Rumah Orang Tua - satu alternatif?


dilema pada anak2 dalam menjaga orang tua.. nak jaga sendiri atau nak hantar ke rumah orang2 tua? meh kita lihat balik..

org kata bila mak bapak kita dah tua, masa nih laa anak2 pulak jaga mak bapak.. kan mak bapak kita dulu pun jaga kita, apa kita buat pun dia sabar.. makan kita dia suap, berak kita pun dia cuci.. so bila dia dah tua maka tanggungjawab kita laa pulak jaga diorg..

asas orang melayu takut dikata orang.. so nak tanak dia akan cuba kumpul adik beradik dan jaga orgtua.. adik beradik pun sebab takmo dikata tanak jaga mak bapak sendiri, setuju tanpa syarat.. biasanya anak sulung yg akan initiate dan uruskan semua jadual dan jaga perbelanjaan..

realiti zaman skrg, suami isteri bekerja, komitmen pada kerjaya dan business, jarak antara rumah sendiri dan rumah mak bapak, beza latarbelakang antara keluarga sendiri dan keluarga mertua..

katakan ada masalah menantu tak selesa nak jaga mertua.. maka org semua pun akan katalah anak pompuan yg patut jaga, no excuse.. tapi camna kalo hubby dan anak2 dia pula tak selesa.. kita takleh simply kata takleh rasa camtuh, kena hilangkan rasa tuh, itu mak dan nenek sendiri, pastuh ada lak doakan kalo tak jaga mak nanti anak2 akan buat kita balik. tuh nanti ada lak yg akan sebut, bila bab harta anak lelaki kontrol, bila orgtua sakit anak pompuan lak kena tanggungjawab.. mula laa buka cita aci aci buka pintu.. itu tak aci, ini tak aci..

jaga orgtua tak sama dengan jaga budak kecik, walaupun perangainya macam budak kecik. belum lagi orgtua tuh jenis mulut laser, merungut2, nyanyuk, keluar rumah tak bagi tau, etc. belum lagi citer membezakan cara menjaga.. org nih jaga tak elok, org tuh tak bagi makan cukup, org tuh upah org lain jaga.. mula pulak episod muncung sini muncung sana.. belum kes orgtua yg pilih anak mana dia nak jaga dia, lagilaa episod pilih kasih pulak..

alhamdulillah kalo adik beradik sehati sejiwa, menantu pula sangat memahami.. ada solution dan saling menghargai.. itu peranan ibubapa dalam mendidik..

tapi salahkah hantar org tua ke rumah kebajikan? apa problemnya?

biasanya kita takut org mengumpat kita. kata kita adik beradik tanak jaga makbapak sendiri. kesian kat orgtua tuh. tapi org tak kesian kat kita yg macam nak pensan atur jadual hidup kita.

dan org juga akan kata anak2 takkan tengok orgtua kat rumah kebajikan. sedangkan kalo jaga sendiri, let say kita buat jaga sorang seminggu, kalo anak empat, sebulan sekali baru jumpa anak satu2.. kalo rumah org tua mungkin kita leh set datang jengok dia every weekend, atau yg dekat leh datang hari2 tengok dia.

sunyikah org tua bila kat rumah kebajikan? kalo anak jaga pun biasanya bukan masa berkualiti, hanya kuantiti.. duduk sama berharian tapi tak sembang pun, takder layan dia pun. paling2 siapkan makan minum, mandikan dan basuh berak, tuh pun kekadang kita membebel bila org tua tuh tak selesa.

kat rumah kebajikan, org tua tuh at least ada laa yg melayan.. apalagi bila yg takleh bergerak, ada org buatkan fisioterapi, kat umah kita sibuk, kemas rumah, urus anak2, urus laki, bila masa nak buat fisioterapi, silap2 kita sendiri stress.. jadi citer lain pulak.. kat rumah kebajikan dia pun ada kawan2, leh laa dia berborak kongsi citer masa dia muda2, citer yg kita pun dah hapal dok dengar hari2..

kalo dia sihat ada lak aktiviti dia buat, tanam pokok, baca majalah, kalo kat umah kita, kita takut dia penat, kita takut pasu pecah, kita risau dia buat sepah..

aku bukan suggest orang hantar makbapak kat rumah orgtua, cuma aku melihat itu sebagai satu alternatif.. kita kena praktikal, mengapa harus buat sesuatu yg kita tahu kita takleh buat.. mengapa tambah stress dalam hidup kita yg dah tersedia stress.. adakah kurang kasih sayang kita kalo kita tak jaga diorg personally..

maslaah yg aku lihat ialah bagaimana masyarakat dan media label rumah orgtua tuh.. yg kita selalu tau, orgtua takder anak2 tengok, sunyi, menangis.. itu hanya half true.. masuk rumah orgtua nih macam kita masuk asrama dulu.. mmglaa ada yg homesick tapi kalo byk kegiatan dan tenang, ada lak yg takmo balik masa cuti..

citer orgtua nih sama cam citer menjaga anak istimewa.. kita takleh simpan kalo kita tau benda itu akan lebih memudaratkan dia.. anak2 yg istimewa kita hantar untuk dapatkan skill sebab kita sendiri tak mampu nak ajar.. bukan kita hantar dan tinggalkan diorg.. kita jengok, kita ambil mereka pulang umah kita secara berkala.. hidup mereka lebih teratur..

sebab tuh aku pesan kat anak2 aku, kalo aku menyusahkan diorg masa aku tua nanti (nauzubillah) hantar aku ke rumah orgtua.. jgn biarkan aku rosakkan hidup diorg.. aku tak pernah harap anak2 akan jaga aku.. tanggungjawab aku jaga anak2 aku, tanggungjawab anak2 aku jaga anak2 diorg, cucu2 aku.. bukan jaga aku.. tapi kalo diorg degil gak nak jaga aku, aku doalah agar aku tak menyusahkan diorg, sebab aku sayang diorg, hidup diorg lebih penting dari hidup aku..

hargailah orang tua, tiada yg lebih utama dari membuat mereka bahgia. bahgia dengan cara sepatutnya, bukan dengan cara kita.. sebab banyak aku tengok org jaga orgtua sebab nak bahgiakan diri sendiri, supaya org tak mengumpat, tapi orgtua tuh menahan sabar sebab sayangkan anak2.. kita jer yang rasa dia bahgia, tapi kita tak tahu dia hanya tkut kehilangan kasih sayang anak2nya..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008