 ekor lak ini perumpamaan atuk aku..)

mengapa lelaki yg sangat hensem biasanya akan end up dgn perempuan yg average? ini hakikat dipandang rasa bahagia.. kecantikan seorg wanita itu terpancar dari hatinya.. cuba lihat org yg lawa2 tuh tapi bila kita tengok mmg laa cantik tapi macam takder aura.. itu tanda hatinya tgh bersimpang siur.. sama gak mengapa wanita yg lawa2 tuh end up dgn lelaki yg average.. psal ada benda lain..bila seorg wanita berkahwin maka hatinya akan tenteram.. kerna akalnya sudah terarah dan ditenteramkan oleh suaminya.. berbeza dgn lelaki.. nafsu lelaki yg satu tuh memang macam2.. ini pula boleh ditenteramkan oleh nafsu isterinya yg macam2 juga..

Daun quote:
cinta akan lahirkan rasa sayang. sayang akan menerbitkan rasa simpati pada suami/isteri. tapi, mcmana kalau simpati juga langsung tiada... adakah cinta juga terabai?

cinta, sayang dan simpati.. dalam rumahtangga kita pakai satu jer utk semua.. maksudnya bila dah takder simpati maknanya tidak ada juga cinta dan sayang.. bukan hanya terabai..

dalam rumahtangga biasanya kasih sayang tuh dah tetap.. marah tetap sayang.. merajuk sayang.. benci juga sayang.. dan benda nih aku rasa akan stay cuma ada benda lain yg menutupi hati kita utk menikmatinya..

secara asas, bila kita sayang dgn org, kita dah tak mungkin tak akan sayang lagi.. cuma kita rasa benci, menyampah dan meluat.. perasaan2 yg lain ini yg menutupi kasaih sayang kita.. love is still there.. once dia pernah bertakhta dlm hati dia akan sentiasa berada disitu.. takder org lain boleh menggantikannya.. kalo ada kasih yg baru tempat dia dihati pun yg baru.. bukan ganti..

macam nih laa.. jangan putus asa dgn cinta.. selagi cinta itu ada maknanya kita masih ada jalan penyelesaian.. jangan putus berdoa pada Tuhan.. dulu ada org buat kempen mengurat isteri.. cuba kita mengurat suami pulak.. bila Tuhan menduga maknanya Dia sedang mempersiapkan diri kita.. untuk apa? itu yg kita kena cari..

bottom line.. simpati tak pernah hilang dari diri manusia.. itu sifat semulajadi manusia.. hanya ada perasaan lain yg membayangi perasaan sebenar kita.. cari apa yg mengganggu dan buat sesuatu.. buang perasaan negatif jauh2.. insya-Allah.. pesan nenek aku.. kalo kita sayang org Tuhan sayang kita lebih lagi.. kalo kita simpati kat org maka Tuhan lebih lagi simpati pada kita.. jangan terpedaya dgn syaitan..

Daun quote:
suami isteri yg pegi keje kul 7.00 pagi.si isteri balik kul 4.30 ptg tapi suami belum balik..
dah wat keje umah, suap anak mkn mlm, tdokan anak.. suami belum balik
dah kul 12.00 mlm baru suami balik,
makan nasik sepatah suara pon tak keluar si isteri bagi ciuman dan pegi tdo dulu sbb dah penat dan itulah rutin harian.
kalau cuti, full day suami tido atas alasan selalu balik malam.. isteri terkontang kanting dgn 2 anak kecik suami bgn tdo, makan, sembahyang, tengok tv, tdo balik..


apa yg daun nak bagitau? bahawa ko rasa macam dikulikan? menjadi hamba pada suami? tidak adil? biar aku citer psal arwah mbah aku dulu..

sebelum subuh dia dah bangun, mandi, basuh baju, sidai baju, pastuh kejutkan kakek aku bangun, kejutkan pakcik makcik aku bangun, dahlaa anak2 liat nak bangun, settlekan anak, solat subuh jemaah pastuh kakek aku mandi, mbah aku buat sarapan, siapkan pakaian kakek aku, settlekan anak2 nak gie sekolah, buatkan bekal, pakaikan baju, kakek aku masa tuh dah kat bwh rumah dok asah parang nak gie kebun, dia biarkan semua mbah aku buat, kadang2 dia lak terjerit2 suh mbah aku carikan brg dia yg tak jumpa..

