implikasi buah khuldi

emm.. asal kejadian manusia itu Tuhan menciptakan lelaki.. dan Hawa diciptakan atas dasar kesunyian Adam as dan dari sebahagian dari diri Adam as sendiri.. ini hakikat wanita.. wanita diciptakan bukan untuk melengkapkan tetapi utk menghibur dan menemani lelaki.. asal kejadian perempuan itu sendiri menyebabkan lelaki tidak sempurna..

mengapa buah khuldi jadi larangan di dalam syurga yg sepatutnya semua halal? bukanlah satu kesilapan Adam as memakannya bahkan larangan itu tersirat dgn hikmah.. itu adalah pilihan buat Adam as.. dia tahu akan implikasinya ttg buah khuldi.. maka mengapa Tuhan menjadikan Hawa? benarkah Adam as kesunyian didalam syurga? bukankah syurga itu sebaik2 tempat sehingga seharusnya erti sunyi itu tidak sepatutnya wujud didalam kamus tenang? Adakah Hawa dijadikan utk menjadi sebab Adam as membuat pilihan memakan buah khuldi?

wanita adalah asas mengapa lelaki membuat pilihan diluar kemahuannya? apakah kehidupan lelaki yg sebenar? benarkah wanita diciptakan supaya lelaki menikmati dunia? maka apa pula kehidupan wanita? benarkah lelaki perlukan wanita? untuk apa?

begitu banyak soalan yg hanya terjawab dgn memahami hakikat wanita.. apa hakikat wanita? lihat pada asal penciptaannya.. mengapa Tuhan menciptakan Hawa utk Adam as? wanita diciptakan utk lelaki.. dan mengapa pula kemudiannya lelaki dilahirkan oleh wanita? adakah hikmah yg lain? mengapa Tuhan menjadikan wanita berkemampuan utk hamil dan melahirkan sedangkan lelaki lebih mampu utk melakukan semua itu? benarkah lelaki lebih mampu?
berbalik pada persoalan buah khuldi.. byk yg melihat buah khuldi sebagai simbol pada pilihan.. sedangkan Adam as memahami akan impak terhadap larangan tersebut dan Tuhan Maha Mengetahui bahawa Adam as tidak akan membuat pilihan yg bertentangan dgn larangan.. seterusnya Tuhan ciptakan Hawa dari bahagian tubuh Adam as yg paling lemah.. mengapa bahagian tersebut?

ada yg melihat penciptaan Hawa dari rusuk Adam as sebagai simbol bahawa sekuat mana pun lelaki jika bahagiannya yg terlemahnya digunakan maka dia akan melakukan apa saja walau diluar kemahuannya.. apakah bahagian terlemah tu?

byk yg berpendapat bahwa penceritaan buah khuldi ini adalah berkaitan dgn hidup.. ttg bagaimana hidup ini adalah mengenai membuat pilihan.. Tuhan perjelaskan dgn kebaikan dan kejahatan, pahala dan dosa, syurga dan neraka.. dan Tuhan katakan bahawa Dia Maha Mengetahui akan segala yg telah, sedang dan akan berlaku.. ttg bagaimana Dia Maha Mengetahui apa yg terdetik dalam hati manusia.. tetapi Dia Maha Bijaksana memberi kita pilihan.. apa maksudnya? Dia mahu kita memilih sedangkan Dia tahu apa pilihan kita? apa maksud hidup?

kita tinggalkan dulu persoalan tuh dan berbalik pada wujudnya wanita.. maka apa pula fungsi wanita dalam kehidupan? Tuhan menjadikan lelaki utk dunia.. Tuhan menjadikan wanita untuk lelaki.. berapa banyak lelaki yg memainkan peranannya terhadap dunia dan seramai manakah wanita berfungsi utk lelaki?

antara panggilan anak dan suami.. siapa yg perlu didahulukan oleh wanita? anak itu harta buat bapanya.. apa pula harta isteri? lebih mudah lagi dimana redha isteri?

balik pada persoalan 'anak itu harta buat bapanya'.. mengapa anak harus menyahut panggilan ibu dahulu dari bapanya? lebih mudah juga dimana redha seorg anak?

ada yg membuat kesimpulan.. seorg lelaki harus lebih menyayangi ibunya dan seorg isteri harus menyayangi suaminya melebihi dari isi dunia.. dunia lelaki adalah ibunya dan dunia wanita adalah suaminya.. how true is the truth?

kembali pada asal penciptaan.. wanita diciptakan utk lelaki.. bukan hanya lelaki yg harus menghargai tetapi wanita utk menginsafi wujudnya sendiri.. seterusnya lelaki dilahirkan oleh perempuan.. Maha Bijaksana Tuhan pencipta seluruh alam semesta dan isinya.. kesempurnaan hidup berlaku..

bagaimana jika lelaki tidak dilahirkan oleh wanita dan diciptakan seperti penciptaan pertamanya? dimana kedudukan wanita dalam kehidupan? menginsafi itu membuatkan ada yg berpendapat bahawa setiap keburukan yg dijadikan dan diturunkan kepada kita itu adalah kebijaksaan Tuhan Yang Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hamba-Nya.. dan setiap kekurangan kita itu terpulang pada kita utk menjadikannya bagaimana.. itu pilihan yg kita ada.. setiap itu sebagai tanda betapa kerdilnya kita disisi-Nya.. wallahualam..

About this entry

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008