Siapa yang didiskriminasi?

Topik: Melayu di 'Pulau' Pinang terpinggir...

hazairi wrote:
So, do you mean by discriminating the non-Malay race, is the best way to maintain healthy competition with the Malays?


aku tertarik dengan penggunaan perkataan "diskriminasi terhadap kaum bukan melayu".. adakah 'hak keistimewaan org melayu' itu merupakan satu bentuk diskriminasi terhadap bukan melayu? begitukah pemahamannya?

pahamilah bahawa apa yang disebut 'hak istimewa' org melayu itu tiadalah apa yang istimewa.. hanya sebutan digembur2 org supaya terlihat org melayu ini dilindungi.. melayu masih tetap warga kelas kedua.. masih tetap dikuasai oleh bangsa lain.. masih menumpang di tanah sendiri..

bangsa kita nih lemah pikirannya, walau bukan begitu asalnya, tapi penjajahan telah meredam kekuatan dan kepakaran org melayu.. lihat sajalah bagaimana kita menolak malayan union.. apakah yg kita tolak? kita menolak konsep jus soli, bukan kita mempertahankan kehilangan kuasa raja-raha, kerna di waktu itu raja-raja memang sudah berada di bawah telunjuk penjajah.. malah raja-raja dan tandatangan pun malayan union tuh.. kita bangkit ingatkan raja-raja akan tanggungjawab mereka.. tetapi ingatlah perjuangan asal ialah kita menolak konsep jus soli.. tapi apakah yang terjadi? kita konon merdeka dan kita menerimapakai konsep tersebut.. atas arahan siapa? penjajahlah yang memberi syarat kalau nak merdeka ikutlah kata mereka..

kita merdeka atas telunjuk penjajah.. asal dapat nama merdeka.. tapi merdeka benarkah kita? selepas merdeka melayu berpesta konon menang perjuangan.. tapi kita tak sedar apa yaang menjadi piala kemenangan kita? apa yang harus kita bayar untuk merdeka? org melayu punya kanun undang2 sendiri, tapi kita mengambilpakai perlembagaan penjajah.. orang melayu punya konsep pemerintahan sendiri yang berdasarkan sistem khalifah, kita pegang demokrasi.. pendidikan kita ala barat, agama hanya satu subjek seperti subjek yang lain, sekadar tahu tapi tiada amal.. kita bina satu masjid, kaum lain bina berpuluh kuil mereka.. kita diberi meniaga yang kecil2 sedang jaringan perniagaan yang besar yang dahulunya dikuasai oleh penjajah dikuras oleh kaum lain.. ini harga besar yang kita bayar untuk merdeka yang kita jerit2kan tiap2 tahun dibawah menara jam.. inikah budaya melayu?

sejak sebelum merdeka hinggalah sekarang kita terlalu sibuk berpolitik.. bukan kita semakin kuat melainkan kita semakin terdesak.. setiap kali pilihanraya parti kaum lain mendapat kerusi baru, kerusi siapakah itu kalau bukan kerusi umno, kerusi politik org melayu diberi atas alasan perpaduan.. siapakah yang semakin padu? sekali2 cubalah hitung berapa banyak suara melayu dalam parlimen.. semakin meningkatkah setiap sessi parlimen? siapa yang didiskriminasikan?

salah satu hak istimewa org melayu yang paling hebat, tanah rizab melayu.. asal diadakan tanah rizab melayu ini ialah untuk menghalang org melayu daripada menjual tanah dan tersisih dari pembangunan.. lihatlah dimana kedudukan tanah rizab melayu.. tanah-tanah hutan yang tidak bernilai, itulah rizab melayu.. harganya pula jauh lebih rendah.. bilamana tanah itu berpotensi maka ditukar status pula dengan gula-gula diganti dengan tanah lain.. tanah rizab yang mahal ditukar status dan diganti dengan tanah yang tidak bernilai.. siapa yang didiskriminasikan?

dalam rantai perniagaan, kajilah dimana posisi org melayu? kita berada dibahagian pengeluar dan pengguna.. pemborong dan peruncit yang ditengah siapa? kita promosi halal hub, siapa yang menguasainya? melayukah? kita ambil contoh mudah, org melayu sekarang dipromosikan untuk membela kambing secara besar2an.. pasaran mmg masih besar tetapi saingan utama ialah kambing import.. daging import ini jauh lebih murah.. beza hingga rm5/kg.. siapakah dijaringan pengimportan daging? mampukah kerajaan mengurangkan import daging2 tersebut untuk memberi ruang nafas lega kepada penternak2 melayu? lihat bagaimana penternak2 ayam cina mendesak kerajaan untuk menghalang pengimportan ayam import dari thailand, hingga kerajaan tunduk pada tuntutan mereka.. tapi tiada inisiatif setakat ini untuk melindungi penternak melayu.. yang ada hanya bantuan dan subsidi makanan dan baka, bukan bantuan pasaran.. siapa yang didiskriminasi?

begitu jugalah yang berlaku dalam sektor2 lain.. perhatikan dan kajilah.. jangan sekadar mendengar pendapat dan mengandai2.. dalam tentera dan polis, mmg kita lihat byk prebet, konstabel dan pegawai2 rendah itu org melayu, maka kita berandai bahawa bukan melayu tidak berminat mempertahankan negara, tapi kita lupa siapakah pula yang berada dalam mes pegawai, mereka ada jalan pintas mereka sedang melayu merangkak dari bawah.. dan kita kata bukan melayu didiskriminasi?

dalam setiap diri kita ada jawapan pada soalan yang kita cari.. kita menyuluh didalam terang.. kuman di seberang laut kita nampak, gajah didepan mata kita tak nampak.. lihat dan jelajahlah diri melayu kita.. jawapan segala persoalan berada di situ.. kerna persoalan timbul kerna kita menyedari akan kebenaran sesuatu.. maka galilah kebenaran dalam diri dahulu sebelum bertanya2 ke sekeliling kampung..

wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008