poverty: new wave entertainment


kebiasaannya, drama 'soap-opera' menunjukkan kehidupan mewah orang2 kaya yang mendapat rating tinggi di tv.. maka invidu2 kelas menengah dan bawah dapat berfantasi akan kehidupan yang begitu dan melupakan kesukaran hidup mereka.

untuk beberapa waktu ini, kemiskinan merupakan satu program realiti yang popular.. mungkin saja baik untuk menimbulkan sikap perihatin atau mungkin saja membuatkan mereka merasa hidup mereka tidak terlalu sukar berbanding org2 miskin yang dipertontonkan..

persoalannya, adakah org2 miskin ini benar2 terbantu atau hanya sekadar manipulasi sosial? atau sekadar memberi 'keseronokan' dgn cara tersendiri dgn melihat kesengsaraan orang lain..

di indonesia, bermacam program realiti tv di indonesia yang menonjolkan kemiskinan yang terkadang memberi kesan membodoh2kan org2 miskin..

ada org miskin diberi duit yg byk tapi harus menghabiskan dalam masa tertentu (cth : rejeki nomplok) yg membuat org ketawa terbahak2 melihat kekalutan si miskin memilih barangan yg terkadang kita dapat merasa kebodohan dlm pilihan mereka..

ada org miskin yg dihadiahkan majlis pernikahan besar2an secara percuma dan diberi pakej bulan madu di hotel berbintang (cth: nikah gratis) yg membuat org geli hati melihat gerak kekok kedesaan mereka menurut apa saja yang disuruh oleh pengacara program..

ada pula org miskin diberi kejutan dengan cara memperbaiki rumah mereka (cth: rumah idaman) yg membuat org tersentuh melihat 'kegembiraan' mereka hingga menganggap pengacara rancangan umpama malaikat..

itu sekadar beberapa contoh, dan pada setiap akhir program tersebut, pengacara akan cuba memancing emosi si miskin ini supaya memberi satu perlakuan yang bombastik.. wajar mereka menangis gembira mendapat sesuatu yang tak pernah mereka impikan akan menjadi kenyataan tetapi adalah perlakuan sebegitu boleh mengubah hidup mereka?

walaupun dari satu sisi, org2 miskin ini mendapat juga keuntungan dari manipulasi tersebut tapi.. sad but true.. ramai dari kita juga merasa 'terhibur' dengan melihat kesengsaraan dan airmata org miskin..


terkini terdapat pula pelancongan mengenai kemiskinan.. Jakarta Hidden Area Tour

memberikan satu pakej lawatan ke pusat kemiskinan di jakarta yang didiami oleh setinggan2 yg tinggal di 'rumah kotak' disepanjang sungai dan rel keretapi..

pelanggan mereka pada awalnya ialah seniman2 dari luar negeri yang mahu berhubung terus dengan kemiskinan disebalik kota gah jakarta.. realiti jakarta yang dirahsiakan.. ini museum hidup indonesia..

adalah tidak mengherankan jika nanti, selepas kejayaan musem hidup rumah panjang di sarawak, kita akan 'memaksakan' org2 asli untuk terus hidup seperti keadaan mereka dahulu, atas nama 'mempertahankan budaya', supaya kita boleh menonton mereka ini utk hiburan kita..

dan ini tidaklah terlalu aneh, kerana sekarang pun pihak2 barat beriya2 mempertahankan hutan tropika dan budaya timur.. 'memujuk' kita untuk melihat sisi buruk pembangunan, sedangkan mereka telah pun 'maju' dengan mengorbankan hutan mereka, supaya nanti mereka boleh datang berlibur menikmati indah negara kita.. dan kita pula, yg haus ekonomi dan mengharap kemakmuran dari pelancongan, sentiasa bersedia melayani apa sahaja kemahuan mereka..

bukankah ini merupakan bentuk 'perhambaan' zaman baru yang sangat menghiburkan? atau hanya sebuah paranoia peribadi?

About this entry

  1. On Tue, Jun 30, 2009 at 1:08 PM, Uya wrote:

    When I was a young child growing up poor, I didnt know/realise that I was poor. I only realise that I was poor when people were charitable to me then only I felt different.

    Last weekend I attended a wedding in Segambut which area looked like the area in the photo yg ada mat salleh tu. The wedding tu very splendour but full of adat/ family ties (Malaysia/Indonesia/Boyan)yg menakjubkan. I was humbled being in that space.

    I dont know where I am going with this writing but the photo in your blog brings out some mixed feelings..

  2. On Tue, Jun 30, 2009 at 11:47 PM, zul ayob wrote:

    Couldn't agree with you more Om... but then, there are things we can learn from their mistakes... i.e. the tropical forest... the one treasure treasure we can't afford to lose...

    bkan sekadar untuk ditunjukkan pada generasi akan datang tapi juga sebagai sumber kelangsungan hidup... haus ekonomi tidak mengapa asalkan nafsu serakah pembangunan tidak kita lampiaskan pada bumi kita yang asalnya tidak pernah gersang.

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008