Marah atau takut?


org marah kerna ada perasaan takut dalam dirinya.. marah itu bukan tanda berani.. orang berani dia takkan marah dan sentiasa tenang.. memahami kemarahan adalah sebenarnya memahami ketakutan yg tersimpan dalam dirinya.. sama seperti tukang buli..

contohnya bila orang kutuk kita kaw2.. kita marah.. cuba kita tengok kenapa kita marah.. kerna kita rasa diperlecehkan.. kerna kita takut orang lain akan kata kita bodoh.. kita kecik hati bila orang merendah2kan diri kita.. ketakutan nih yg merangsang adrenalin kita, jadi agresif, otak kita translate sebagai marah..

byk dari kita marah kita simpan dalam hati, tapi otak kita dah set apa kita nak buat kalau kita marah.. kita nak menjerit, maki, gigit, mencakar, pukul, tendang, etc. tapi realitinya kita simpan, sebab kita ada ketakutan yg lain pula yg menahan ketakutan yg menyebabkan kita marah tadi.

contoh, boss kita marah kita depan2 orang, kita rasa org tengok kita bodoh, kita marah, kita rasa nak bagi penumbuk tepat pada batang hidung dia, tapi kita simpan apa kita nak buat sebab kita takut kena buang kerja, kalo kena buang kerja kang sapa lak nak bagi makan anak bini kita..

kita balik rumah, sedang marah tadi masih kita simpan, sampai rumah bini lak terrrbuat hal kecik, yg mmg kita tak suka tapi tak penah bagitau dia sebab kita takut kalau bagitau nanti dia kecik hati, tapi sebab hal adrenalin kita masih tinggi kita termarah, melepaskan marah kat opis yg kita dok tahan dari tadi. kita tercakap tinggi, bini kecik hati, kita rasa menyesal, tapi kita rasa pulak yg bini kita nih cam tak appreciate kita yg keje teruk untuk provide kemahuan dia sampai kita kena maki kat opis, kita takut pulak rasa kena queen control, tambah lagi marah..

isteri pulak sebab kecik hati, mungkin marah sebab takut laki dah tak sayang lagi, merajuk mintak dipujuk. suami pulak sebab dah byk sgat marah yg berserabut dalam kepala, tatau mana satu nak cool down kan dulu, tiba2 otak bawah sedar dia terhantar mesej asal dia nak penumbuk muka boss, suami pun terrrtumbuk bini.

bini meraung, laki mulai lega tapi kompius.. minta maaf.. isteri merasa suami tak sengaja, monitor keadaan lepas tuh dan rasa suami dah ok, isteri maafkan sebab ada takut ditinggalkan.. situasi ok balik..

does it ended there? not yet.. situasi akan berulang lagi diwaktu yg lain.. bila benda nih berulang2.. hingga satu tahap suami pulak rasa lega pukul bini bila marah tak lepas, dan bini pula akan sentiasa memaafkan suami sebab takut kehilangannya.. sampai satu masa suami meledak dengan lebih dahsyat dan isteri dah tak tahan..

ada banyak lagi situasi yg lebih kompleks dan reaksi yang lebih kusut.. apa yang aku nak sebut adalah baik kalo kita mulai memahami ketakutan dalam diri kita.. bukan sekadar apa yg kita rasa tapi apa sebenarnya ada dalam diri kita.. setiap dari kita hidup dalam ketakutan dan kesedihan..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008