AirAsia oh AirAsia

semalam utk kali ketiganya aku naik AirAsia.. kali pertama masa first flight JKT-KL.. dah banyak aku dengar citer psal AirAsia nih.. aku pilih bukan sebab paling murah tapi sebab paling senang nak booking.. online jer.. tapi kali nih aku rasa makin teruk lak walaupun pramugara/i dah boleh kawal penumpang..

aku teringat masa member aku komplen bila golf dah bukan sukan eksklusif lagi.. sama dgn AirAsia dgn slogan 'we make everybody fly'.. semuanya dah tak sama lagi.. kalo korang penah naik AirAsia mesti korang paham apa yg aku nak sebut nih..

aku bukan nak memperkecilkan.. tapi aku rasa AirAsia dah buat salah pada semua airline lain.. baguslaa semua org boleh naik kapalterbang.. tapi attitude.. aku pernah naik MAS kat pendalaman Sabah.. attitude jauh lebih baik dari penumpang AirAsia.. aku tak rasa berlebihan bila member aku komen macam kambing masuk reban waktu hujan.. berebut2.. end up pramugara/i naik angin pastuh layan cam layan budak sekolah rendah nak naik bas gie rombongan ke klcc.. ko bayangkan international flight tuh..

air-asia main girlskalo dulu org lebih suka naik kapalterbang tak bawa beg.. semua beg masuk luggage.. ini semua bawa beg bukan kecik anak punya beg.. bila nak boarding stuck kat imigresen.. dahlaa kena buka semua beg satu2.. dah delay.. pastuh boarding masuk pun delay sebab berebut.. dah masuk lagi sekali berebutkan tempat duduk.. akhirnya kapalterbang aku semalam delay dekat 1jam.. hanya psal masalah teknikal.. bila kapalterbang dari KLIA delay dah tentulah dari JKT juga delay.. aku jeling2 kat kertas mamat pramugara tuh, 50% flight AirAsia reschedule dalam hari yg sama..

dan satu lagi yg kelakar.. aku naik airline lain murah dan mahal, purata penerbangan KL-JKT hanya 1jam 40min.. paling lambat 1jam 45min.. tapi AirAsia amik 2jam.. kawan aku kata itu sebab dia amik masa nak jual nasi lemak.. heheh.. kelakar tapi benar..

aku juga teringat masa aku baru2 naik kapalterbang dulu, org selalu nasihat kena minum byk sebab mudah dehidrasi di latitud tinggi.. jadinya secara asasnya, adalah kewajiban airline menyediakan minuman utk penumpang.. cuba ko bayangkan yg ko lupa bahawa ko cuma ada RM2 jer kat poket.. yg lain semua dah termasuk dlm luggage.. tak pasal ko kena tahan dehidrasi sebab air mineral harga RM4.. nak hutang tak leh lak tuh..

takder salah buat camtuh.. yg salah bila kita kompromi.. kita setuju tak dapat apa2 asalkan bayar murah.. inilah masalah asasnya sehingga kita kompromi keperluan asas.. sama cam hospital kerajaan.. kita yg kompromi mau servis yg lebih baik.. mahal sket takpa.. kita ok.. tapi ada org lain yg jadi mangsa.. maka hati2lah apabila berkompromi.. jgn kompromi tentang keperluan asas.. kompromi hanya utk extra servis..

itu belum ko tengok yg berbaris kat kaunter check-in.. berderet2.. almaklumlah bak kata mat saleh belakang aku semalam.. itu risiko naik kapalterbang murah.. nak tip top naiklaa kapalterbang arab.. aku sengih jer.. apa nak buat lagi kan?

About this entry

  1. RALAT:
    ======
    AirAsia - Now Everyone can fly
    Lion Air - We make people fly

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008