memberi makna pada hidup




'hidup ini hanyalah pentas sandiwara'

dulu aku anggap ungkapan ini hanya digunakan oleh org2 yg kecewa dlm merubah hidupnya. tapi sejak kebelakangan ini aku seakan mengakui bahawa mmg itulah makna kehidupan. kerana sememangnya kita adalah para pelakon yg memainkan watak2 yg bersesuaian dengan skrip sandiwara yg kita pilih. sehinggalah watak2 itu dimatikan di salah satu babak dlm sandiwara tersebut.

'hidup ini adalah suatu kepura-puraan'

hanyalah satu lagi ungkapan kekecewaan pada aku, suatu waktu dulu. namun sekarang aku seakan merasakan bahawasanya itulah yg kita lakukan setiap hari. kita berpura-pura menjadi seseorang yg kita impikan. kita berusaha bersungguh2 utk berpura2 menjadi seseorang yg menjadi diri kita. kesungguhan ini yg menghidupkan kepura-puraan kita.

"ko merepek sop!" tempelak ahli mesyuarat kopi.

berapa banyak dalam seluruh hidup kita, kita benar2 tahu siapa diri kita? dalam situasi apa kita tahu itu? dan apakah tanda2 yg kita dapat pastikan bahawa itulah diri kita? atau selamanya kita hanyalah berpura2 menjadi diri kita, selari dengan watak yg kita pilih dlm pentas sandiwara hidup?

dari kecil kita diberitahu bahawa jika kita besar nanti, kita harus begini dan begitu.. orang baik itu begini dan org jahat itu begitu.. buat begini akan jadi begitu, dan buat begitu akan jadi begini.. sepanjang hidup kita menerima berjuta macam aneka arahan supaya kita dapat menjalankan watak diri kita dengan lebih baik.

kita hanya pelakon yg menghayati watak diri kita dalam sebuah drama kehidupan. dan watak kita itu boleh berubah-ubah mengikut kemahuan kita, plot cerita juga akan berubah seiring dengan perubahan yg berlaku dalam watak kita dan watak2 lain yg ada hubungan dengan adegan kita. pernahkah kita menyedari bahawa apakah tajuk sandiwara kita dan watak siapakah yg kita lakonkan?

adakah kita mahu melakonkan watak seorg antagonis atau protagonis? hero atau crook? pernahkah kita membayangkan kehidupan yg kita impikan dan seterusnya menjalankan watak tersebut? adakah salah jika kita menyusun semula plot dan lakon layar hidup kita? atau dalam perkataan biasa disebut 'berangan2'?

aku sering melihat dan mendengar keluhan dari org2 betapa mereka tidak mampu mencapai impian mereka dan melepaskan impian mereka untuk sesuatu yg lebih praktikal dan realiti. apakah yg lebih nyata dan praktikal selain berpura2 dengn bersungguh2 mengenai impian kita? hanya saja ramai dari kita mahu mendenai jalan pintas dlm pengubahan lakon layar hidup.

aku contohkan. seorg kawan yg aku kenali sejak setahun ini, mahu menukar plot drama hidupnya. dia mahu merencanakan lakon layar mengenai dirinya yg menjadi seorg yg berjaya dalam hidupnya. dia memilih mlm sebagai latar belakang plot barunya, kerna dia telah melihat beberapa drama kehidupan lain yg berlatarbelakangkan mlm itu sama persis seperti apa yg diimpikannya. dia mahu menjalani watak sebagai seorg yg berjaya dlm perniagaan mlm. namun setelah setahun dia masih gagal mencapai apa yg seharusnya sudah dicapai olehnya.

dalam satu sessi, aku duduk mendengar dia menceritakan adegan dari sandiwara kehidupannya yg telah dilaluinya. ternyata dia mahu memotong beberapa adegan penting dalam lakon layar barunya atas alasan jam tayang yg sangat panjang. maksud perkataan ini dlm bahasa mudah ialah dia mahu mencapai impiannya tanpa mahu melakukan beberapa perkara penting. ini yg sering menyebabkan lakonan kita tidak menjadi.

