Ada apa dengan Anti-Pornografi?



Sejak RUU APP (Anti Pornografi dan Pornoaksi) diusulkan oleh Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono, di DPR (Dewan Perwakilan Rakyat) pada 14 Februari 2006, isu porno menjadi medan debat antara berbagai pihak. Apalagi jauh sebelum itu, sekitar November 2005, PT Velvet Silver Media, pemegang franchise Playboy di Indonesia, telah diberikan izin penerbitan oleh pemerintah Republik Indonesia. Maka seperti yang dijangkakan demonstrasi besar-besaran berlaku sebaik sahaja pelancaran edisi pertamanya pada 7 April 2006. FPI (Front Pembela Islam) merupakan kumpulan yang paling agresif menentang majalah yang sediakala mempunyai imej pornografi di seluruh dunia, hingga ke tahap cubaan menghancurkan pejabat pemegang franchise Playboy Indonesia.

Pada siang 22 April 2006, diadakan pula di Bundaran HI, Karnaval Budaya "Bhinneka Tunggal Ika", yang mempersembahkan hampir semua pertunjukan kebudayaan dari tradisional hinggalah ke persembahan dangdut oleh Inul Daratista, yang goyangannya disebut oleh Eko Patrio "kayak ngebor aja" hingga mendapat jolokan 'si ratu ngebor'. Karnaval ini secara jelas diadakan untuk memprotes RUU APP yang mereka anggap tidak jelas hingga menjejaskan emansipasi wanita Indonesia. Persembahan ini didukung oleh para selebriti terkenal Indonesia termasuk juga isteri Gus Dur.

Inul menyentuh luka lamanya, dan FBR (Front Betawi Rempug) pula berdemonstrasi di kediaman Inul di Pondok Indah, Jakarta Selatan pada 27 April 2006. FBR menuntut Inul memohon maaf dalam masa seminggu dengan ancaman jika tidak akan mengganggu bisnes karaoke, Inul Vista, dan menghalau dia pulang ke kampung halamannya di Pasuruan, Jawa Timur, membidas komen Gubernor DKI Jakarta, Sutiyoso, yang mengatakan FBR tidak berhak menghalau Inul dengan komen bahawa FBR mempunyai hak menjaga 'kampung'nya dari segala kemaksiatan. Berita terakhir, Nurul Arifin, seorang selebriti yang berjinak dengan politik, mengetuai kumpulan yang menentang RUU APP telah membuat laporan ke Polda Metro Jaya meminta perlindungan dari ancaman FBR.

Inul Daratista, lahir 21 Januari 1979, mempunyai sejarahnya sendiri dengan label pornoaksi di Indonesia. Kepopularan goyang ngebor Inul telah menyebabkan MUI (Majelis Ulama Indonesia) pada awal bulan Februari 2003 menyatakan penampilan Inul menjurus kepada pornoaksi dan menyalahi fatwa yang dikeluarkan pada Julai 2002 tentang pornografi. Suasana memanas ketika itu apabila Raja Dangdut, Rhoma Irama, mengecam dengan keras dan menganggapnya terlalu memicu erotisme dan sensualitas. Keadaan menjadi semakin kusut apabila Gus Dur, bekas Presiden Indonesia dan Ketua Umum Nahdatul Ulama, memberi pendapat yang mempertahankan soal goyang Inul dengan menyatakan setiap orang harus menghormati cara seniman berekspresi. Dan dengan cepatnya lebih ramai selebriti dan tokoh agama memberi reaksi sokongan yang sama.

Siapa FPI? Didirikan pada Ogos 1988 dan buat masa ini dipimpin oleh Habib Muhammad Riziek Syihab. Amat terkenal dengan perlakuan 'penertiban' terhadap kegiatan maksiat dan melanggar syariat Islam, terutama di bulan Ramadhan, yang dilaksanakan oleh pasukan pelaksana mereka yang dikenali sebagai Laskar Pembela Islam. Tindakan mereka sering dikritik kerana membuat kerosakan terhadap hak milik orang lain. Akan tetapi mereka beranggapan mereka harus melakukannya kerna tiada inisiatif dari pihak polis.