abih satu pagi.. anak2 dah gie sekolah, kakek aku pun gie kebun, mbah aku pun gie kebun jugak.. sama2 keje.. sorang menajak satu membersih.. macam2 laa.. pokoknya sama2 laa keje.. tghari kena balik masak.. anak2 pun dah balik sekolah.. settlekn budak2 lagi.. pastuh kakek aku pun balik nak makan.. dah hidang, makanlah.. lepas makan mbah aku gak yg kemas dan cuci pinggan.. almaklum anak2 dia yg 4 org semua jantan.. kakek aku lepas zohor dah tidur laa.. macam dia sorg penat kan? mbah aku belum abih keje lagi.. angkat kain, lipat kain, gosok baju, buat minum petang, kdg2 buat gak bercucuk tanam blkg umah.. pokoknya takder laa ikut tidur sebelah kakek aku..

petang kakek aku bangun, mbah aku dah hidang minum dan kuih.. isap rokok sebatang sementara tunggu asar lepas tuh keluar gie minum lagi kat kedai.. dekat nak maghrib baru balik.. mbah aku dah macam dia buat.. sapu sampah, kejar anak2 dia suh mandi, belum masa ada bela kambing dulu nak settlekan kambing masuk reban, pasang unggun..

lepas maghrib, makan malam, kakek aku keluar lagi.. ada sajalah urusan dia.. nenek aku cam biasa lepas kemas2 semua layanlaa pulak anak2.. check keje sekolah ker, sembang psal sekolah ker, tengok tv ker.. sampailaa kakek aku balik.. baru dia masuk tidur..

weekend? lebih kurang jer rutin dia.. lagi havoc adalah sebab anak2 dia tak skolah..

satu yg paling aku terkesan sampai skrg.. dia tak penah merungut.. penahlaa muncung tapi senyum tak pernah hilang dari bibirnya.. bila pak sedara aku ajak dok umah diorg, mbah aku lebih prefer dok kampung dgn kakek aku berdua.. meneruskan rutin yg sama.. walaupun tak sekuat dulu.. dia kata dia suka dan dia takmo tinggalkan kakek aku sengsorg sebab kakek aku mmg berkeras.. walaupun kakek aku byk songel tapi mbah aku makin tua makin tak marah dah.. paling2 dia cakap kakek ko mmg cam tuh.. biorkan jer.. kang senyap laa tuh..

dalam rumahtangga bukan maslah adil.. bukan maslah sama2 keje.. sama2 penat.. sama2 bertanggungjawab.. tapi mengetahui apa tanggungjawab masing2 dan memenuhi tanggungjawab itu sebelum melakukan sesuatu lain yg extra..

byk suami isteri alaf baru nih tak menjalankan tanggungjawab masing2.. yg suami tak jadi suami dan yg isteri tak jadi isteri.. bila kita tak jadi yg sepatutnya ini yg membuatkan pergolakan dalam jiwa.. sebab kita melakukan sesuatu yg diluar fitrah kita..

aku bukan kata silap semua dibahu daun.. tapi aku nak ko paham akan kedudukan isteri dan kebahagiaan isteri.. bila kita tak rasa bahagia dgn apa yg kita ada tandanya syukur kita dah kurang.. kenapa byk isteri dlm neraka? semuanya salah suami kerna byk isteri alaf baru akan jadi isteri derhaka kerna suaminya marah tapi tanak selesaikan.. tapi itu tak penting.. yg penting bagaimana nak suburkan sayag dlm diri kita.. bukan suburkan sayang pada pasangan kita.. dlm diri kita dulu..

kalo kita sayang.. org akan lebih sayang kita.. bila org tak sayang maknanya ada yg tak kena dgn sayang kita.. mmg benar kasih sayang itu perlukan dua pihak.. tapi kalo pihak kita sendiri tak betul camna nak harap sebelah pihak lagi betul.. kalo kita nak selesaikan maslah.. kita kena bergerak dulu.. jgn expect org lain berubah lak.. kita berubah sehingga kita tak perlukan org lain berubah.. paham ker?

Maizana quote:
Tapi kan... kenapa lah seorang suami tu cemburu bila isterinya keluar dengan orang lain. Kenapa lah suami suka mengongkong kebebasan seorang isteri. Kalau lah isteri tu keluar waktu hujung minggu dan meninggalkan suami.. bolehlah dikatakan isteri tu bersalah.. tapi kalau waktu bekerja.. salah ke isteri tu keluar dengan kawan2.. (tak kiralah.. ada kawan lelaki.. ada kawan perempuan).Perlu ke kita hanya keluar dengan pasangan kita sahaja... perlu ke dia nak ambil tahu semua pergerakan isterinya diwaktu pejabat?.Apa rasanya kalau kita diperhatikan atau dipantau setiap masa.. rasa tak bebas kan?.

isu ko nih berat sket.. sebab persoalan ko kenapa suami suka mengongkong kebebasan isteri.. pergh.. kena lihat dari beberapa perspektif..

