tradisi pencarian ilmu..


aku nak tegur satu lagi bentuk pemikiran org melayu.. bila dapat informasi kita tanak dan malas kaji.. kita main ikut saja.. apalagi kalo yg bercakap tuh pakai serban pakai jubah lagi kita seram.. ini corak pemikiran melayu..

bila org kata satu quote tuh dari hadis atau quran, kita pun main ikut saja tanpa kita kaji status hadis atau konteks kebenarannya.. sebab tuh kita nih Islam main ikut-ikut saja.. sebab itu kita tau tapi tak buat.. sebab tuh kita memihak2 hanya mengikut keuntungan kita sahaja..

kita kena kembangkan balik pencarian ilmu dikalangan org melayu.. bukan sekadar mencari2 ilmu utk makan dan buat harta, mahupun cari ilmu utk membanggakan diri dan mencari kehormatan.. kita perlu kembalikan tradisi mencari ilmu untuk kebenaran..

bila mufti kuau fatwa, kita terkejut, bila ada pulak pihak lain kata boleh, kita lega.. nih terkejut dan lega nih apa pasal? psal kita tak berilmu.. kita main ikut saja.. so lepas nih bila ada org sebut psal benda nih kita pun dok ulang laa ayat belah mana yg kita suka.. mana ilmunya?

mufti kuau fatwa pelaburan internet haram, kita kaji kenapa mufti kata haram.. PPIM kata dibenarkan, kita kaji kenapa dibenarkan.. ini ilmunya.. bila kita mengkaji kita makin tahu dan makin faham..

tapi nanti ada pula kata nak kaji camna kita bukan ada ilmu.. aku cuma akan kata kalo camtuh takyahlaa belajar solat, kalo tak tahu kita takyah buat.. lagi senang kan? ilmu tuh ibadah.. cahaya kebenaran.. beramal tanpa ilmu itu org bodoh, berilmu tanpa amal itu org fasik.. tahu belum tentu berilmu (faham).. akan maksud faham itu bukan sekadar faham makna tapi faham segala-galanya.. baru lengkap faham..

kena ingat rezeki tuh hak Tuhan nak bagi kat kita.. harta berlimpah dan nikmat yg Tuhan bagi nih, Tuhan bagi pinjam saja.. kita hidup nih untuk apa? Tuhan dah bagitau, kita nih dijadikan supaya kita menyembah Dia.. hidup kita nih apa? cari rezeki tuh apa? hidup matiku hanya kerana Allah.. itu doa kita hari2..

kita keje nih sebab ibadah.. maka carilah rezeki sebagai ibadah.. pencarian itu yg penting.. bukan rezeki yg kita dapat yg penting.. sebab bahagian kita adalah pencarian, bahagian dapat atau tidak itu hak Tuhan.. kalo dapat syukur, tak dapat sabar.. usaha lagi.. terus usaha, terus ibadah.. proses pencarian nih kita kena jaga, nak jaga kena ada ilmu.. bila nak buat sesuatu kita kaji.. bila dengar sesuatu kita kaji.. bila nampak sesuatu kita kaji.. sebagaimana banyak ayat Quran berakhir, lebih kurang bermaksud, dan untuk mereka yang mahu mengambil pelajaran darinya..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008