Siapa FBR? Tiada pengenalan jelas tetapi merupakan sekelompok yang mengaku penduduk asal Jakarta, orang Betawi, yang diketuai oleh Junaedi, yang merasa bertanggungjawab menjaga keharmonian dan ketenteraman persekitaran Jakarta. Berikutan dengan tindakan mereka terhadap Inul, itu sebagai amaran kerna mereka tersinggung dengan cara yang dilakukan oleh para pendemo ketika Karnaval Budaya yang memperlihatkan bahagian tubuhnya yang dianggap tidak senonoh, merujuk kepada aksi beberapa waria yang memperlihatkan bahagian dada mereka.

Apapun ada pula beranggapan bahawa FPI dan FBR adalah antara kelompok yang bertindak atas kepentingan sendiri dengan menjajakan kepentingan dan nama Islam atau penduduk setempat. Ada yang melaporkan melihat bagaimana FPI menghancurkan sebuah diskotik ketika bulan Ramadhan tetapi tidak mengganggu sebuah lagi diskotik yang berhampiran kerna pemilik diskotik tersebut telah membayar sejumlah wang pada mereka. Begitu juga ada yang mengatakan FBR didalangi oleh individu yang memang telah lama berdendam pada kejayaan Inul dan telah lama berusaha menjatuhkannya.

Bagaimanapun ini adalah contoh bagaimana suatu situasi menjadi rumit dan berpindah dari persoalan politik kepada persoalan masyarakat. Kembali ke persoalan asal, mengapa RUU APP ini diprotes dengan sangat hebat?

Pengertian RUU:

Pornografi adalah substansi dalam media atau alat komunikasi yang dibuat untuk menyampaikan gagasan-gagasan yang mengeksploitasi seksual, kecabulan, dan/atau erotika.

Pornoaksi adalah perbuatan mengeksploitasi seksual, kecabulan, dan/atau erotika dimuka umum.

Dasar protes mereka adalah perkataan seksual, cabul dan erotik. Pada mereka definisi ini tidak jelas. Walaupun begitu terdapat penjelasan dalam RUU seperti berikut:

Seksual adalah hal-hal atau perbuatan yang berkenaan dengan perkara seks, dan persetubuhan atau hubungan seks.

Kecabulan adalah hal-hal atau perbuatan yang mengandung sifat-sifat cabul, yakni sifat-sifat keji dan kotor, tidak senonoh atau melanggar kesopanan dan/atau kesusilaan.

Erotika adalah hal-hal atau perbuatan yang sifatnya berkenaan dengan nafsu seksual atau kebirahian dan/atau dengan sensasi seks yang melanggar kesopanan dan/atau kesusilaan.

Yang dimaksud dengan bagian tubuh tertentu yang sensual antara lain adalah alat kelamin, paha, pinggul, pantat, pusar, dan payudara perempuan, baik terlihat sebagian maupun seluruhnya.

Yang dimaksud menari erotis adalah melakukan gerakan-gerakan tubuh secara berirama dan mengikuti prinsip-prinsip seni tari sedemikian rupa sehingga gerakan-gerakan tersebut dapat dikategorikan sebagai suatu karya seni koreografi. Sedangkan yang dirnaksud bergoyang erotis adalah melakukan gerakan-gerakan tubuh secara berirama, tidak mengikuti prinsip-prinsip seni tari,dan lebih menonjolkan sifat seksual sedemikian rupa sehingga gerakan-gerakan tersebut dapat diduga bertujuan merangsang nafsu birahi.

Rasanya tidak perlu diungkapkan siapa dan apa yang benar atau lebih benar, kerna kebenaran dan kesilapan terlihat dikedua-dua belah pihak. Apa yang lebih menarik ialah bagaimana manusia memberi reaksi mereka terhadap sesuatu pendapat, melindungi dan mempertahankan apa yang mereka percaya. Dan bagaimana pula mereka mahu orang lain mempercayai, memahami dan mengikuti apa yang mereka rasakan benar. Mari kita lihat asas dan tujuan usul RUU ini.

Bagian Kedua: Asas dan Tujuan
Pasal 2
Pelarangan terhadap pembuatan, penyebarluasan, dan penggunaan pornografi serta perbuatan dan penyelenggaraan pornoaksi berasaskan keimanan dan ketaqwaan kepada Tuhan Yang Maha Esa dengan memperhatikan nilai-nilai budaya, susila, dan moral, keadilan, perundungan hukum, dan kepastian hukum.
Pasal 3
Anti pornografi dan pornoaksi bertujuan ;
a. Menegakkan dan menjunjung tinggi harkat dan martabat manusia yang beriman dan bertakwa dalam rangka membentuk masyarakat yang berkepribadian luhur kepadaTuhan Yang Maha Esa. ,
b. Memberikan perlindungan, pembinaan, dan pendidikan moral dan akhlak masyarakat