secara dasarnya, seorg lelaki patut cemburu pada isterinya bila isterinya terdedah pada maksiat.. bab nih yg susah sket nak cakap.. nanti korg kata aku kolot tapi ini realitinya.. bila seorg pompuan keluar dgn kumpulan yg ada lelaki maka dia terdedah pada maksiat.. pandang memandang, bergurau senda, dgn bukan muhrim bukankah itu maksiat.. walaupun ramai2.. tetap maksiat.. mmg benar kita sentiasa melakukan maksiat setiap hari.. yg kita dah anggap tak dosa pun kan.. moga Tuhan mengampuni kita semua..

dan setiap pergerakan isteri mmg patut suami tahu.. tak kira waktu kerja atau waktu tak kerja.. kalo perlu mmg kita hanya keluar dgn pasangan kita sahaja.. itu yg betul.. kalo nak ikut, isteri keluar rumah nak sidai baju pun kena bagitau suami.. walaupun kat depan rumah.. itu tanggungjawab suami kerna apa saja yg isteri buat ada impak pada suami.. secara zahir mahupun batin..

seharusnya isteri berasa selamat bila suami tahu dia dimana dan bersama siapa.. bukan rasa tak bebas.. sebab kebebasan isteri itu didalam rumah disamping suami.. disitu isteri harus rasa bebas melakukan apa saja kerna sentiasa ada suaminya utk melindunginya..

tapi dlm zaman moden dan menghadapi wanita moden nih, org lelaki kena byk berkorban.. sebab tuh godaan dan cabaran buat lelaki skrg nih sangat berat.. dahlaa Nabi saw takder.. yg ada hanya Quran dan sunnah.. org lelaki kena kuat.. pikir simple.. buka mata dah maksiat.. tgok tv tuh maksiat kalo nak kira, dgr siti nurhalijah meruntun jiwa pun maksiat.. kena byklaa istighafar.. mintak ampun dgn Tuhan setiap masa.. Tuhan Maha Pengampun..

biasanya utk mengambil jalan keluar byk suami yg beri kelonggaran pada isteri.. isteri nak bekerja diluar, suami izinkan dan tak tanya macam2 apa yg berlaku.. bila suami outstation dia dah beri izin isteri utk keluar kalo ada apa2 yg diperlukan atau ada emergency.. ini semua tugas suami dlm mendidik isteri..

tapi isteri juga harusnya buat laporan setiap masa pada suami.. bukan mintak laporan dari suami.. suami tuh byk tanggungjawab kat luar.. jgn sibukkan urusan suami tapi bagi laporan apa yg berlaku dirumah, nak keluar shopping ker, nak gie dagdut dgn kawan2 ker.. bagitaulaa suami tuh.. kesian kat suami..

Maizana quote:
Itulah Usop, lelaki ni kalau sayang sangat kan isteri, lebih baik ambil simpan jer kat rumah.. , itu belum lagi kalau isteri ada bisnes, perlu entertaint pelanggan.. Ituy sebab I..kalau orang tanya... tak nak buat own bisness ke?.. kalau sikap macam ni... memang payahlah.

Kadang-kadang kita ni... akan menghargai kebebasan yang diberikan oleh suami, perlu ada sikap percaya pada pasangan.. kalau selalu berprasangka..itulah cemburu jadinya. Cuba kalau isteri bersikap begitu... kejap2 bertanya.. kejap2 bertanya.. rasanya u all.. para suami pun fed up juga.

aku setuju dgn statement ko.. hanya lelaki yg sangat sayangkan isterinya akan berusaha menyimpan isterinya di rumah.. tempat yg paling sesuai buat wanita yg bernama isteri..

suami skrg byk yg sayang tapi taklaa sangat sayang.. sayang biasa saja.. ada byk yg boleh kita lihat.. ada yg isteri dibiarkan bekerja siang malam.. ada yg asik berulit kat umah sampai lupa jemaah kat masjid..

tapi ada gak yg suami tak bagi keje, isteri pulak beriya2 nak keje walaupun tak perlu.. kalo benar nak tambah pendapatan, isteri bekerja hanyalah sementara bukan selamanya.. suami patut berusaha bersungguh2 agar isterinya dapat disimpan kembali ke rumah.. wallahualam..

aku bersembang dgn sorg janda.. dia sering kata lelaki takleh percaya.. bila jauh dgn isteri mesti cari perempuan lain.. aku kata sebab tuh lelaki harus ada isteri disetiap tempat yg singgah.. dia balas balik mmg itu laa yg lelaki suka.. aku tanya lagi kenapa.. lelaki tau nak seronok saja katanya..

aku tanya pulak.. kalo nak seronok saja org lelaki tak perlu kawin.. org lelaki kawin kerna sanggup tanggungjawab.. dia diam.. kemudian dia balas tapi mana ada perempuan yg sanggup disakiti.. aku tanya lagi kenapa rasa sakit.. dia kata mana ada perempuan yg sanggup membenarkan suaminya kawin lagi..