seorang temanku yg kebetulan seorang pelakon teater mengatakan bahawa untuk mendapatkan lakonan yg mantap, dia harus melakukan beberapa kajian sendiri (homework) mengenai watak yg mahu dilakukannya. jika perlu katanya dia harus melalui beberapa kejadian yg dilalui oleh wataknya supaya dia dapat merasakan perasaan yg sebenar ketika melakonkan kejadian tersebut. dia berlakon dengan bersungguh2. dan soalannya, adakah kita juga bersungguh2 dlm melakonkan skrip drama hidup kita?

adakah boleh kita langsung ke babak terakhir dan mendapatkan apa yg kita mahukan, tanpa perlu kita melakonkan dahulu babak2 sebelumnya? kan menyakitkan hati bila kita menonton filem yg meloncat2 plot ceritanya dengan tiba2 semuanya berakhir gembira. apa menariknya menonton drama yg sedemikian?

maka hari ini aku mahu mengajak agar kita berekperimentasi. kita lakukan dahulu ujibakat utk diri kita supaya kita mengetahui apakah watak yg paling sesuai sekali untuk kita lakonkan. dan setelah itu kita akan kembangkan watak utama tersebut hinggalah menjadi satu watak yg mantap yg boleh diangkat menjadi watak utama dlm drama hidup kita nanti. seterusnya kita ciptakan pula lakon layar utk drama tersebut. kita ciptakan plot2 yg menarik supaya nanti jalan ceritanya menjadi hebat supaya kita akan lebih ghairah dan seronok melakonkannya dgn penuh perasaan.. dan kalau boleh beri tajuk.. kemudian jangan lupa shooting drama tuh ikut setiap babak, jgn sekerat2, sebab drama yg ini tak boleh edit kemudian, ianya ibarat filem yg sudah jadi.. mcm teater yg jika ada babak yg lari dari skrip, maka kena buat improvisasi sendiri..

mungkin ada yg kata mengarut.. tapi ini adalah salah satu method bagaimana kita mahu mengubah hidup kita.. inilah salah satu teknik bagaimana kita boleh mencipta jalan cerita hidup kita sendiri.. kerna jika melakukan lakonan ini dgn sungguh2, maka setiap yg kita lakarkan ketika membuat lakon layar cerita tersebut akan menjadi kenyataan.. kerna kita telah memberi nadi pada jalan cerita serta memberi makna pada kehidupan kita sendiri.. hidup kita adalah apa yg kita percaya.. dan setiap hari2 yg berlalu itu adalah babak2 dlm drama kehidupan anda yg anda sendiri lakonkan..




About this entry

  1. Anonymous said...

    hahahahahha nice 1

  2. Salamelekom, wbt Pak Usop,

    Izinkan saya menambah begini;

    Didalam berekperimentasi setiap babak lakonan, harus juga diingat bahawa PENGARAH sudah ada. Usah melebih-lebih sehingga terkeluar dari skrip masa bereksperimentasi, apatah lagi tidak mengikut arahan dari PENGARAH, kelak lakonan diedit keseluruhan NYA.

    Sia-sia lakonan yang sudah terjelma.

    Tidak mengapa jadi pelakon sampingan sahaja, asalkan lakonan berkesan memenuhi kehendak PENGARAH, pasti ada ganjarannya untuk berlakon semula...

    Kemungkinannya di Syurga atau Neraka.

  3. alaikumsalam..

    alhamdulillah..
    jazakallah atas teguran..

    menjadi pengarah tak boleh syok sendiri nanti jalan citer terpesong.. kena ikutlah apa perjanjian dgn produser.. kalo tidak mmg produser tak bayar gaji, silap haribulan kena saman pulak mengabiskan bajet produksi.. hehe..

 

About me | Author Contact | Powered By Blogspot | © Copyright  2008