pencarian ilmu II


topik: Saham Neraka (harian Metro) Berita Terbaru, Majlis FatwaDah Keluarkan Fatwa Haram
oleh: tirmidzi


aku mengharap hikmah, kita disedarkan akan pentingnya pengkajian dan pencarian ilmu.. bukan main ikut ke hulu hilir tanpa mengetahui apa yg berlaku.. bila org kata untung, kita kelam kabut masuk.. kita tak check pun apa benda yg kita masuk tuh, macammana dia buat untung tuh, terkelabu dengan duit.. bila org kata haram, kelam kabut pulak kita kuau, tapi kita tak pahami dengan jelas apa yg menyebabkan dia haram, apa benda yg dikata riba, kita banyak assume saja dari benar2 paham.. baca tajuk, baca tengah, baca ujung.. baca point buat bekal kalo ada member nak ajak bertekak/debat..

dulu masa sistem perbankan Islam diperkenalkan, byk org melayu tau term2 arab tuh saja.. bila bunyi arab, perbankan Islam laa tuh.. sebab tuh kita masih tahap pandai sebut tapi tak paham makna.. kita meniaga, kita bekerja pun sama.. kadang2 kita tanak ambil tahu supaya kita rasa rezeki kita halal.. pegang hukum kata kalo tak tau tak apa.. sedangkan menuntut ilmu tuh wajib.. kita kerja bank kita kena tahu semua hukum hakam bank.. kita meniaga kena tahu semua hukum hakam meniaga... mengambil upah (bekerja) kena tahu hukum hakamnya.. sama gak dengan melabur..

mungkin sistem kita belajar dari awal dah macam tuh, kita tak digalakkan bertanya.. hanya terima saja.. sedang guru itu tugasnya memberi penjelasan kepada pelajarnya.. tapi kalo tanya banyak2 kat tok guru, tok guru marah kita, samakan dengan yahudi.. jadi kita terima saja apa kata tok guru.. kalo tok guru citer benda kita tak paham, kita agak2 saja ikut paham kita, sebab malu nak tanya.. malu nak cari ilmu.. sama ada takut org kata kita bebal sangat tak paham2 ataupun kita takut kena marah atau tempelak tok guru.. nak baca kitab2, kang org kata belajar dengan kitab itu sesat.. mmg susah nak buat benda yg betul di zaman yang kacau-bilau nih..

kita nih bertindak banyak ikut label.. sebab arqam haram, org takut nak pakai serban hijau, takut bela janggut.. hilang sunnah.. ini semua label.. sebut jihad, dah jadi teroris.. kita buat label baru Islam moderate, Islam ekstim, Islam hadhari, Islam PAS.. sama cam label melayu malas, kita pun jadi malas, kalo tak pun malu dengan bangsa sendiri.. buat label baru, melayu baru.. ini semua untuk pecahkan bangsa dan agama.. tapi herannya kita setuju dan pakai label2 tuh.. org melayu mmg suka label2 nih..

kalau kita tak paham sistem, kita bertanya dan mengkaji.. kalo belajar dgn kafirun pun tak apa.. tapi lepas tuh kita periksa semula berdasarkan hukum Islam.. betul ker tak betul, atau buat2 jadi betul.. hati kita kena jaga.. jangan mencari2 ilmu untuk membenarkan apa yg kita dah buat.. kita cari ilmu untuk cari kebenaran.. kena ikhlas dgn diri sendiri.. cari harta banyak biar melekat di tangan, tapi jangan melekat di hati.. nak tau melekat kat mana, cuba seluk saku kita dan sedekahkan semua.. byk dari kita seluk saku tapi memilih2 cari duit paling kecik.. alasan kang bagi banyak2 rasa tak ikhlas.. apa pasal tak ikhlas? pasal dah melekat kat hati.. sad but true..

satu lagi sikap ambil mudah.. kalo kita dapat duit dari sumber haram, sedekah tidak akan menghalalkannya.. haram tetap haram.. kalo bayar zakat dgn duit judi, naik haji dengan duit rasuah, rosaklah agama.. agama rosak, masyarakat rosak.. apa yang tinggal?

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008