ikhlas dalam bersatu



ketika duduk bersandar letih di dinding batu dengan baju lencun basah dek disiram air gatal unit simpanan persekutuan dan hujan petang yang dikurnia untuk mereda asap sesak dari bom pemedih mata, seorang sahabat membuka kata dalam sela-sela nafas yang tersengal-sengal, "kenapa korang buat bodoh saja bila orang-orang politik nih mengkuda-kayu dan merampas perjuangan korang?"

aku senyum melempar pandangan ke deretan ribuan manusia geram yang berjalan dan bersilaturrahim sesama mereka. peluh panas jiwa dan dingin hujan berbaur menciptakan nuansa yang tersendiri. suatu rasa yang tidak mampu tertulis dengan perkataan dan tidak mudah terluah dengan kata-kata.

"apa yang penting adalah kesatuan. kita tak boleh bersatu jika bergerak sendiri-sendiri. dan dalam bersatu mesti ada satu tujuan yang sama," sahut seorang lagi sahabat yang tidak berbaju kuning, dan bukan hanya dia yang tidak memakai baju dengan warna yang diharamkan khusus hari itu.

"dan untuk bersatu kita kena kembali pada yang satu, Allah swt. bila niat dan tujuan kita nih untuk perjuangan menegakkan yang satu itu, maka kita kena istiqamah mengikut kaedah yang satu, Islam."

"walaupun terpaksa bersekongkol dengan musuh yang satu?" tempelak sahabat yang masih tersengal nafas. geramnya bukan kerna ketidaksetujuan mengikut kami tapi kerna merasa sang lembu mencuri nama hasil kerja sang sapi.

"kita tak bersekongkol dengan diorg, tapi bila diorg nak ikut sama kita takleh tolak. takkan tak bagi orang ikut sama buat benda yang betul kan?"

"tak kisahlah kalo diorang ikut kita dengan niat lain, asalkan kita tahu niat kita apa."

"tapi kan, apa yang diorang buat tuh buat orang lain jadi salah sangka dan salah faham dengan perjuangan korang. bukan itu merosakkan perjuangan ke?" kerut di dahi menghiasi wajah tidak puas hatinya.

"ikhlaskan," sambut seorang sahabat yang sudah bangun semula dari duduknya, mengibas-ngibaskan tangan di punggungnya, dan dia menyambung sambil memasang senyum di wajahnya, "semoga dalam jalan keikhlasan, Allah swt akan tautkan hati-hati kita dalam perjuangan."

segerombolan lelaki melewati tempat duduk sebentar kami, mencuit hati untuk bingkas bangun bergabung lagi dengan mereka bersama-sama menyuarakan irama geram.

Bersih! Bersih!


About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008