aku tanya apa yg perempuan mahukan dari lelaki.. dgn pantas dia jawab kejujuran.. aku kata perempuan bohong.. perempuan tak perlukan kejujuran tapi dia hanya perlukan suami yg boleh menyenangkan hatinya.. dia tarik muka tak setuju..

aku kata lagi bila suami kata dia nak kawin lagi, perempuan marah tak? dia dgn tegas kata mestilah.. aku kata bukankah itu kejujuran dari suami.. suami jujur bagitau dia nak menikah satu lagi.. kata tadi mahukan kejujuran.. dia kata mmglaa jujur tapi itukan menyakiti hati perempuan..

so aku kata kat dia bagaimana kalo suami kawin senyap2 tapi dia tidak sedikitpun mengurangi kasih sayang dan perhatian pada perempuan.. semuanya normal.. tapi bukan suami bohong cuma tidak beritahu kebenaran.. adakah perempuan akan sakit hati? dgn muncungnya yg bak bebek baru habis mandi.. kalo tak tahu nak marah camna.. aku tanya lagi adakah hatinya tetap tenang.. dia kata tak tau macammana nak susah hati..

aku buat kesimpulan pada dia bahawa adalah satu pembohongan bila perempuan kata dia mahu suami yg jujur.. seorg perempuan seharusnya mencari suami yg boleh menyenangkan hatinya.. muncungnya bertambah panjang.. tapi mula mengerekot2 membebel dlm diam..

Udasri quote:
Pernah satu ketika, waktu bersantai dengan hubby Uda ajukan soalan "Sanggup ker suami mengizinkan isterinya kawen dua?" Katanya.. janganla... Uda tanya, kenapa jangan pulak? Dan jawabnya.. tak boleh nak bayangkan..

Uda tak tahu bagaimana agaknya jawapan lelaki lain. Tapi Uda tahu maksud hubby dan Uda tahu juga lelaki pun ada perasaan tak nak berkongsi. Cuma barangkali mereka ini lebih kuat menyimpan perasaan itu dan diberikan kelebihan untuk memiliki lebih dari seorang isteri.

emm.. aku dah agak dah.. janda tuh pun dok sebut psal perasaan.. aku bagitau dia itulah masalah perempuan paling besar.. berfikir dgn perasaan.. bukan dgn pikiran.. laki balik lambat sket pikir yg bukan2 sedangkan laki tuh buat keje.. kebykn lelaki tak pikir psal nak kawin lain tapi org pompuan yg lebih byk pikir psal benda tuh..

contoh kat dia.. katakanlah suami punya bisnes kat afrika dan malaysia.. bukankah lebih baik kalo suami punya isteri di malaysia dan afrika.. sebab itu akan lebih memudahkan semua pihak.. isteri tak perlu pening2 pikir laki dia main pompuan sebab tahu kat sana ada yg jaga laki dia.. begitu juga lelaki tak pening pikir sebab ada yg menguruskan..

malah kalo isteri malaysia nak datang ke afrika dah tak pening.. ada yg sambut, bawa jalan2, sentiasa ada teman.. suami pun tak pening nak entertain dan boleh konsentrasi pada bisnes..

kadang2 aku rasa org pompuan nih lebih byk pikir psal seks dari lelaki.. lelaki pikir sekali2 jer tapi kalo pompuan berkali2.. pandang laki lain macam jer mesti bab seks yg keluar.. taulaa leh multiple climax tapi lelaki bukan buat hanya utk seks.. kalo utk seks lelaki nakal lebih prefer one-night-stand.. tak pening pala..

Ashra quote:
rasanya org lelaki je suke berfantasi pasal sex.lelebih.sket2 sex cam takde kiblat lain hehehe..org pompan pon ade pk juga tapi takde le seketara org lelaki nih..

bila aku sebut seks bukan atas ranjang jer.. memikirkan bahawa lelaki cari lain atas dasar sedap juga bermakna ikir psal seks kan? walaupun bukan utk diri sendiri..

Ady1661 quote:
kekadang org lelaki ni kalah ngan pujuk rayu org pompuan... Kekadang yg tak perlu didahulukan, didahulukan sbb 'cair' termakan pujuk rayu punya pasal... Tu buat ada kepincangan adil di situ...

bab kepincangan adil tuh laa kita kena tahu hakikat lelaki.. siapa kita sebagai lelaki.. kemudian baru kita kenal apa hakikat suami.. selepas itu kita takkan ada masalah ttg hakikat isteri.. kita lelaki.. we rule the world.. itu fitrah.. insya-Allah kita sama2laa belajar jadi lelaki supaya dunia kembali aman damai dan tenteram..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008