rumahtangga: dulu dan sekarang..

org zaman skrg nih sebelum kahwin bercinta bagai nak rak.. jadi pada tahun2 awal perkahwinan, sang suami baru nih sayang sangat kat isteri baru.. apa mintak sumer bagi.. almaklum benda baru dapat, kena jaga.. merajuk sikit cepat2 pujuk.. bla bla bla.. ini maslahnya.. sang isteri terdidik untuk manja dan diajar dengan mentaliti bahawa apa sahaja yg dia nak dia dapat.. dan para isteri menggunakan strategi seksualnya untuk mendapatkan apa sahaja yg diingininya.. saat yg sama sang suami masih terbuai kesedapan alam pengantin baru..

keadaan berbeza dalam beberapa perkahwinan yg dirancang yg aku lihat.. dalam perkahwinan yg dijodohkan oleh org tua mahupun saudara mara tapi rak-rak-rum cinta.. tahun2 awal perkahwinan dipenuhi dgn berbagai adaptasi dan toleransi.. ini dalam rangka menyesuaikan diri dan mengenali diri pasangannya.. penetapan peraturan lebih mudah dibuat dan dilaksanakan.. persetujuan2 penting tidak dibuat atas dasar emosi semata dan mengambilkira kepentingan kedua belah pihak..

tahun2 awal perkahwinan sangat penting dalam membuat kita mengantisipasi kesinambungan perjalanan seterusnya.. membuat perubahan selepas tahun2 awal ini merupakan sesuatu yg tidak mudah.. ditambah dengan komitmen terhadap harta bersama dan anak2.. tapi sukar bukanlah bermakna tiada peluang langsung.. dedikasi, kesabaran, konsistensi dan komitmen yg lebih tinggi diperlukan..

di zaman ini konflik rumahtangga lebih rumit.. kita dapat lihat bagaimana lebih banyak suami tidak mampu untuk menjadi lelaki dan isteri tidak dapat mempercayai dan bergantung sepenuhnya pada suami.. 'conflict of interest' sering berlaku.. vision alignment is not synchronise.. ini mewujudkan ketidaksefahaman, menjadi 'racun' yg perlahan2 mewabak dalam rumahtangga..

kita ambil contoh mudah.. atuk aku.. dia akan keluar rumah bila2 masa nak rasa perlu.. dia tak perlu tanya atau 'mintak kebenaran' daripada nenek aku.. dan nenek aku tidak pernah bertanya atau curiga.. walau jam berapa sekalipun atuk aku balik, nenek aku akan tetap setia menunggu untuk membukakan pintu dengan senyuman.. walaupun nenek aku yg akan mula2 bangun keesokan paginya..

tidak pernah pula nenek aku merungut2 ttg kekurangan didapur, apalagi untuk meminta2 sesuatu yg dia tahu tidak mungkin dapat disediakan oleh atuk aku.. nenek aku hanya memfokuskan hidupnya untuk menjaga rumah dan anak2nya seramai 8 org.. dan membantu pula atukku di kebun..

adakah nenek aku simbol seorg isteri yg ketinggalan zaman? dan keadaan rumahtangga atuk dan nenekku hanya realiti zaman dulu dan tidak signifikan dengan kemodenan hidup kita sekarang?

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008