Pihak yang menentang dapat melihat keperluan undang-undang ini dalam membanteras maksiat tapi mereka merasakan terdapat kelemahan dalam usul yang memboleh suatu pihak memanipulasi undang-undang tersebut dengan menyekat lebih banyak. Apalagi mereka merasakan bahawa undang-undang ini terlalu bias dengan wanita. Bagi mereka bakal ada manipulasi yang akan menyekat kreativiti. Wanita diatur cara berpakaian, apalagi dengan budaya berpakaian di Jakarta yang dikaitkan dengan ekspresi jatidiri. Begitu juga dengan sikap keterbukaan dalam media, walaupun asasnya adalah keuntungan material. Mereka yang memprotes kebanyakannya adalah para seniman dan artis, yang secara realitinya bergelumang dengan dunia glamour. Para penulis, pelakon, penyanyi dan penghibur yang mengklasifikasikan diri mereka 'hanya mencari rezeki yang halal'.

Dipihak yang menyokong juga melihat keperluan yang sama dalam membanteras maksiat, dan mereka tidak mahu dihalang lagi, mahu RUU ini diperakukan secepatnya dengan harapan agar RUU ini boleh menjadi ubat terhadap segala penyakit sosial yang tidak sanggup lagi mereka hadapi. Ini boleh menjadi tiket buat mereka untuk mempunyai lebih kuasa dalam melaksanakan pemberantasan secara besar-besaran.

Realiti hidup di Indonesia, terutama di Jakarta, kegiatan maksiat adalah satu jalan mudah untuk menyelesaikan masalah dalam masyarakat. Kegiatan maksiat adalah satu cara mudah menyelesaikan masalah kewangan bagi banyak individu, baik perempuan mahupun lelaki. Pelacuran dan kegiatan yang mendokongnya merupakan profesi terbesar. Walaupun tidak terlalu menjanjikan kemewahan yang sering mereka impikan tapi merupakan satu jalan keluar yang mudah dan murah bagi mereka yang kesempitan hidup dalam kota yang segalanya berasaskan duit. Kota yang menganggap menjual diri untuk menghidupkan keluarga lebih baik daripada membiarkan anak-anak kecil mati kelaparan. Kota dimana belas kasihan tidak diperolehi dengan percuma.

Hampir setiap penduduk Jakarta terlibat dalam industri maksiat. Rating tv dan radio tidak akan naik tanpa erotisme. Majalah dan suratkhabar yang mempunyai percikan berita dan foto panas merupakan yang paling laku dipasaran. Iklan yang tiada unsur wanita atau lelaki seksi hampir tidak dipedulikan. Anak-anak muda akan dianggap kampungan dan tidak 'gaul' jika tidak berpakaian ketat dan seksi. Budaya ini mengambil masa yang lama untuk bertakhta dalam pemikiran masyarakat, hingga sudah dianggap normal dan tidak memalukan lagi untuk membicarakan persoalan seks dengan cara yang tidak wajar. Malah memperkatakan sesuatu yang dianggap taboo dalam masyarakat sudah dianggap sebagai bersikap terbuka dan matang.

Bukan keruntuhan moral yang menjadi isunya, tetapi yang lebih diherankan ialah rasional cubaan mengubah budaya ini dalam sekelip mata. Apalagi mengharapkan RUU APP sebagai ubat segera terhadap barah masyarakat. Undang-undang sahaja tidak akan mampu mengubah semua ini. Selain dari perancangan tentang pelaksanaan undang-undang, program-program dokongan untuk membantu mengarahkan dan menghidupkan budaya yang sewajarnya juga perlu diperkenalkan jauh-jauh hari sebelum pengusulan undang-undang.

Perubahan drastik akan hanya menakutkan, walaupun perubahan itu direkacipta untuk kebaikan umum. Manusia perlu masa untuk berubah. Manusia bukan sekadar perlu larangan tapi juga perlu dipimpin. Adakah kita sudah memasuki era perang sehingga semuanya harus diruntuhkan dan dibangunkan dalam hari yang sama? Adakah kita sudah putus asa terhadap semua yang kita lakukan? Jika begitu, andai saja kita seorang nabi, sudah tentu kita sekarang ini sedang mendoakan agar Tuhan menurunkan bala pada umat kita. Begitukah sikap kita?

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008