jaga hati kita



kita tak boleh benci orang, tak boleh benci manusia, sebab itu makhluk ciptaan Allah swt.. yang kita benci adalah perangai manusia sahaja.. hanya saja perangai manusia itu biasanya terkait dengan tuan punya badan itu jualah.. namun kadangkala orang yang sependapat dengan kita pun lain macam juga perangainya, begitu juga orang yang tak sependapat dengan kita elok pulalah perangainya.. intinya jangan benci dan hina manusia.. itu sama dengan benci dan hina Penciptanya.. jaga hati kita..

begitu juga dalam menegur dan menasihat, janganlah marah bila orang tak terima pendapat kita.. kerna tugas kita hanya menyampaikan.. sama ada sampai atau tidak itu bukan urusan kita, hati manusia itu urusan Allah swt.. kenapa nak paksakan sampai juga  hingga merosak hati kita sendiri.. kita yg geram dan marah pada orang lain sebab orang tak nampak 'kebenaran' kita.. rosak pula niat awal kita dek hati yang bergemuruh.. mungkin-mungkin saja orang lain nampak 'kebenaran' yang kita tidak nampak.. intinya sampaikan dan serahkan pada Allah swt.. jaga hati kita..

bila berbincang bersederhanalah.. kerna dikala kita 'benar' maka kita diuji pula dengan riak, ujub dan takabbur.. kita susun bahasa yang indah-indah supaya orang terpesona dengan ayat-ayat kita dan memuji-muji kita.. kita perli, caci, maki dan hamun untuk mematikan patah kata lawan.. yang kita cari 'kebenaran' atau 'kemenangan'? perlukah diisi marah dan benci di dalam hati? benarkah kita mahu menyampaikan kebenaran atau sekadar memuaskan nafsu kita sahaja? intinya bersederhanalah dan berlapang dada lah dalam perbedaan pendapat.. jaga hati kita..

ikhlaskah tutur yang keluar dari mulut kita, bilamana kita pekakkan telinga dari mendengar bicara orang lain? wajarkah kita menghalang orang lain dari berbuat sesuatu yang mereka rasakan 'benar' bilamana kita menahan diri kerana 'benar'? bila kita merasakan 'pekerjaan' orang lain itu meracuni kehidupan kita, terkadang 'diam' kita dianggap membunuh kehidupan orang lain.. kalau kita merasa benar, orang lain juga merasa benar.. 'benar' itu bergantung pada dari arah sudut pandang mana kita melihat.. intinya jika sama-sama berasa 'benar', tidakkah perlu setiap 'kebenaran' itu diberi 'peluang'? jaga hati kita..

adakah yang tidak sama pendapat dengan kita itu 'musuh' kita yang harus kita benci dan perangi? bukankah itu semua saudara-saudara kita? jika benar kita 'benar', adakah kita menangani mereka dengan 'cara yg benar'? jika kita benar dan mereka salah, mengapa pula kita tidak dapat menjaga hati kita.. jika kita 'benar', tidakkah sepatutnya kita bersabar dalam menyampaikan ke'benar'an? bukankah yang utama dalam menyampaikan itu adalah menjaga silaturrahim? atau mungkin saja mereka yang 'benar' dan kita yang sedang disampaikan.. berhati-hatilah kerna kadang kala disaat kita merasa paling 'benar' itulah saatnya kita memperbodohkan diri kita sendiri.. intinya jagalah silaturrahim.. jaga hati kita.

banyak sangat benci.. banyak sangat marah.. kiri dan kanan.. tanya balik dalam diri kenapa kita marah? benarkah marah kita kerana Allah swt, atau kita gunapakai alasan itu untuk menyedapkan hati kita sendiri dan memuaskan nafsu kita sendiri? kita umpat dan fitnah saudara kita sendiri.. kita ratah dagingnya dan kita minum darahnya.. inikah 'benar' kita? kita anggap mereka bodoh bahalul dan kita anggap kita lebih hebat dari mereka kerana kita mengetahui ke'benar'an yang hakiki.. dan mereka juga berfikiran yag sama.. maka tidakkah kita dan mereka adalah sama-sama si bodoh yang hebat kebahlulannya? intinya jaga hati kita.. hidup ini hanya ujian..

wallahualam..

About this entry

  1. semua akan indah pada waktunya...you know !

  2. Anonymous said...

    Manusia selamanya tidak akan mudah menerima pendapat atau ajaran orang lain kerana dalam diri masing-masing ada syaitan bernama QARIN yang menerima arahan IBLIS supaya memandu manusia ke jalan kerosakan! Apa kata QARIN kamu sekarang? "JANGAN PERCAYA CAKAP DIA NI!" Betul tak?

  3. Anonymous said...

    Hello, i rеad youг blog from time to time and i own a similar οne and i was just curious if you get a lot of spam remагkѕ?
    If so hοw do yοu stοp it, any ρlugin or anythіng you can гecοmmend?
    I get so much lаtеly іt's driving me insane so any assistance is very much appreciated.

    Also visit my web-site: http://www.anket-rehberi.com
    Here is my web blog :: anket doldur para kazan big

  4. Anonymous said...

    Аpρreciatіng the timе anԁ energу you put into
    your site and detailed information yοu provide. It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the ѕame out of date rеhashеd mаteгial.
    Fantastic read! I've saved your site and I'm including your
    RSS feeds to my Google account.

    My web ѕite - study abroad experience
    Also visit my blog ... study abroad in italy

  5. Anonymous said...

    Do yοu mind if I quote a few of уouг poѕts as long as
    I рroνide cгedit and ѕouгces back tо your site?
    My webѕitе іs in the very same area of inteгest as yourѕ
    аnd mу uѕers ωoulԁ ԁefinitеlу
    benеfіt from а lot of the infοrmatіon yοu prеsent herе.
    Plеasе let mе κnoω if this аlrіght with you.
    Тhаnk уοu!

    Also ѵisіt my blog post ... eyeuser.com
    Here is my site ... exchange programs

  6. Anonymous said...

    Υour ѕtyle iѕ veгу uniquе comрared to othеr folκs I've read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I'll just book maгκ this pаge.


    Feеl free to visit my blog: trillium-gt.com
    Here is my site ; twins pregnancy

  7. Anonymous said...

    Hello, I check your neω stuff regularly. Үour
    wrіting style іs ωittу, κеeр doing
    what уou're doing!

    Feel free to surf to my web site; SEOPressor

  8. Anonymous said...

    Mаgnificent items from уou, mаn. I've keep in mind your stuff prior to and you are simply too magnificent. I really like what you'vе acquired heгe, really like ωhat уou are sаying and
    thе beѕt wаy by which you аssеrt it.
    You makе it entertaіning and you still carе for to keep it smаrt.
    I can't wait to learn much more from you. This is actually a terrific site.

    Here is my blog SEOPressor V5

  9. Anonymous said...

    I don't know if it's just me or if everyone else encountering problems with your blog.
    It appears as though some of the written text on your posts are running off the screen.
    Can someone else please provide feedback and let me
    know if this is happening to them as well? This may be
    a problem with my browser because I've had this happen previously. Kudos

    Feel free to surf to my blog SEO

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008