bincang dan bebel


berbeza pendapat tuh bagus.. cuma kena jaga hati kita sendiri.. kena paham dalam berbincang bukan kita mencari2 menang tapi kita mencari2 solusi.. nih yg kurang bila org melayu berbincang..

tipikal org melayu sembang kedai kopi, dia memang pandai cari sebab.. sama ada pakai fakta, gossip, teori konspirasi dan buat cerita sendiri.. ini memang kehebatan org melayu.. aku sebut sebagai kreativiti dan panjang akal org melayu..

tapi seperti yg selalu kita baca dlm forum nih.. kita tak ada solusi.. kalo ada solusi pun terlalu umum sampai kita rasa solusi tuh takkan boleh dipraktikkan.. ini pun kehebatan org melayu.. kita mempunyai fikiran kritis yg membolehkan kita melihat jauh akan kelemahan setiap tindakan..

malangnya yg kita lihat adalah sisi negatif sahaja.. semua sikap kritis dan analitik nih kita belajar dari penjajah.. ini yg kita tak perasan.. sebab tuh setiap fikiran kritis dan analitik kita hanya berkisar seputar benda2 negatif sahaja.. 400 tahun kita dicanai dari generasi ke generasi supaya mempunyai sikap ini.. inilah kekeliruan org melayu.. kita tau kita hebat tapi dalam hati kita ada rasa rendah diri.. inilah kejayaan penjajah..

dalam berbincang kita kena belajar lihat apa yg ada dalam pendapat org.. nih aku cakap pada diri aku sendiri.. aku cuba nak pahamkan macammana org lain berpikir hingga dia boleh berpendapat seperti yg dia pertahankan.. bila kita paham maka kita akan belajar menghormati pendapat org.. sebab kita paham tidak ada satu pendapat pun yg total betul kerana setiap org punya persepsi sendiri dlm melihat sesuatu perkara..

sama juga bila kita memberi pendapat.. bergantung pada keadaan emosi dan rasional kita pada waktu tuh.. kalo masa tuh kita terganggu dgn situasi sekeliling kita maka kita akan terbawa2 dlm perbincangan.. maka cara kita luahkan pun akan berbeza..

sama cam org membebel.. kalo masa tuh mmg emosi kita tak sesuai utk bebelan.. kita sama ada akan serang balas atau kita buat tak layan.. padahal kalo kita dlm keadaan tenang, maka kita akan cuba dengar dan cari apa yg dibebelkan tuh.. bila kita 'ignore' terlalu awal, kita akan rugi dalam memahami satu perkara yg mungkin penting bagi diri kita.. tapi sebab kita dah bagi 'negative response' maka org yg membebelkan kita pun dah tanak cakap dengan kita lagi.. rugi kita kalo tak ditegur.. teguran tuh nasihat. dengar nasihat dapat pahala..

ini semua Islam dah ajar kita.. adab berbincang, adab berdebat, adab memberi dan menerima nasihat.. begitu juga dengan cara menjaga hati kita sendiri.. kalo kita bercakap dengan rasa riak lain jadinya.. begitu juga bila kita bercakap dengan rasa marah, rasa benci, dsb..

lagi sekali, berbeza pendapat tuh bagus.. kalo tidak evolusi ilmu akan perlahan.. kita akan hanya menerima saja tanpa menggunakan akal pikiran.. rugi tak guna akal pikiran.. sebab itu saja beza kita dengan makhluk lain..

panjang pulak aku membebel ye..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008